NdB uvede Straussovu Salome v režii Davida Radoka

NdB uvede Straussovu Salome v režii Davida Radoka

Závěr brněnské operní sezony patří Salome Richarda Strausse. Dílo založené na stejnojmenné hře britského dramatika Oscara Wilda se na brněnské jeviště vrací po třiadvaceti letech. Tvůrcem čtvrtého brněnského zpracování tohoto titulu je režisér David Radok. Po inscenaci Brittenova Petera Grimese se tak vrací spolu s šéfdirigentem Marko Ivanovićem, kostýmní výtvarnicí Zuzanou Ježkovou a nově Draganem Stojčevskim jako scénografem a Andreou Miltnerovou coby choreografkou. V titulních rolích vystoupí Linda Ballová, Eva Urbanová, Jaroslav Březina a Birger Radde.

Příběh o půvabné Salome, nevlastní dceři krále Heroda, a její obsesivní lásce k prorokovi Jochanaanovi, inspirovaný Matoušovým evangeliem, skutečně vyvolal při premiéře pořádný skandál. Dílo plné silné, dramatické hudby a bohatých orchestrálních pasáží se stalo celosvětovou senzací a je jí právem dodnes.

„Dnes je nahota, krev, useknutá hlava, incest a tak dále v každé druhé hře. V roce 1905 to tak určitě nebylo, a proto musíme najít adekvátní překlad toho, co působilo v roce 1905 jako šok. Šok z lidského jednání, z toho kam až člověk může klesnout. Přijít pro dnešního diváka, který má v oblasti umění přístup ke všemu, s něčím, co na něj zapůsobí stejně silně. Myslím si, že tu jde o prolomení veškerých tabu. Když Salome svádí Jana Křtitele, není to kvůli tomu, že cítí nějakou erotickou touhu. Ona chce prostě prolomit tabu, jako kdyby chtěla svést papeže. Chce svést to, co je nedotknutelné, co je pro normálního člověka úplně mimo jakoukoliv představu,“ říká režisér David RadokPremiéra je ohlášena na 17. června 2023 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Extrémně náročná role Salome patří ke snům všech dramatických sopranistek, už sám skladatel ji popsal jako šestnáctiletou dívenku s hlasem Wagnerovy Isoldy. V Brně se jí ujme sopranistka Linda Ballová, kterou publikum zná např. jako Taťánu z Evžena Oněgina. Do Janáčkovy opery NdB se vrací Eva Urbanová tentokrát v roli Herodiady, Heroda ztvární Jaroslav Březina. Jako Jochaanan se představí vynikající německý barytonista Birger Radde. Spolu s nimi se diváci mohou těšit na členy brněnského souboru, např. Víta Noska v roli Narrabotha či Janu Hrochovou jako Páže.

„Straussův hudební jazyk reflektuje dobu svého vzniku. Krásné melodie a rytmus valčíku se prolínají celou operou a jsou svědectvím i o dobovém estetickém ideálu vyšší společnosti. Strauss ale všechny tyto dobové znaky dovádí do krajností – melodie jsou vypjaté, valčík se deformuje až do zběsilosti, akordy se harmonicky komplikují až k nepoznání. Myslím, že v takovémto popisu dekadence se dají nalézt i znaky dnešní společnosti a asi i proto je toto dílo tak často hrané i v dnešní době.“ doplňuje dirigent Marko Ivanović.

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější