Na staré fotce: Dnešní premiéra souboru ÚstaF-voiceband.cz

8. listopad 2019, 1:00

Na staré fotce: Dnešní premiéra souboru ÚstaF-voiceband.cz

Brněnský ÚstaF-voiceband.cz je jediným souborem svého druhu v Česku. Věnuje se interpretaci poezie na divadelních prknech. Právě dnes, tedy v pátek 8. listopadu, představí premiéru představení Na staré fotce, která bude zároveň jedním z prvních divadelních kusů na nově vzniklém brněnském poli performativního umění zvaném Terén. Premiéra zpracovává dílo Pernambuco od Ivana Wernische.

Voicebandové uskupení ÚstaF-voiceband.cz ve svém představení Na staré fotce vychází ze sbírky Pernambuco. Připravovaná premiéra vplouvá do bouřlivých vod i tajemných hloubek oceánu poezie Ivana Wernische, kde se tragické stává groteskním a chapadla krakenů absurdity lechtají bránice i mozkové zavináče. Premiéra je ohlášena na dnešní den, tedy 8. listopadu 2019 od 19:30 v Centru experimentálního divadla na Zelném trhu.

Divadelní spolek ÚstaF-voiceband.cz vznikl v roce 1997 v Brně-Komíně na Gymnáziu Pastviny pod vedením Zdeňka R. Šturmy. Následně se pole působnosti jeho i souboru přesunulo na Gymnázium Křenová, které spolek zaštiťuje dodnes. Za dobu fungování souboru se podařilo uskutečnit několik koncertních i scénických představení (The Best of Voiceband, inscenace Brna, Jsi proklat, majiteli, Ky-ky-ti-ce-ce aj.). Spolek spolupracuje s brněnským Hadivadlem (představení Česká měna, Velemarš), vystupuje na Wolkerově Prostějově, Jiráskově Hronově, Šrámkově Písku atd. V rámci festivalu Moravský podzim 2019 spolupracoval na světové premiéře Gidého hry Oidipus se scénickou hudbou Bohuslava Martinů. Nyní se stává hostující divadelní složkou Terénu působícího od letošního roku jako třetí scéna Centra experimentálního divadla v Brně.

Básník Ivan Wernisch se narodil roku 1942 v Praze. Je autorem několika desítek básnických sbírek, z nichž ta první, Kam letí nebe, vyšla v roce 1961. Je také editorem šesti básnických antologií a překladatelem německé, vlámské a ruské poezie. Za celoživotní dílo mu byla v roce 2012 udělena Státní cena za literaturu, v roce 2018 se stal laureátem mezinárodní Ceny Franze Kafky a v roce 2019 získal také Magnesii Literu právě za sbírku Pernambuco. Jeho poezie se vyžívá v literárních stylizacích a mystifikacích, které stírají hranici mezi realitou a fantazií.

ÚstaF-voiceband.cz/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější