Na staré fotce: Dnešní premiéra souboru ÚstaF-voiceband.cz

8. listopad 2019, 1:00

Na staré fotce: Dnešní premiéra souboru ÚstaF-voiceband.cz

Brněnský ÚstaF-voiceband.cz je jediným souborem svého druhu v Česku. Věnuje se interpretaci poezie na divadelních prknech. Právě dnes, tedy v pátek 8. listopadu, představí premiéru představení Na staré fotce, která bude zároveň jedním z prvních divadelních kusů na nově vzniklém brněnském poli performativního umění zvaném Terén. Premiéra zpracovává dílo Pernambuco od Ivana Wernische.

Voicebandové uskupení ÚstaF-voiceband.cz ve svém představení Na staré fotce vychází ze sbírky Pernambuco. Připravovaná premiéra vplouvá do bouřlivých vod i tajemných hloubek oceánu poezie Ivana Wernische, kde se tragické stává groteskním a chapadla krakenů absurdity lechtají bránice i mozkové zavináče. Premiéra je ohlášena na dnešní den, tedy 8. listopadu 2019 od 19:30 v Centru experimentálního divadla na Zelném trhu.

Divadelní spolek ÚstaF-voiceband.cz vznikl v roce 1997 v Brně-Komíně na Gymnáziu Pastviny pod vedením Zdeňka R. Šturmy. Následně se pole působnosti jeho i souboru přesunulo na Gymnázium Křenová, které spolek zaštiťuje dodnes. Za dobu fungování souboru se podařilo uskutečnit několik koncertních i scénických představení (The Best of Voiceband, inscenace Brna, Jsi proklat, majiteli, Ky-ky-ti-ce-ce aj.). Spolek spolupracuje s brněnským Hadivadlem (představení Česká měna, Velemarš), vystupuje na Wolkerově Prostějově, Jiráskově Hronově, Šrámkově Písku atd. V rámci festivalu Moravský podzim 2019 spolupracoval na světové premiéře Gidého hry Oidipus se scénickou hudbou Bohuslava Martinů. Nyní se stává hostující divadelní složkou Terénu působícího od letošního roku jako třetí scéna Centra experimentálního divadla v Brně.

Básník Ivan Wernisch se narodil roku 1942 v Praze. Je autorem několika desítek básnických sbírek, z nichž ta první, Kam letí nebe, vyšla v roce 1961. Je také editorem šesti básnických antologií a překladatelem německé, vlámské a ruské poezie. Za celoživotní dílo mu byla v roce 2012 udělena Státní cena za literaturu, v roce 2018 se stal laureátem mezinárodní Ceny Franze Kafky a v roce 2019 získal také Magnesii Literu právě za sbírku Pernambuco. Jeho poezie se vyžívá v literárních stylizacích a mystifikacích, které stírají hranici mezi realitou a fantazií.

ÚstaF-voiceband.cz/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější