Novodobá premiéra znovuobjeveného díla Františka Ignáce Tůmy zazní dnes v přímém přenosu

12. květen 2021, 2:00

Novodobá premiéra znovuobjeveného díla Františka Ignáce Tůmy zazní dnes v přímém přenosu

V rámci dnešního koncertu v přímém přenosu z Konventu milosrdných bratří zazní znovuobjevená díla F. I. Tůmy, jedno v novodobé světové premiéře. Tůma se po F. X. Richterovi stal pilotním skladatelem Czech Ensemble Baroque. Pod vedením Romana Válka vystoupí R. Kružíková, M. Böhmová, L. Netušilová, M. Jägerová, J. Kubín a J. M. Procházka.

Jméno Františka Ignáce Tůmy bývá uváděno mezi osobnostmi naší hudby na důležitém místě. Má mnoho společného s Janem Dismasem Zelenkou, kolegou o generaci starším a dnes mnohem známějším. Oba patřili k našim prvním krajanům, kteří se uplatnili v evropských metropolích, oba byli na konci života okolím chápáni jako nemoderní, neboť došli k vlastní syntéze pozdně barokní tradice a k dobovým módám se stavěli velmi vybíravě. Ačkoliv Tůma nijak neváhal využít výrazových možností „galantního“ stylu a raného klasicismu, patřil ještě ke generaci, která ovládala starý styl a nevzdávala se ho, a držel se po celý život řemesla, kterému se přiučil u svého učitele Fuxe. „Jeho umělecká pouť z Kostelce nad Orlicí do Vídně je prototypem umělecké i lidské kalvárie, jež by nás mohla posílit v této nelehké době. Ukazuje, jak často nepřízeň osudu vyústila v překrásnou, harmonickou hudbu světové úrovně,“ hledá v jeho životním osudu inspiraci pro současnou nelehkou dobu Roman Válek, zakladatel a dirigent souboru.

Zejména Tůmovy chrámové skladby prokazatelně znal Haydn i Mozart, kteří by bez ovládnutí kontrapunktického umění ve „vídeňské tradici“ těžko obstáli. Tůmova hudba však stále čeká na své „objevení“, protože dodnes neznáme ani přesný počet jeho skladeb, neboť jejich úplný katalog ještě nevznikl. Czech Ensemble Baroque si proto po Františku Xaveru Richterovi zvolila právě Ignáce Tůmu, který bude po několik příštích let čelním skladatelem souboru.

Prvním dílem, které chceme natočit ve světové premiéře na CD a představit modernímu světu je Requiem c moll. Na květnovém koncertě nyní v novodobé světové premiéře zazní dvě jeho skladby. Mši za zemřelé z roku 1746 pro nás spartoval brněnský hudební vědec Vlastimil Tichý, se kterým na objevování Tůmova díla pracujeme systematicky a máme ještě mnohé skvosty před sebou. Miserere c moll již náš soubor uvedl v roce 2018, ale velmi rádi se k této intimní a oduševnělé kompozici vracíme. Věříme, že i když nebudou diváci s námi v některém z barokních chrámů, přenese se do jejich domácností velká část důstojné a kontemplativní atmosféry. Uděláme pro to maximum“ zve ke sledování živého přenosu Roman Válek.

F. I. Tůma v novodobé světové premiéře a přímém přenosu

St 12. 5.| 19:30 | YouTube kanál Czech Ensemble Baroque
PROGRAM F. I. Tůma: Missa della Morte in c, F. I. Tůma: Miserere c moll (1773)
7. koncert cyklu Bacha na Mozarta!

Soli: R. Kružíková, M. Böhmová, L. Netušilová, M. Jägerová, J. Kubín, J. M. Procházka
Koncertní mistr: Elen Machová
Sbormistr: Tereza Válková

Dirigent: Roman Válek

CEB/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Nejčtenější