NdB uvede operu Falstaff v režii Ondřeje Havelky

NdB uvede operu Falstaff v režii Ondřeje Havelky

Ondřej Havelka se vrací na brněnské operní jeviště po delší pauze a s ním přichází i komediální opera Falstaff od Giuseppe Verdiho. Falstaff se do repertoáru Janáčkovy opery dostává zpět po padesáti letech. Jako sólisté vystoupí španělský barytonista Luis Cansina, italský barytonista Damiano Salerno, Pavla Vykopalová, Václava Krejčí Housková nebo Markéta Cukrová, Jana Hrochová a další. 

Brněnské publikum zná španělského barytonistu Luise Cansina z Verdiho dramat Sicilské nešpory a Nabucco. Protihráčem mu bude italský barytonista Damiano Salerno, kterého brněnští diváci měli možnost také vidět jako Nabucca. Těmi, kdo nad všemi v této komedií vyhrají, jsou ovšem dámy – mezi sólistkami je Pavla Vykopalová (Alice), Václava Krejčí Housková spolu s Markétou Cukrovou (Meg Pageová) a Jana Hrochová (Mrs. Quicklyová). Ve správné italské opeře nesmí chybět ani mladý zamilovaný pár, který si na konci šťastně padne do náručí, v tomto případě to budou Andrea Široká nebo Doubravka Součková (Nanetta) a Ondřej Koplík nebo Daniel Matoušek (Fenton). Hudební nastudování je dílem dirigenta Ondreje OlosePremiéra se odehraje ve středu 5. dubna 2023 v 19:00 v Janáčkově divadle.

„Od chvíle, kdy jsem před čtrnácti lety poprvé zpíval Falstaffa, jsem věděl, že tato postava a já půjdeme dlouho ruku v ruce. Je to dokonalá role díky své náročnosti: vyžaduje, aby interpret projevil všechny své interpretační a hlasové schopnosti. Cítím se s touto postavou ztotožněn, protože nemám rád ploché postavy, ale ty, které umožňují prozkoumat širokou škálu psychologických nuancí. Falstaff není komická postava. Jeho komičnost je dána situacemi, které sám vyvolává, mnohdy nevědomky. Falstaff cítí hořkost z toho, čím byl a čím už není, zlobí se a trpí nástrahami, které jsou mu v průběhu děje činěny, uvědomuje si, jaký je jeho život doopravdy. Je to fascinující člověk, který přes zdánlivou směšnost dokázal znovu objevit sám sebe a překonat nepřízeň osudu,“ uvádí k roli Luis Cansino, představitel Falstaffa.

Že by od Verdiho komickou operu nikdo nečekal? Pravda, ta první, kterou napsal na začátku své kariéry, měla jepičí život. Trvalo téměř padesát let a dalších pětadvacet oper, než se Verdi k humoru v opeře vrátil. Poděkovat za to můžeme libretistovi Arrigu Boitovi, který po úspěšné spolupráci na Otellovi navrhl skladateli další shakespearovské téma – Veselé paničky windsorské. A tak vzniklo mistrovské dílo inspirované slavnou Shakespearovou postavou – rytířem Falstaffem, který žije v hostinci U podvazku. Má rád dobré jídlo i pití, ale především ho zajímají místní windsorské dámy Alice Fordová a Meg Pageová. Že jsou vdané, vůbec nevadí, to naopak přidá jeho milostným výbojům na pikantnosti, a navíc by se rytíř, co má věčně hluboko do kapsy, mohl dostat k penězům jejich manželů. Meg s Alicí ovšem o jeho přízeň nestojí, a tak roztouženého obstarožního milovníka s pomocí Mrs. Quicklyové zapletou do svých sítí a dají mu pořádně za vyučenou. Falstaff ale hořkosladkou komedii uzavírá moudrými slovy: Všechno na světě je jen fraška. Nakonec není jediný, kdo prohrál.

Falstaff je pro inscenátory velice náročná opera. Je to přehuštěný hudební prostor, brilantně napsaná hudba, instrumentace je mistrovská, ale je to těžké pojmout, protože například přes sebe jedou tři plány nebo čtyři aktéři zpívají současně každý jiný text. Je tedy komplikované vše postavit srozumitelně a tak, aby to diváci vnímali jako komedii. Můj přístup k operním režiím je vycházet z autorů, pochopit je, proč to napsali tak, jak to napsali, protože to má vždy určitý dobový kontext a souvislosti. Respekt k autorům je pro mě hrozně důležitý. U těchto historických oper málokdy vstupuju s moderním konceptem – hudba se mi jednoduše spojuje s danou dobou. Naše inscenace bude taková reminiscence na pozdní renesanci, ale trošku posunutá do klauniády, do amerických grotesek. Bude to fakt milá komedie,“ dodává režisér Ondřej Havelka.

Falstaff

Opera o třech dějstvích

Hudba: Giuseppe Verdi

Libreto opery: Arrigo Boito

Hudební nastudování: Ondrej Olos

Režie: Ondřej Havelka

Scéna: Martin Černý

Kostýmy: Jana Zbořilová

Světelný design: Přemysl Janda

Pohybová spolupráce: Pavol Seriš, Jana Hanušová

Dramaturgie: Patricie Částková

Sbormistr: Pavel Koňárek

Osoby a obsazení:

Sir John Falstaff: Luis Cansino

Ford: Damiano Salerno

Alice Fordová: Pavla Vykopalová

Nannetta, jejich dcera: Andrea Široká / Doubravka Součková

Meg Pageová: Václava Krejčí Housková / Markéta Cukrová

Mrs. Quicklyová: Jana Hrochová

Fenton: Ondřej Koplík / Daniel Matoušek

Dr. Caius: Berk Dalkiliç

Bardolfo: Vít Nosek

Pistola: Jan Šťáva / David Nykl

Hospodský: Pavol Seriš

Sbor a orchestr Janáčkovy opery Národního divadla Brno

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější