NdB dnes uvede premiéru triptychu jednoaktových baletů s názvem Bolero

23. září 2022, 1:00

NdB dnes uvede premiéru triptychu jednoaktových baletů s názvem Bolero

Dnešní premiéra Bolera je dílem tří tvůrců – Dana Datcu, Mária Radačovského a Johana Ingera. Tři rozdílné pohybové rukopisy se zabývají lidskými vztahy, základními otázkami lidského bytí i otazníky nad vlastní identitou. Balet NdB tímto titulem pokračuje v uvádění současného baletního repertoáru a původní tvorby, na rozdíl od minulé sezony nyní v podobě jednoaktových baletů.

Úvodní choreografii večera je Walking Mad Johana Ingera na hudbu Ravelova Bolera, kterou jsme zařadili po covidové absenci v obnovené premiéře zpět do repertoáru. Tento balet, v němž zazní také hudba mistra minimalismu Arvo Pärta, přináší vlny emocí, nejprve smích a pak slzy. Tanečníci sdílejí jeviště s pohyblivou stěnou, která prostor rozděluje a umožňuje tak vytvořit řadu různých scén a interakcí. Tato stěna je přitom také objektem, kterým tanečníci mohou hýbat, o který se mohou opírat, z kterého mohou viset, kterým mohou procházet či na kterém mohou sedět. Zároveň symbolizuje překážky, které si lidé vzájemně staví ve svých vztazích.

Choreografií s názvem Mountain Call vytvořil na míru našemu souboru bývalý demi-sólista Dan Datcu. Prostřednictvím rumunského folklóru se ve třech obrazech zaměřuje na témata manželství, života a smrti. Za doprovodu hudby Marie Tanase v netradičním podání Alexandra Balanescu a jeho kvartetu zdůrazňuje význam kulturní identity, lidských zvyků či rituálů. Hledá kontrasty i podobnosti mezi generacemi a věnuje se spojení tradic s dnešním člověkem, který se pomalu začíná v důsledku rychlého rozvoje světu přírody odcizovat. „Hodiny v baletním studiu byly plné krásných překvapení i tvrdé práce, kdy tanečníci byli ochotni vstřebat mou identitu prostřednictvím kroků a představ, které jsem navrhl během několika týdnů zkoušek. Představení zkoumá každodenní i zapomenuté rituály a vyvolává diskusi na téma, co bylo tehdy a co je nyní,“ říká k procesu tvorby Dan Datcu.

Nejnovější choreografie Mária Radačovského Unanswered Question se věnuje aktuálnímu tématu dnešní doby – hledání genderové identity. Všímá si, že dnešní společnost vnímá otázky tradičního pohledu na status muže a ženy velmi citlivě a často diskutované otázky týkající se genderu jednotlivců plní mediální prostor, jako by toto téma nebylo intimní a soukromou věcí každého z nás. „Osobně se jako příslušník většinové společnosti cítím být ve zvláštní situaci, do které jsem vtahován, aniž bych o to stál. Obecně se minority po období staletí útlaku konečně cítí svobodně. Jsem přesvědčený o tom, že důležité je nalézt rovnováhu,“ dodává Mário Radačovský. Premiéra je ohlášena na pátek 23. září 2022 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Hudba: Balanescu Quartet

Choreografie: Dan Datcu

Scéna: Marek Hollý

Kostýmy: Alexandra Grusková

Světelný design: Dan Datcu, Marek Hollý

Baletní mistr: Ivan Příkaský

Původní premiéra: 23. září 2022, Národní divadlo Brno, Janáčkovo divadlo

Unanswered Question

Hudba: Armand Amar, Claude Debussy, Alice Fredenham, Pierre Lapointe, Peter Bic Project, Yann Tiersen

Choreografie: Mário Radačovský

Scéna: Marek Hollý

Kostýmy: Alexandra Grusková

Světelný design: Mário Radačovský, Marek Hollý

Baletní mistr: Jana Přibylová

Původní premiéra: 23. září 2022, Národní divadlo Brno, Janáčkovo divadlo

Walking Mad

Hudba: Marice Ravel (Bolero), Arvo Pärt (Für Alina for piano,© Universal Edition AG, Wien)

Choreografie: Johan Inger

Scéna a kostýmy: Johan Inger

Světelný design: Erik Berglund

Nastudování: Carl Inger

Baletní mistr: Gustavo Beserra Quintans

Původní premiéra: 17. května 2001, NDT, Lucent Danstheater, Den Haag

Česká premiéra: 11. května 2019, Národní divadlo Brno, Janáčkovo

Foto Balet NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Bolero

23.9.2022, 19:00 / Janáčkovo divadlo

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Nejčtenější