Novodobá premiéra znovuobjeveného díla Františka Ignáce Tůmy zazní dnes v přímém přenosu

12. květen 2021, 2:00

Novodobá premiéra znovuobjeveného díla Františka Ignáce Tůmy zazní dnes v přímém přenosu

V rámci dnešního koncertu v přímém přenosu z Konventu milosrdných bratří zazní znovuobjevená díla F. I. Tůmy, jedno v novodobé světové premiéře. Tůma se po F. X. Richterovi stal pilotním skladatelem Czech Ensemble Baroque. Pod vedením Romana Válka vystoupí R. Kružíková, M. Böhmová, L. Netušilová, M. Jägerová, J. Kubín a J. M. Procházka.

Jméno Františka Ignáce Tůmy bývá uváděno mezi osobnostmi naší hudby na důležitém místě. Má mnoho společného s Janem Dismasem Zelenkou, kolegou o generaci starším a dnes mnohem známějším. Oba patřili k našim prvním krajanům, kteří se uplatnili v evropských metropolích, oba byli na konci života okolím chápáni jako nemoderní, neboť došli k vlastní syntéze pozdně barokní tradice a k dobovým módám se stavěli velmi vybíravě. Ačkoliv Tůma nijak neváhal využít výrazových možností „galantního“ stylu a raného klasicismu, patřil ještě ke generaci, která ovládala starý styl a nevzdávala se ho, a držel se po celý život řemesla, kterému se přiučil u svého učitele Fuxe. „Jeho umělecká pouť z Kostelce nad Orlicí do Vídně je prototypem umělecké i lidské kalvárie, jež by nás mohla posílit v této nelehké době. Ukazuje, jak často nepřízeň osudu vyústila v překrásnou, harmonickou hudbu světové úrovně,“ hledá v jeho životním osudu inspiraci pro současnou nelehkou dobu Roman Válek, zakladatel a dirigent souboru.

Zejména Tůmovy chrámové skladby prokazatelně znal Haydn i Mozart, kteří by bez ovládnutí kontrapunktického umění ve „vídeňské tradici“ těžko obstáli. Tůmova hudba však stále čeká na své „objevení“, protože dodnes neznáme ani přesný počet jeho skladeb, neboť jejich úplný katalog ještě nevznikl. Czech Ensemble Baroque si proto po Františku Xaveru Richterovi zvolila právě Ignáce Tůmu, který bude po několik příštích let čelním skladatelem souboru.

Prvním dílem, které chceme natočit ve světové premiéře na CD a představit modernímu světu je Requiem c moll. Na květnovém koncertě nyní v novodobé světové premiéře zazní dvě jeho skladby. Mši za zemřelé z roku 1746 pro nás spartoval brněnský hudební vědec Vlastimil Tichý, se kterým na objevování Tůmova díla pracujeme systematicky a máme ještě mnohé skvosty před sebou. Miserere c moll již náš soubor uvedl v roce 2018, ale velmi rádi se k této intimní a oduševnělé kompozici vracíme. Věříme, že i když nebudou diváci s námi v některém z barokních chrámů, přenese se do jejich domácností velká část důstojné a kontemplativní atmosféry. Uděláme pro to maximum“ zve ke sledování živého přenosu Roman Válek.

F. I. Tůma v novodobé světové premiéře a přímém přenosu

St 12. 5.| 19:30 | YouTube kanál Czech Ensemble Baroque
PROGRAM F. I. Tůma: Missa della Morte in c, F. I. Tůma: Miserere c moll (1773)
7. koncert cyklu Bacha na Mozarta!

Soli: R. Kružíková, M. Böhmová, L. Netušilová, M. Jägerová, J. Kubín, J. M. Procházka
Koncertní mistr: Elen Machová
Sbormistr: Tereza Válková

Dirigent: Roman Válek

CEB/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější