Nedožité devadesátiny Luboše Ogouna

Nedožité devadesátiny Luboše Ogouna

Luboš Ogoun patří k nejvýraznějším postavám v historii českého baletu. Jeho dráha byla významně svázána s Brnem, kde poprvé působil jako šéf baletu Státního divadla od roku 1961 do roku 1964. Omladil výrazně soubor, zvýšil jeho technickou úroveň a obohacoval dramaturgii zpracováním symfonických námětů. K jeho nejpozoruhodnějším titulům v tomto směru patřil Janáčkův Taras Bulba a Šostakovičova Leningradská symfonie. Jako tanečníka ho výrazně ovlivnila jeho atletická a gymnastická kariéra.

V roce 1964 odešel Luboš Ogoun do Prahy, kde společně s Pavlem Šmokem a Vladimírem Vašutem založil Studio Balet Praha. Z toho se brzy stal jeden z nejúspěšnějších tanečních souborů v Evropě. V roce 1968 se opět vrátil jako šéf do Brna, v době normalizace byl ale zbaven funkce a působil v souboru nadále jako choreograf. Na šéfovskou pozici se vrátil až v roce 1990.

Luboš Ogoun spolupracoval jako choreograf a režisér také s operou a se zpěvoherním souborem. V opeře režíroval Slzy nože Bohuslava Martinů nebo Borodinova Knížete Igora. Režíroval českou premiéru muzikálu Pavla Hammela a Tibora Vargy Cyrano z předměstí.

Ve svých mladých letech se věnoval sportu a tělesnou výchovu po válce i vystudoval. Tak se objevil i v prvotině Věry Chytilové O něčem jiném v roli trenéra gymnastky Evy Bosákové (v trenérském týmu českých gymnastek ale působil i ve skutečnosti). Objevil se také ve filmu Šťastný Jim a ještě si zahrál tělocvikáře ve filmovém muzikálu Třicet panen a Pythagoras.

Luboš Ogoun zemřel krátce před svými osmdesátými pátými narozeninami 14. února 2009. Narodil se 18. února 1924 a dnes by se tedy dožil devadesáti let.

Podrobně o Luboši Ogounovi zde.

Foto zdroj www.ndbrno.cz

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Z konkurzu do baletního souboru Národního divadla Brno jsem si odnesl především jeden poznatek: balet je strašlivá dřina. Umění je to pro mě pořád stejně záhadné a neproniknutelné, ale z lidského hlediska jsem si jej přinejmenším začal o hodně víc vážit.  více

Dnes se na tiskové konferenci představili noví ředitelé souborů ND Brno v čele s Martinem Glaserem, který byl jmenován šéfem celého třísouborového divadla. Byl mezi nimi i Mário Radačovský, nový šéf brněnského baletu. Své funkce se ujal právě dnes.  více


Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Nejčtenější