Závěr brněnské operní sezony patří Salome Richarda Strausse. Dílo založené na stejnojmenné hře britského dramatika Oscara Wilda se na brněnské jeviště vrací po třiadvaceti letech. Tvůrcem čtvrtého brněnského zpracování tohoto titulu je režisér David Radok. Po inscenaci Brittenova Petera Grimese se tak vrací spolu s šéfdirigentem Marko Ivanovićem, kostýmní výtvarnicí Zuzanou Ježkovou a nově Draganem Stojčevskim jako scénografem a Andreou Miltnerovou coby choreografkou. V titulních rolích vystoupí Linda Ballová, Eva Urbanová, Jaroslav Březina a Birger Radde.
Příběh o půvabné Salome, nevlastní dceři krále Heroda, a její obsesivní lásce k prorokovi Jochanaanovi, inspirovaný Matoušovým evangeliem, skutečně vyvolal při premiéře pořádný skandál. Dílo plné silné, dramatické hudby a bohatých orchestrálních pasáží se stalo celosvětovou senzací a je jí právem dodnes.
„Dnes je nahota, krev, useknutá hlava, incest a tak dále v každé druhé hře. V roce 1905 to tak určitě nebylo, a proto musíme najít adekvátní překlad toho, co působilo v roce 1905 jako šok. Šok z lidského jednání, z toho kam až člověk může klesnout. Přijít pro dnešního diváka, který má v oblasti umění přístup ke všemu, s něčím, co na něj zapůsobí stejně silně. Myslím si, že tu jde o prolomení veškerých tabu. Když Salome svádí Jana Křtitele, není to kvůli tomu, že cítí nějakou erotickou touhu. Ona chce prostě prolomit tabu, jako kdyby chtěla svést papeže. Chce svést to, co je nedotknutelné, co je pro normálního člověka úplně mimo jakoukoliv představu,“ říká režisér David Radok. Premiéra je ohlášena na 17. června 2023 od 19:00 v Janáčkově divadle.
Extrémně náročná role Salome patří ke snům všech dramatických sopranistek, už sám skladatel ji popsal jako šestnáctiletou dívenku s hlasem Wagnerovy Isoldy. V Brně se jí ujme sopranistka Linda Ballová, kterou publikum zná např. jako Taťánu z Evžena Oněgina. Do Janáčkovy opery NdB se vrací Eva Urbanová tentokrát v roli Herodiady, Heroda ztvární Jaroslav Březina. Jako Jochaanan se představí vynikající německý barytonista Birger Radde. Spolu s nimi se diváci mohou těšit na členy brněnského souboru, např. Víta Noska v roli Narrabotha či Janu Hrochovou jako Páže.
„Straussův hudební jazyk reflektuje dobu svého vzniku. Krásné melodie a rytmus valčíku se prolínají celou operou a jsou svědectvím i o dobovém estetickém ideálu vyšší společnosti. Strauss ale všechny tyto dobové znaky dovádí do krajností – melodie jsou vypjaté, valčík se deformuje až do zběsilosti, akordy se harmonicky komplikují až k nepoznání. Myslím, že v takovémto popisu dekadence se dají nalézt i znaky dnešní společnosti a asi i proto je toto dílo tak často hrané i v dnešní době.“ doplňuje dirigent Marko Ivanović.
Zatím nebyl přidán žádný komentář..