Návrat Tobiáše: operní premiéra v produkci Hudebního festivalu Znojmo

Návrat Tobiáše: operní premiéra v produkci Hudebního festivalu Znojmo

Blíží se festivalová premiéra scénického ztvárnění oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiáše. Hudební festival Znojmo každoročně uvádí operní dílo nastudované přímo pro festival a letos tomu nebude jinak. O provedení oratoria se postará Czech Ensemble Baroque Orchestra v čele s dirigentem Romanem Válkem a sbormistryní Terezou Válkovou. Mezi sólisty jsou Adam Plachetka, Theodore Browne, Dagmar Šašková, Shira Patchornik a Lucie Kaňková. Dílo vzniká pod režijním vedením Tomáše Ondřeje Pilaře.

Dechberoucí starozákonní příběh uvedou v rámci festivalu 15., 16. a 17. července 2022 v prostorách Louckého kláštera. Režisér Tomáš Ondřej Pilař ve Znojmě zpracoval doposud největší operní scénické dílo v historii festivalu – Händelova Saula s Adamem Plachetkou v titulní roli. I tentokrát se v hlavním obsazení představí Adam Plachetka a spolu s ním Theodore Browne, Dagmar Šašková, Shira Patchornik a ucie Kaňková. O hudbu se opět stará Czech Ensemble Baroque Orchestra v čele s dirigentem Romanem Válkem a sbormistryní Terezou Válkovou.

Haydnovo oratorium Il ritorno di Tobia (Návrat Tobiášův) je prvním oratoriem skladatele. Dílo je psáno ve stylu metastasiovské ideje oratoria jako duchovní opery. Takto bylo oratorium chápáno i ve Vídni sedmdesátých let 18. století, s jejímž prostředím Händel počítal. Skladbu uvedl v dubnu 1775 na benefičním koncertě Tonkünst - ler-Societät. Starozákonní námět převedl do podoby italského libreta vídeňský básník Giovanni Gastone Boccherini. Formálním základem dvoudílné kompozice jsou po vzoru opery recitativy a árie, nechybí však ani sbory v duchu oratorní tradice. Skladba se setkala s velkým úspěchem a byla za skladatelova života velmi populární.

Foto FB CEB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější