Nová sezona Filharmonie Brno ve znamení velkých děl a oslav významných výročí

Nová sezona Filharmonie Brno ve znamení velkých děl a oslav významných výročí

Podobu nadcházející 69. sezony Filharmonie Brno spojují tři čísla – 90, 200 a 150. Celá sezona se ponese v duchu oslav mnoha výročí, uvedení několika veleděl a vysoké koncentraci světových sólistů jako jsou sopranistka Chen Reiss, tenorista Christoph Prégardien, klavírista Alexandr Tharaud, violoncellista Steven Isserlis, bicistka Adélaïde Ferrière nebo houslista a dirigent Fabio Biondi.

„Devadesátka se váže k nejvýznamnějšímu projektu sezony, k Mahlerově Písni žalobné. Uvedeme ji v původní třívěté podobě na den přesně devadesát let od její světové premiéry. Ta se uskutečnila v Brně, pod vedením Mahlerova synovce a v podání rozhlasového orchestru, ze kterého se později etablovala naše filharmonie. Baladický příběh v původní podobě bývá slyšet vzácně, protože autor dílo revidoval a rozsáhlou první větu vyškrtl,“ vysvětlila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Sólového partu se ujme jedna z nejuznávanějších světových sopranistek Chen Reiss. „V této sezoně se nám podařilo pozvat několik hvězdných světových sólistů, Chen Reiss je patrně největší z nich,“ zdůraznila Kučerová. Doplnila, že devadesátka se váže také k výročí narození Alfreda Schnittkeho, který patří mezi emblematické autory tělesa, protože je pravidelně uváděn v každé sezoně.

Dílo Gustava Mahlera se pojí s další výraznou dramaturgickou linií sezony, s pokračujícími oslavami Roku české hudby a otázkou, co vše tvoří českou hudební kulturu. Je to Mahler? Korngold? Rejcha? Všichni narození v Česku, ale přiřazováni k zemím, kde později žili. Všechny tři posluchači v nadcházející sezoně uslyší. „Dvoustovka patří samozřejmě Bedřichu Smetanovi, kterého při zahajovacím koncertě uctíme spolu s autorem slavícím stejné výročí: s Antonem Brucknerem,“ vysvětlil šéfdirigent Dennis Russell Davies, který patří k světově uznávaným znalcům Brucknerova díla. České autory připomene také například speciální dvořákovský koncert s violoncellistkou Laurou van den Heijden. „Těším se na všechna veledíla, která uvedeme, a že jich letos není málo. Chystáme třeba Händelova Mesiáše, a to v nádherné Mozartově úpravě, která je etalonem kultivované a procítěné interpretace tohoto kusu, navíc s tenoristou Christopherem Prégardienem, který letos v lednu uhranul brněnské publikum Schubertovými písněmi. Uvedeme také velkolepé Stvoření Josepha Haydna nebo Šostakovičovu Čtvrtou symfonii,“ informoval Davies.

Do Brna se vrátí jeden z mezinárodně nejuznávanějších klavíristů své generace, Alexandre Tharaud. „Oslavíme s ním 150. výročí narození Maurice Ravela. Čeká nás velkolepý, kompletně ravelovský večer s oběma jeho klavírními koncerty a suitou z baletu Daphnis a Chloé a choreografickou básní La valse. Ravelovy klavírní koncerty má Tharaud ve svém repertoáru od mladistvých let, nahrál je ovšem až loni, ve svých pětapadesáti letech. Jeho album je fantastické a velmi oceňované, skutečně se těším, až jej uslyšíme v Brně, v živém podání,“ upozornil dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Doplnil, že velkému koncertu s orchestrem bude předcházet Tharaudův recitál, kde kromě Ravela zazní i Bach a Dukas.

Brněnští posluchači se mohou těšit na velké množství mezinárodních hvězdných sólistů: zmíněnou sopranistku Chen Reiss, tenoristu Christopha Prégardiena a klavíristu Alexandra Tharauda, kromě nich také na violoncellistu Stevena Isserlise, bicistku Adélaïde Ferrière nebo houslistu a dirigenta Fabia Biondiho. „Na jeho předvánoční koncert se mimořádně těším. On je opravdová legenda v oblasti poučené interpretace, založil a vede světoznámý soubor Europa Galante,“ zdůraznila Kučerová.

Kromě ostřílených hvězd dostanou v sezoně výrazný prostor mladé talenty, například Trio Bohémo, Petr Nekoranec nebo Lada Bočková. „Nově jsme zařadili Koncert s laureáty, na kterém představíme vítěze významných mezinárodních soutěží. Těší nás, že jedním z nich je náš kontrabasista Ondřej Sejkora,“ řekl Mikeš.

Nadcházející sezona pokračuje v uvádění znovuobjevovaných českých autorů, tentokrát Václava Huga Voříška, Jana Dismase Zelenky a tradičně Antonína Rejchy. Pokračuje také loňská novinka, edukační projekt V orchestru, kdy posluchači sedí při koncertě mezi hráči. „Pro obrovský zájem jsme rozšířili naše dětské koncerty. Sobotní Rodinné abonmá, které je roky beznadějně vyprodáno, budeme nově hrát dvakrát, nejen dopoledne, ale i odpoledne. Stejně tak přidáváme jeden čas k abonmá Komorní rodinná odpoledne. Nově hrajeme ve dvou časech, ve dvě a ve čtyři odpoledne,“ uvedla vedoucí edukací Filharmonie Brno Kristýna Drášilová.

Orchestr čekají hostování na prestižních mezinárodních pódiích v rakouském Grafeneggu, Linci a Vídni, v polských Katovicích a podzimní turné v Jižní Koreji. „Výrazně posilujeme naši roli významného hráče na mezinárodní koncertní scéně, vytváříme totiž programy, které se po právu řadí k nezajímavějším a nejsmysluplnějším v celé Evropě,“ zdůraznil Davies.

Prodej nové sezony začíná v pondělí 27. května v 8:00. Je určen pro všechny abonenty, kteří si chtějí obnovit své předplatné, což mohou udělat on-line z domova nebo přijít fyzicky do předprodeje Filharmonie Brno. V ten den se začnou prodávat také všechny mimořádné koncerty a vstupenky na Festival Špilberk. V pondělí 17. června pak začíná prodej všech neobnovených abonentních míst a také Sezony na míru.

Filharmonie Brno/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Nejčtenější