Nová sezóna Filharmonie Brno

Nová sezóna Filharmonie Brno

Filharmonie Brno připravila pro příští sezónu kromě osvědčených abonentních řad také nový cyklus soudobé hudby. Sólistou sezóny bude Benjamin Jusupov. Pro své příznivce připravila Filharmonie na čtvrtek k příští sezóně i besedu.

Benjamin Jusupov se předvede brněnskému publiku ve všech třech polohách – jako skladatel, dirigent i klavírista. Na přání svých posluchačů zpřístupní filharmonie sérii generálních zkoušek, mladí umělci a publikum toužící po méně formálních koncertech klasické hudby budou mít příležitost v novém cyklu Mladá krev. Díky cyklu Brno Contemporary Orchestra dostane prostor soudobá vážná hudba. Mimořádné koncerty nabídnou filmové melodie s Casparem Richterem, Adventní koncert s Hradišťanem, Novoroční s Jakubem Hrůšou a Jerusalem Quartet s Davidem Marečkem. Opakovat se bude také Mozartův efekt – koncert pro nastávající rodiče a jejich očekávané děti. Posluchači mají možnost si vybrat napříč abonentními cykly i šest libovolných koncertů a získat na ně slevu v rámci Předplatného na míru – předprodej začíná 26. května. Veřejná beseda o nové sezoně se uskuteční 22. května v 16 hodin v Besedním domě.

Dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš uvedl k příští sezóně následující: „Na úspěšné působení tureckého klavíristy a skladatele Fazila Saye coby našeho Umělce sezony 2013/2014 naváže v sezoně následující v téže roli – a obdobně mnohostranně – skladatel, dirigent a klavírista Benjamin Jusupov, tádžický Žid žijící v Izraeli, působící jako respektovaná osobnost po celém hudebním světě a komponující pro světoznámé sólisty, jako jsou Maxim Vengerov, Misha Maisky či Vadim Repin. V průběhu sezony zazní jeho koncerty, nezřídka využívající atraktivní posluchačské prvky (názvuky středoasijské tradiční hudby, tanga, rocku, málo slýchané nástroje, smyčky apod.) v podání špičkových hudebníků – violoncellisty Alexandra Kňazeva, flétnisty Matthiase Zieglera a jednoho z nejlepších současných violistů Maxima Rysanova; sám Jusupov se představí ve své umělecké trojroli na čtvrtém koncertě Klasického abonmá, který bude dirigovat a na němž usedne v jedné své skladbě i za klavír.
K dalším očekávaným vrcholům sezony bude patřit prosincová světová premiéra kritického vydání oratoria Epos o Gilgamešovi, která připomene 55. výročí úmrtí Bohuslava Martinů a symbolicky završí Rok české hudby 2014, událostí bude monumentální „faustovská“ kantáta ruského skladatele Alfreda Schnittkeho mj. s Ivou Bittovou v roli Mefista nebo provedení kompletního orchestrálního díla brněnské skladatelky Vítězslavy Kaprálové při příležitosti 100. výročí jejího narození. Nevšední zážitek slibuje pilotní projekt rozvíjející se spolupráce s Univerzitním kinem Scala: ruský němý film Nový Babylon z roku 1929, příběh nenaplněné lásky odehrávající se na pozadí temné historie Pařížské komuny, doprovodí filharmonici v Besedním domě původní sugestivní hudbou Dmitrije Šostakoviče.“

Benjamin Jusupov, foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější