NdB uvede Straussovu Salome v režii Davida Radoka

NdB uvede Straussovu Salome v režii Davida Radoka

Závěr brněnské operní sezony patří Salome Richarda Strausse. Dílo založené na stejnojmenné hře britského dramatika Oscara Wilda se na brněnské jeviště vrací po třiadvaceti letech. Tvůrcem čtvrtého brněnského zpracování tohoto titulu je režisér David Radok. Po inscenaci Brittenova Petera Grimese se tak vrací spolu s šéfdirigentem Marko Ivanovićem, kostýmní výtvarnicí Zuzanou Ježkovou a nově Draganem Stojčevskim jako scénografem a Andreou Miltnerovou coby choreografkou. V titulních rolích vystoupí Linda Ballová, Eva Urbanová, Jaroslav Březina a Birger Radde.

Příběh o půvabné Salome, nevlastní dceři krále Heroda, a její obsesivní lásce k prorokovi Jochanaanovi, inspirovaný Matoušovým evangeliem, skutečně vyvolal při premiéře pořádný skandál. Dílo plné silné, dramatické hudby a bohatých orchestrálních pasáží se stalo celosvětovou senzací a je jí právem dodnes.

„Dnes je nahota, krev, useknutá hlava, incest a tak dále v každé druhé hře. V roce 1905 to tak určitě nebylo, a proto musíme najít adekvátní překlad toho, co působilo v roce 1905 jako šok. Šok z lidského jednání, z toho kam až člověk může klesnout. Přijít pro dnešního diváka, který má v oblasti umění přístup ke všemu, s něčím, co na něj zapůsobí stejně silně. Myslím si, že tu jde o prolomení veškerých tabu. Když Salome svádí Jana Křtitele, není to kvůli tomu, že cítí nějakou erotickou touhu. Ona chce prostě prolomit tabu, jako kdyby chtěla svést papeže. Chce svést to, co je nedotknutelné, co je pro normálního člověka úplně mimo jakoukoliv představu,“ říká režisér David RadokPremiéra je ohlášena na 17. června 2023 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Extrémně náročná role Salome patří ke snům všech dramatických sopranistek, už sám skladatel ji popsal jako šestnáctiletou dívenku s hlasem Wagnerovy Isoldy. V Brně se jí ujme sopranistka Linda Ballová, kterou publikum zná např. jako Taťánu z Evžena Oněgina. Do Janáčkovy opery NdB se vrací Eva Urbanová tentokrát v roli Herodiady, Heroda ztvární Jaroslav Březina. Jako Jochaanan se představí vynikající německý barytonista Birger Radde. Spolu s nimi se diváci mohou těšit na členy brněnského souboru, např. Víta Noska v roli Narrabotha či Janu Hrochovou jako Páže.

„Straussův hudební jazyk reflektuje dobu svého vzniku. Krásné melodie a rytmus valčíku se prolínají celou operou a jsou svědectvím i o dobovém estetickém ideálu vyšší společnosti. Strauss ale všechny tyto dobové znaky dovádí do krajností – melodie jsou vypjaté, valčík se deformuje až do zběsilosti, akordy se harmonicky komplikují až k nepoznání. Myslím, že v takovémto popisu dekadence se dají nalézt i znaky dnešní společnosti a asi i proto je toto dílo tak často hrané i v dnešní době.“ doplňuje dirigent Marko Ivanović.

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější