Národní divadlo Brno uvede v české premiéře operu Láska na dálku

16. březen 2017, 4:00

Národní divadlo Brno uvede v české premiéře operu Láska na dálku

Soudobou operu finské skladatelky Kaiji Saariaho nastudovalo NdB v režii Jiřího Heřmana a hudebním nastudování šéfdirigenta Marko Ivanoviće.

Po uvedení opery Powder Her Face se soudobý operní repertoár NdB rozšiřuje o další titul. Opera Láska na dálku je určena pouze pro tři sólisty - v roli Clémence se představí naše sólistka Pavla Vykopalová v alternaci s hostující Lucií Hájkovou, roli Jaufrého ztvární Roman Hoza nebo hostující Pavol Kubáň a v roli Poutníka vystoupí Markéta Cukrová v alternaci s Veronikou Hajnovou Fialovou. Na inscenaci spolupracuje i Pěvecký sbor Masarykovy univerzity.

Opery Kaiji Saariaho promlouvají o velkých tématech – o válce, lásce, o podstatě lidské existence. Inspirací pro její první operu Láska na dálku se stal příběh o trubadúrovi Jaufrém Rudelovi, prvním z tvůrců konceptu „lásky na dálku“, který zvěčnil ve své písni Když máj prodlouží světlo dnům. V ní opěvoval lásku k vysněné dámě zdaleka, pak odešel na křížovou výpravu a nikdy se nevrátil. Jeho jméno ani poezie ale nebyly zapomenuty a časem vznikla pověst o tom, že odjel do Tripolisu za paní svého srdce a tam zemřel v jejím náručí. Kaija Saariaho se s legendou o Jaufrém setkala poprvé v roce 1993 a na základě jeho básně napsala skladbu Lonh.

V rámci blokového systému, v němž Janáčkova opera NdB od letošní sezony nasazuje představení, budou premiéra a 5 repríz uvedeny v rozmezí dvou týdnů. Další představení uvidí diváci vzhledem k rekonstrukci Janáčkova divadla až v sezoně 2018/19.

Česká premiéra proběhne 24. března 2017 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Láska na dálku/ foto archiv divadla

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Nejčtenější