Novoroční koncert Filharmonie Brno s Ellingtonem, Ježkem a Bernsteinem

Novoroční koncert Filharmonie Brno s Ellingtonem, Ježkem a Bernsteinem

Tradiční novoroční koncert, při kterém oslaví Filharmonie Brno své 66. narozeniny, se letos nese v rytmu jazzu. Po loňské vynucené odmlce se v Janáčkově divadle uskuteční jeden z nejslavnostnějších koncertů sezony, který povede šéfdirigent Dennis Russell Davies.

Ellington, Ježek a Bernstein: tři králové hudby bez hranic Ve dveřích newyorského lokálu se objeví skladatel, klavírista a dirigent. „Vy jste Ellington nebo Bernstein?“ houkne od výčepu barman. „Já jsem Ježek a už mi nezbývá moc času,“ odpoví se slovanským přízvukem neznámý chlapík. Právě 1. ledna uplyne osmdesát let od smrti českého skladatele, který zemřel v New Yorku v první den roku 1942. „Této tradice si nesmírně vážíme. Při letošním jazzově laděném programu propojíme tři velké skladatele 20. století a věřím, že společný vstup do nového roku se stane krásným zážitkem,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Novoroční koncert proběhne 1. ledna 2022 od 20:00 v Janáčkově divadle.

Večer zahájí Ellingtonův symfonický chvalozpěv Les Trois Rois Noirs (Tři černí králové). Úvodní věta věnovaná králi Baltazarovi kombinuje minimalistický motiv s živelnými perkusemi a exotickými smyčci. Mimochodem také prozradí, že Ellingtonovi byly dechy a bicí nástroje mnohem bližší, zatímco pro smyčce komponoval především melodicky a jednoduše. Druhá část zasvěcená Šalamounovi míří více ke vztahu biblického krále k ženám a erotice než k jeho moudrosti. Skladba vrcholí oslavou duchovního a aktivisty Martina Luthera Kinga, jemuž patří jazzově-symfonický gospel třetí věty.

Klavírní koncert představuje Jaroslava Ježka jako čerstvého absolventa pražské konzervatoře: dnes se může zdát neuvěřitelné, že mu skladbu – de facto ještě studentskou – provedla v roce 1927 Česká filharmonie. „Je neuvěřitelné, s jakou samozřejmostí dílo zapadá do progresivních dobových trendů. Klavírní koncert by mohl snadno vzbudit dojem, že jedenadvacetiletý Ježek byl na Montmartru jako doma. Ve skutečnosti však podává svědectví o jeho mimořádném talentu, ale také o kosmopolitní atmosféře tehdejší Prahy, kde byly všechny zmíněné hudební zdroje k dispozici – byť třeba jen zprostředkovaně ve formě partitur a gramodesek,“ uvedl hudební publicista Boris Klepal.

Sólového partu se ujme Emanuelle Arciuli, jeden z nejoriginálnějších a nejzajímavějších interpretů na současné scéně klasické hudby. Jeho repertoár sahá od Bacha po soudobou hudbu. Získal si respekt významných autorů a mnoho skladatelů mu věnovalo své skladby. „Arciuli se v Brně poprvé představil na podzim 2018 jako sólista v Klavírním koncertu Lou Harrisona. Tentokrát před ním stojí ještě větší výzva v podobě provedení sólových partů hned ve dvou dílech – Ježkově koncertu a Bernsteinově Druhé symfonii,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš s tím, že posluchači uvidí a uslyší na jevišti hned tři klavíry: koncertní křídlo, orchestrální křídlo a pianino.

Bernsteinova symfonická tvorba se odvolává k velkým duchovním a literárním inspiracím a stojí za ní velké mimohudební koncepty. Symfonie č. 2 „The Age of Anxiety“, která vznikla podle stejnojmenné básně W. H. Audena, je toho dokonalou ukázkou. Britsko-americký básník napsal svůj Věk úzkosti po druhé světové válce a získal za něho v roce 1948 Pullitzerovu cenu. Jeho dílo zavede čtenáře do baru, kde sedí tři muži a jedna žena, kteří hledají smysl existence i vlastní identitu ve světě rozvrácených hodnot.

Filharmonie Brno/ foto archiv 

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Nejčtenější