Nová sezóna Filharmonie Brno

Nová sezóna Filharmonie Brno

Filharmonie Brno připravila pro příští sezónu kromě osvědčených abonentních řad také nový cyklus soudobé hudby. Sólistou sezóny bude Benjamin Jusupov. Pro své příznivce připravila Filharmonie na čtvrtek k příští sezóně i besedu.

Benjamin Jusupov se předvede brněnskému publiku ve všech třech polohách – jako skladatel, dirigent i klavírista. Na přání svých posluchačů zpřístupní filharmonie sérii generálních zkoušek, mladí umělci a publikum toužící po méně formálních koncertech klasické hudby budou mít příležitost v novém cyklu Mladá krev. Díky cyklu Brno Contemporary Orchestra dostane prostor soudobá vážná hudba. Mimořádné koncerty nabídnou filmové melodie s Casparem Richterem, Adventní koncert s Hradišťanem, Novoroční s Jakubem Hrůšou a Jerusalem Quartet s Davidem Marečkem. Opakovat se bude také Mozartův efekt – koncert pro nastávající rodiče a jejich očekávané děti. Posluchači mají možnost si vybrat napříč abonentními cykly i šest libovolných koncertů a získat na ně slevu v rámci Předplatného na míru – předprodej začíná 26. května. Veřejná beseda o nové sezoně se uskuteční 22. května v 16 hodin v Besedním domě.

Dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš uvedl k příští sezóně následující: „Na úspěšné působení tureckého klavíristy a skladatele Fazila Saye coby našeho Umělce sezony 2013/2014 naváže v sezoně následující v téže roli – a obdobně mnohostranně – skladatel, dirigent a klavírista Benjamin Jusupov, tádžický Žid žijící v Izraeli, působící jako respektovaná osobnost po celém hudebním světě a komponující pro světoznámé sólisty, jako jsou Maxim Vengerov, Misha Maisky či Vadim Repin. V průběhu sezony zazní jeho koncerty, nezřídka využívající atraktivní posluchačské prvky (názvuky středoasijské tradiční hudby, tanga, rocku, málo slýchané nástroje, smyčky apod.) v podání špičkových hudebníků – violoncellisty Alexandra Kňazeva, flétnisty Matthiase Zieglera a jednoho z nejlepších současných violistů Maxima Rysanova; sám Jusupov se představí ve své umělecké trojroli na čtvrtém koncertě Klasického abonmá, který bude dirigovat a na němž usedne v jedné své skladbě i za klavír.
K dalším očekávaným vrcholům sezony bude patřit prosincová světová premiéra kritického vydání oratoria Epos o Gilgamešovi, která připomene 55. výročí úmrtí Bohuslava Martinů a symbolicky završí Rok české hudby 2014, událostí bude monumentální „faustovská“ kantáta ruského skladatele Alfreda Schnittkeho mj. s Ivou Bittovou v roli Mefista nebo provedení kompletního orchestrálního díla brněnské skladatelky Vítězslavy Kaprálové při příležitosti 100. výročí jejího narození. Nevšední zážitek slibuje pilotní projekt rozvíjející se spolupráce s Univerzitním kinem Scala: ruský němý film Nový Babylon z roku 1929, příběh nenaplněné lásky odehrávající se na pozadí temné historie Pařížské komuny, doprovodí filharmonici v Besedním domě původní sugestivní hudbou Dmitrije Šostakoviče.“

Benjamin Jusupov, foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Nejčtenější