Natřikrát: tři večery s tancem v Brně

Natřikrát: tři večery s tancem v Brně

Již po šestnácté se v Brně odehraje Mezinárodní festival současného tance a pohybového divadla Natřikrát. I letos bude hlavním dějištěm festivalu Bezbariérové divadlo Barka, část festivalu se však odehraje mimo běžné divadelní prostory – v jedné z hal tzv. Malé Ameriky, bývalého železničního překladiště, a v kině Art.

Pestrá nabídka šestnáctého ročníku

Jako první se ve středu 22. 10. představí Monika Čertezni, Anna Sedlačková a Daniel Raček pod hlavičkou spolku Neskorý zber – slovenské umělecké platformy otevřené spolupráci a výzkumu napříč uměleckými žánry a médii. V Brně uvedou své představení O jako Schlemmer, inspirované tvorbou hnutí Bauhaus a jedním z jeho představitelů Oskarem Schlemmerem. Téma architektury, jež vymezuje určitý prostor, kde je možné pohybovat se a hrát si s její funkčností, se propojuje s funkčností uspořádání lidského těla; pravidla daná strukturami se spojují s hrou, která se odvíjí v jejich rámci. Praktické až pragmatické vnímání světa se spojuje s emotivní neuchopitelností.

Další zastávkou v cestě za současným tancem budou dvě představení Kateřiny Dietzové, která působí jako tanečnice nejen v České republice ale i v Nizozemí. Úterní večer 28. 10. otevře sólo Glazed walks, které v sobě ztělesňuje balancování mezi plánováním, představami, jak by věci měly být, na straně jedné a neustále se proměňujícími a unikajícími významy a obrazy na straně druhé. Druhou částí večera bude jedna ze tří variant taneční úvahy na téma sdílených strukturANALOG – verze HC. Za zmínku určitě stojí také zajímavý prostor, ve kterém se tento večer bude odehrávat – jedna z industriálních hal Malé Ameriky.

Třetí z večerů, tedy středa 29. 10., bude ve znamení taneční a hudební improvizace. Představí se projekt Setkáme se..., uskutečňovaný v obměňujících se sestavách performerů napříč různými městy a místy, který do Brna zavítá ve svém šestnáctém pokračování. Tento večer organicky naváže na workshop jevištní improvizace (27. 10. – 29. 10.) určený pro tanečníky a hudebníky, jehož taneční část povede Kateřina Dietzová a hudební Petr Vrba. Koncept workshopu je specifický a do určité míry i jedinečný v tom, že se explicitně zabývá otázkou, jaké jsou nástroje pro spolupráci mezi tanečníky a hudebníky, mezi improvizovaným tanečním a hudebním vyjádřením.

Festival Natřikrát završí v pátek 31. 10. v kině Art projekce tanečních filmů s teoretickým úvodem Lucie Sendlerové. Po celou dobu festivalu budou moci jeho návštěvníci zhlédnout výstavu tanečních fotografií Petra Kačírka a skupiny Filigrán v Bezbariérovém divadla Barka.

Program:

středa 22. 10.

Monika Čertezni, Anna Sedlačková, Dano Raček (SK)
O jako Schlemmer (Reloaded)
Bezbariérové divadlo Barka, 20:00

úterý 28. 10.

Kateřina Dietzová (CZ/NL)
Glazed walks
ANALOG – verze HC
Malá Amerika, 20:00

středa 29. 10.

Setkáme se… #16
Bezbariérové divadlo Barka, 20:00

pátek 31. 10.

Projekce tanečních filmů s lektorským úvodem Bc. Lucie Sendlerové
Kino Art, malý sál, 20:30

16. ročník Mezinárodního festivalu současného tance a pohybového divadla Natřikrát, 22. – 31. 10. 2014, www.natrikrat.cz

O Natřikrát

Kořeny Mezinárodního festivalu současného tance a pohybového divadla Natřikrát sahají do roku 1999. Festival v současnosti pořádá stejnojmenný spolek, který se stal zastřešující organizací pro brněnskou taneční skupinu Filigrán.

Natřikrát je jedinou akcí svého druhu v Brně a vůbec v celém Jihomoravském kraji. Zaměření festivalu vysvětluje jedna z organizátorek Eva Navrátilová: „Natřikrát především umožňuje laické i odborné veřejnosti sledovat současné trendy a zajímavá díla tanečně-divadelních oborů, často ve spolupráci s významnými hudebními umělci. Dramaturgii se však nesnažíme zaměřovat jen na uznávané tanečníky, snažíme se také objevovat nová experimentální díla, která mají přesahy i do jiných žánrů. Našim záměrem je podpořit experiment a hledání různorodých cest tanečního/pohybového vyjádření, a vedle prezentace současného tance brněnským divákům tak i přinášet nové inspirace do pole českého současného tance obecně.“ V minulých ročnících se tak v Bezbariérovém divadle Barka vystřídalo mnoho významnýchtanečníků a choreografů, jmenujme namátkou Williama Petita, Annu Sedlačkovou, Charlese Linehana, Pierra Nadaud, Karen Foss a Daniela Račeka, Evu Klimáčkovou, Debris Company, Jara Viňarského, Stéphana Frattiho, skupinu DOT 504, Nanohach a mnoho dalších. Vedle klasických divadelních prostor se pro festival snažíme hledat i alternativní prostory, v nichž se tanec běžně neprezentuje. Letos tak festival na jeden večer přesouváme do industriálních prostor Malé Ameriky, loni jsme využili prostory bývalé textilní továrny Vlněna.

Festival Natřikrát se stal neopomenutelným bodem a spojnicí tanečních cest mezi Prahou a Bratislavou: „Natřikrát je v rámci českých regionů zcela jedinečný festival,… Děje se tak proto, že sdružení Filigrán sdílí stejný obdiv k současnému tanci jako my v Tanci Praha, a děje se tak přes veškeré poklesy rozpočtů na granty neziskovkám... a navíc se daří zvát vysoce kvalitní, originální umělce, které stojí za to poznat“, uvedla k loňskému ročníku festivalu Yvona Kreuzmannová, předsedkyně Tance Praha.

Anna Sedlačková, slovenská choreografka a tanečnice a pedagožka VŠMU, pak popsala atmosféru festivalu těmito slovy: „Festival Natřikrát je mimoriadny v svojej atmosfére. Už len svojím umiestnením v divadle Barka, ktoré má neopakovateľnú rodinnú atmosféru a ochotných pracovníkov. Ja osobne oceňujem na festivale zaangažovanost skupiny Filigrán a Malého F, to ako dramaturgicky prepája svoju tvorbu s tvorbou umelcov z Čiech i zahraničia. Mám ráda tú nekontroverznú atmosféru a publikum, ktoré je vnímavé na priame, citlivé a otvorené zdieľanie.“

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Z konkurzu do baletního souboru Národního divadla Brno jsem si odnesl především jeden poznatek: balet je strašlivá dřina. Umění je to pro mě pořád stejně záhadné a neproniknutelné, ale z lidského hlediska jsem si jej přinejmenším začal o hodně víc vážit.  více

Oslavy Mezinárodního dne tance obkroužily v tanečním průvodu centrum Brna.  více


Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Nejčtenější