Nové mysterium coby poslední koncert Brno Contemporary Orchestra v letošním roce

14. prosinec 2023, 13:00

Nové mysterium coby poslední koncert Brno Contemporary Orchestra v letošním roce

Brno Contemporary Orchestra uvede ve světové premiéře kompozici ARBOR (Strom) od Maria Buzziho. Koncert s názvem Nové mysterium aneb „Vyprávění o hudbě, která neumí kázat“ je 3. dílem z cyklu Neviditelné město.

Třetí díl z cyklu Neviditelné město se odehraje ve vánoční atmosféře husitského chrámu v Brně – Tuřanech. Nové mysterium poodkrývá tajemství, která ve všech společnostech i náboženstvích zahalují období zimní rovnodennosti. Láska, radost, společenství, štěstí i víra jsou obsaženy ve skladbách vybraných skladatelů a skladatelek dvacátého i jednadvacátého století. Ve světové premiéře zazní kompozice ARBOR (Strom) od Maria Buzziho, která je úžasnou kronikou jedné rodiny i nás všech Středoevropanů. V české premiéře pak zazní Štědrovečerní koncert Luigiho Dallapiccoly na překrásný, láskyplný text Jacopone de Todiho a snivá roční období od nedávno zesnulé Kaii Saariaho. Klid a mír nabídne meditativní kompozice tatarské skladatelky Sofie Gubaiduliny a na závěr již tradiční Hra s jesličkami od Miloslava Kabeláče připomene krásnou tradici vánočních koled.

Inspirací třetího dílu cyklu Neviditelné město byl Vánoční sjezd antroposofické společnosti, nedílnou součástí brněnského koncertu je též architektura budovy, ve které se koncert odehrává – chrám církve československé husitské v Tuřanech, postavený v letech 1927-28 tuřanským rodákem, architektem Jaroslavem Kinclem a oltářní obraz Světlo pravdy ve tvaru půloblouku, namalovaný v roce 1935 Rudolfem Kunderou. Vše bude navíc doplněno tanečními intervencemi Kristýny Kmentové v choreografii Martina Svobodníka a krátkou přednáškou Aleše Filipa o Rudolfu Kunderovi a jeho „tuřanské epopeji“.

„Inspirací dalšího z výletů do Neviditelného města souboru Brno Contemporary Orchestra byl Vánoční sjezd antroposofické společnosti, který proběhl kolem Vánoc v roce 1923. Právě zde bylo formulováno Nové mysterium. Nebojte, nevstupujeme na pole esoterických věd a okultismu, ale možná krapet nabouráváme ono bytostně tradiční, a v mnoha ohledech zkomercionalizované, nahlížení na Vánoce jako lidové svátky konzumu. Neopouštíme křesťanskou tradici, ale pojímáme ji v mnohem otevřenějším konceptu individuálních prožitků postavených na lásce, živoucí tradici a rozjímání nad ní, na rodinných vztazích a vazbách k předkům, na opěvování přírody i veskrze lidové hře s jesličkami. To vše v pestré škále jazyků poezie i soudobé hudby,“ představuje projekt dramaturg Viktor Pantůček.

„Proč je koncert zrovna v Husově sboru v Tuřanech? Budova se nachází pár metrů od mého rodného domu, narodil jsem se 17.6.1975 v Tuřanech, a pár metrů od domu, kde dosud bydlím. Výtvarník Rudolf Kundera se narodil 9. března 1911 v Tuřanech a architekt Jaroslav Kincl se narodil 25.10.1900 v Tuřanech. Všechny nás tedy spojuje místo narození a tato budova, ve které se koncert odehraje. Je to náhoda? Já na náhody nevěřím a vy? Přijďte si ověřit, jestli mám pravdu,“ zve na koncert dirigent a umělecký vedoucí BCO Pavel Šnajdr. Koncert proběhne 18. prosince 2023 od 19:00 v Husově sboru v Tuřanech.

Luigi Dallapiccola – Concerto per la notte di Natale dell’anno 1956 (1956-1957)
Sofia Gubaidulina – Meditation über den Bach-Choral (1993)
Mario Buzzi – ¡ARBOR? (objednávka BCO)

Kaia Saariaho – Tag des Jahrs (2002)

Miloslav Kabeláč – Hra s jesličkami (1937)

Irena Troupová – soprán
Daria Savvateeva – cembalo
Martin Kotulan, Kornel Mikecz – bas
František Sliž – tenor

BAS – Brněnský akademický sbor

Kristýna Kmentová – tanec

Martin Svobodník – choreografie 

Aleš Filip – komentář k obrazu Světlo pravdy 

Pavel Šnajdr – dirigent
Brno Contemporary Orchestra

Foto archiv BCO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější