Tradiční novoroční koncert, při kterém oslaví Filharmonie Brno své 66. narozeniny, se letos nese v rytmu jazzu. Po loňské vynucené odmlce se v Janáčkově divadle uskuteční jeden z nejslavnostnějších koncertů sezony, který povede šéfdirigent Dennis Russell Davies.
Ellington, Ježek a Bernstein: tři králové hudby bez hranic Ve dveřích newyorského lokálu se objeví skladatel, klavírista a dirigent. „Vy jste Ellington nebo Bernstein?“ houkne od výčepu barman. „Já jsem Ježek a už mi nezbývá moc času,“ odpoví se slovanským přízvukem neznámý chlapík. Právě 1. ledna uplyne osmdesát let od smrti českého skladatele, který zemřel v New Yorku v první den roku 1942. „Této tradice si nesmírně vážíme. Při letošním jazzově laděném programu propojíme tři velké skladatele 20. století a věřím, že společný vstup do nového roku se stane krásným zážitkem,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Novoroční koncert proběhne 1. ledna 2022 od 20:00 v Janáčkově divadle.
Večer zahájí Ellingtonův symfonický chvalozpěv Les Trois Rois Noirs (Tři černí králové). Úvodní věta věnovaná králi Baltazarovi kombinuje minimalistický motiv s živelnými perkusemi a exotickými smyčci. Mimochodem také prozradí, že Ellingtonovi byly dechy a bicí nástroje mnohem bližší, zatímco pro smyčce komponoval především melodicky a jednoduše. Druhá část zasvěcená Šalamounovi míří více ke vztahu biblického krále k ženám a erotice než k jeho moudrosti. Skladba vrcholí oslavou duchovního a aktivisty Martina Luthera Kinga, jemuž patří jazzově-symfonický gospel třetí věty.
Klavírní koncert představuje Jaroslava Ježka jako čerstvého absolventa pražské konzervatoře: dnes se může zdát neuvěřitelné, že mu skladbu – de facto ještě studentskou – provedla v roce 1927 Česká filharmonie. „Je neuvěřitelné, s jakou samozřejmostí dílo zapadá do progresivních dobových trendů. Klavírní koncert by mohl snadno vzbudit dojem, že jedenadvacetiletý Ježek byl na Montmartru jako doma. Ve skutečnosti však podává svědectví o jeho mimořádném talentu, ale také o kosmopolitní atmosféře tehdejší Prahy, kde byly všechny zmíněné hudební zdroje k dispozici – byť třeba jen zprostředkovaně ve formě partitur a gramodesek,“ uvedl hudební publicista Boris Klepal.
Sólového partu se ujme Emanuelle Arciuli, jeden z nejoriginálnějších a nejzajímavějších interpretů na současné scéně klasické hudby. Jeho repertoár sahá od Bacha po soudobou hudbu. Získal si respekt významných autorů a mnoho skladatelů mu věnovalo své skladby. „Arciuli se v Brně poprvé představil na podzim 2018 jako sólista v Klavírním koncertu Lou Harrisona. Tentokrát před ním stojí ještě větší výzva v podobě provedení sólových partů hned ve dvou dílech – Ježkově koncertu a Bernsteinově Druhé symfonii,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš s tím, že posluchači uvidí a uslyší na jevišti hned tři klavíry: koncertní křídlo, orchestrální křídlo a pianino.
Bernsteinova symfonická tvorba se odvolává k velkým duchovním a literárním inspiracím a stojí za ní velké mimohudební koncepty. Symfonie č. 2 „The Age of Anxiety“, která vznikla podle stejnojmenné básně W. H. Audena, je toho dokonalou ukázkou. Britsko-americký básník napsal svůj Věk úzkosti po druhé světové válce a získal za něho v roce 1948 Pullitzerovu cenu. Jeho dílo zavede čtenáře do baru, kde sedí tři muži a jedna žena, kteří hledají smysl existence i vlastní identitu ve světě rozvrácených hodnot.
Zatím nebyl přidán žádný komentář..