NdB dnes uvede premiéru triptychu jednoaktových baletů s názvem Bolero

23. září 2022, 1:00

NdB dnes uvede premiéru triptychu jednoaktových baletů s názvem Bolero

Dnešní premiéra Bolera je dílem tří tvůrců – Dana Datcu, Mária Radačovského a Johana Ingera. Tři rozdílné pohybové rukopisy se zabývají lidskými vztahy, základními otázkami lidského bytí i otazníky nad vlastní identitou. Balet NdB tímto titulem pokračuje v uvádění současného baletního repertoáru a původní tvorby, na rozdíl od minulé sezony nyní v podobě jednoaktových baletů.

Úvodní choreografii večera je Walking Mad Johana Ingera na hudbu Ravelova Bolera, kterou jsme zařadili po covidové absenci v obnovené premiéře zpět do repertoáru. Tento balet, v němž zazní také hudba mistra minimalismu Arvo Pärta, přináší vlny emocí, nejprve smích a pak slzy. Tanečníci sdílejí jeviště s pohyblivou stěnou, která prostor rozděluje a umožňuje tak vytvořit řadu různých scén a interakcí. Tato stěna je přitom také objektem, kterým tanečníci mohou hýbat, o který se mohou opírat, z kterého mohou viset, kterým mohou procházet či na kterém mohou sedět. Zároveň symbolizuje překážky, které si lidé vzájemně staví ve svých vztazích.

Choreografií s názvem Mountain Call vytvořil na míru našemu souboru bývalý demi-sólista Dan Datcu. Prostřednictvím rumunského folklóru se ve třech obrazech zaměřuje na témata manželství, života a smrti. Za doprovodu hudby Marie Tanase v netradičním podání Alexandra Balanescu a jeho kvartetu zdůrazňuje význam kulturní identity, lidských zvyků či rituálů. Hledá kontrasty i podobnosti mezi generacemi a věnuje se spojení tradic s dnešním člověkem, který se pomalu začíná v důsledku rychlého rozvoje světu přírody odcizovat. „Hodiny v baletním studiu byly plné krásných překvapení i tvrdé práce, kdy tanečníci byli ochotni vstřebat mou identitu prostřednictvím kroků a představ, které jsem navrhl během několika týdnů zkoušek. Představení zkoumá každodenní i zapomenuté rituály a vyvolává diskusi na téma, co bylo tehdy a co je nyní,“ říká k procesu tvorby Dan Datcu.

Nejnovější choreografie Mária Radačovského Unanswered Question se věnuje aktuálnímu tématu dnešní doby – hledání genderové identity. Všímá si, že dnešní společnost vnímá otázky tradičního pohledu na status muže a ženy velmi citlivě a často diskutované otázky týkající se genderu jednotlivců plní mediální prostor, jako by toto téma nebylo intimní a soukromou věcí každého z nás. „Osobně se jako příslušník většinové společnosti cítím být ve zvláštní situaci, do které jsem vtahován, aniž bych o to stál. Obecně se minority po období staletí útlaku konečně cítí svobodně. Jsem přesvědčený o tom, že důležité je nalézt rovnováhu,“ dodává Mário Radačovský. Premiéra je ohlášena na pátek 23. září 2022 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Hudba: Balanescu Quartet

Choreografie: Dan Datcu

Scéna: Marek Hollý

Kostýmy: Alexandra Grusková

Světelný design: Dan Datcu, Marek Hollý

Baletní mistr: Ivan Příkaský

Původní premiéra: 23. září 2022, Národní divadlo Brno, Janáčkovo divadlo

Unanswered Question

Hudba: Armand Amar, Claude Debussy, Alice Fredenham, Pierre Lapointe, Peter Bic Project, Yann Tiersen

Choreografie: Mário Radačovský

Scéna: Marek Hollý

Kostýmy: Alexandra Grusková

Světelný design: Mário Radačovský, Marek Hollý

Baletní mistr: Jana Přibylová

Původní premiéra: 23. září 2022, Národní divadlo Brno, Janáčkovo divadlo

Walking Mad

Hudba: Marice Ravel (Bolero), Arvo Pärt (Für Alina for piano,© Universal Edition AG, Wien)

Choreografie: Johan Inger

Scéna a kostýmy: Johan Inger

Světelný design: Erik Berglund

Nastudování: Carl Inger

Baletní mistr: Gustavo Beserra Quintans

Původní premiéra: 17. května 2001, NDT, Lucent Danstheater, Den Haag

Česká premiéra: 11. května 2019, Národní divadlo Brno, Janáčkovo

Foto Balet NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Bolero

23.9.2022, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější