Novodobá premiéra ze starých archivů. Vlámové v Brně

Novodobá premiéra ze starých archivů. Vlámové v Brně

V rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby vystoupí v Brně belgický vokální soubor La Capilla. Koncert doprovodí symposium pořádané Ústavem hudební vědy.

Soubor La Capilla se soustředí na hudební produkci z 15. a 16. století, tedy zejména vokální polyfonii. V takzvaném Červeném kostele uvede soubor šestihlasou mši slavného renesančního skladatele Antoina Brumela a další skladby 1. poloviny 16. století. Brumelova mše byla do nedávné doby zcela neznámá. Dochovala se v brněnském kostele sv. Jakuba ve velmi vzácném rukopise z doby kolem roku 1550. Koncert se uskuteční 8. dubna 2015, 19.00 v kostele J. A. Komenského.

Vzhledem k této mimořádné události pořádá Ústav hudební vědy FF MU tématické symposium pro studenty i širokou veřejnost. S referáty o hudební kultuře 16. století v Čechách, na Moravě, na Slovensku a ve Vídni vystoupí prof. Marta Hulková z Bratislavy, dr. Jan Baťa z Prahy, dr. Stefan Gasch z Vídně, za domovský ústav dr. Stanislav Tesařdr. Vladimír Maňas.

Symposium obohatí živé hudební ukázky z brněnských renesančních rukopisů v podání vokálně – instrumentálního ansámblu pod vedením Michaela Pospíšila. K vidění a slyšení budou typické renesanční nástroje: cink, trombón, ale také varhanní positiv či středověká fidula. Tento program bude možné shlédnout 8. dubna 2015, 14.10–17.00 v posluchárně N21, budovy FF MU, Janáčkovo náměstí 2a.

Foto archiv La Capilla

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Velikonoční festival duchovní hudby: Vlámové v Brně

8.4.2015, 19:00 / evangelický kostel J. A. Komenského (zvaný Červený)

Po úvodním koncertu z autorů 20. století přinesl Velikonoční festival duchovní hudby velké oratorní dílo Johanna Sebastiana Bacha – skladatele, u nějž na letopočtu narození nezáleží. Provedení Wrocławským barokním orchestrem mělo především kolektivní kvalitu.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Nejčtenější