NdB dnes uvede premiéru triptychu jednoaktových baletů s názvem Bolero

23. září 2022, 1:00

NdB dnes uvede premiéru triptychu jednoaktových baletů s názvem Bolero

Dnešní premiéra Bolera je dílem tří tvůrců – Dana Datcu, Mária Radačovského a Johana Ingera. Tři rozdílné pohybové rukopisy se zabývají lidskými vztahy, základními otázkami lidského bytí i otazníky nad vlastní identitou. Balet NdB tímto titulem pokračuje v uvádění současného baletního repertoáru a původní tvorby, na rozdíl od minulé sezony nyní v podobě jednoaktových baletů.

Úvodní choreografii večera je Walking Mad Johana Ingera na hudbu Ravelova Bolera, kterou jsme zařadili po covidové absenci v obnovené premiéře zpět do repertoáru. Tento balet, v němž zazní také hudba mistra minimalismu Arvo Pärta, přináší vlny emocí, nejprve smích a pak slzy. Tanečníci sdílejí jeviště s pohyblivou stěnou, která prostor rozděluje a umožňuje tak vytvořit řadu různých scén a interakcí. Tato stěna je přitom také objektem, kterým tanečníci mohou hýbat, o který se mohou opírat, z kterého mohou viset, kterým mohou procházet či na kterém mohou sedět. Zároveň symbolizuje překážky, které si lidé vzájemně staví ve svých vztazích.

Choreografií s názvem Mountain Call vytvořil na míru našemu souboru bývalý demi-sólista Dan Datcu. Prostřednictvím rumunského folklóru se ve třech obrazech zaměřuje na témata manželství, života a smrti. Za doprovodu hudby Marie Tanase v netradičním podání Alexandra Balanescu a jeho kvartetu zdůrazňuje význam kulturní identity, lidských zvyků či rituálů. Hledá kontrasty i podobnosti mezi generacemi a věnuje se spojení tradic s dnešním člověkem, který se pomalu začíná v důsledku rychlého rozvoje světu přírody odcizovat. „Hodiny v baletním studiu byly plné krásných překvapení i tvrdé práce, kdy tanečníci byli ochotni vstřebat mou identitu prostřednictvím kroků a představ, které jsem navrhl během několika týdnů zkoušek. Představení zkoumá každodenní i zapomenuté rituály a vyvolává diskusi na téma, co bylo tehdy a co je nyní,“ říká k procesu tvorby Dan Datcu.

Nejnovější choreografie Mária Radačovského Unanswered Question se věnuje aktuálnímu tématu dnešní doby – hledání genderové identity. Všímá si, že dnešní společnost vnímá otázky tradičního pohledu na status muže a ženy velmi citlivě a často diskutované otázky týkající se genderu jednotlivců plní mediální prostor, jako by toto téma nebylo intimní a soukromou věcí každého z nás. „Osobně se jako příslušník většinové společnosti cítím být ve zvláštní situaci, do které jsem vtahován, aniž bych o to stál. Obecně se minority po období staletí útlaku konečně cítí svobodně. Jsem přesvědčený o tom, že důležité je nalézt rovnováhu,“ dodává Mário Radačovský. Premiéra je ohlášena na pátek 23. září 2022 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Hudba: Balanescu Quartet

Choreografie: Dan Datcu

Scéna: Marek Hollý

Kostýmy: Alexandra Grusková

Světelný design: Dan Datcu, Marek Hollý

Baletní mistr: Ivan Příkaský

Původní premiéra: 23. září 2022, Národní divadlo Brno, Janáčkovo divadlo

Unanswered Question

Hudba: Armand Amar, Claude Debussy, Alice Fredenham, Pierre Lapointe, Peter Bic Project, Yann Tiersen

Choreografie: Mário Radačovský

Scéna: Marek Hollý

Kostýmy: Alexandra Grusková

Světelný design: Mário Radačovský, Marek Hollý

Baletní mistr: Jana Přibylová

Původní premiéra: 23. září 2022, Národní divadlo Brno, Janáčkovo divadlo

Walking Mad

Hudba: Marice Ravel (Bolero), Arvo Pärt (Für Alina for piano,© Universal Edition AG, Wien)

Choreografie: Johan Inger

Scéna a kostýmy: Johan Inger

Světelný design: Erik Berglund

Nastudování: Carl Inger

Baletní mistr: Gustavo Beserra Quintans

Původní premiéra: 17. května 2001, NDT, Lucent Danstheater, Den Haag

Česká premiéra: 11. května 2019, Národní divadlo Brno, Janáčkovo

Foto Balet NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Bolero

23.9.2022, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější