Na pomezí žánrů: Připomínka 100. výročí zahájení rozhlasového vysílání na Moravě

19. únor 2024, 10:00

Na pomezí žánrů: Připomínka 100. výročí zahájení rozhlasového vysílání na Moravě

Koncertem s názvem „Na pomezí žánrů“ vyvrcholí třídenní akce, která oslavuje 100 let rozhlasového vysílání na Moravě. Celá akce zahrnuje žánrově bezbariérové koncerty, přehlídku nových hudebních nahrávek z rozhlasové produkce i kolokvium zabývající se lidovou písní v rozhlasovém vysílání a v neposlední řadě také připomínku osobnosti redaktora Jaromíra Nečase a jeho rozhlasový počin – cyklus pořadů Barevný zpívající svět. Závěrečný koncert moderují Břetislav Rychlík a Jiří Plocek.

Jaromír Nečas (1922–2015) byl hudebním skladatelem, redaktorem a osobností, která rozuměla, vytvářela a formovala hudební folklorismus i hudbu tzv. malých hudebních žánrů. V polovině 70. let minulého století byl autorem nadčasového rozhlasového pořadu s názvem Barevný zpívající svět. Jako připomínku velké osobnosti i úžasné pestrosti lidského hudebního tvoření uspořádal Český rozhlas Brno první ročník přehlídky na pomezí žánrů s názvem Barevný zpívající svět Jaromíra Nečase. Během své redaktorské praxe se zabýval nejen lidovou hudbou, ale také folkem či world music. Díky svému všestrannému kulturnímu rozhledu byl schopen propojovat různé typy uměleckého tvoření. Pro veřejnost objevil několik výrazných hudebních talentů, jakými byli například sourozenci Ulrychovi, Jaroslav Hutka či Jiří Pavlica. Spoluvytvářel program MFF ve Strážnici a byl autorem nespočtu rozhlasových i festivalových programů.

Přehlídka hudby na rozhraní žánrů je ohlášena na 21. až 23. února 2024 v HaDivadle. Událost je součástí připomínky 100. výročí zahájení rozhlasového vysílání na Moravě. Koncert „Na pomezí žánrů“ je vyvrcholením této třídenní akce, proběhne 23. února v 18:00 v HaDivadle. V rámci večera vystoupí Iva Bittová, Marian Friedl & MiniBaroshi, Stano Palúch s projektem Stromoradie, sbor Milánosz, HM Martina Hrbáče s Jiřinou Mikloškovou.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Hudební redaktor a režisér, folklorista, pedagog a publicista Jaromír Nečas, který jen tak mimochodem objevil world music, nedávno oslavil devadesáté druhé narozeniny. Rozhovor neměl potřebu autorizovat, tak jsem ho ani moc neupravoval. Jak řeč plynula, tak ji máte před sebou. Úsměvy a gesta směrem ke knihovně si domyslete sami.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější