Nový balet v Mahenově divadle – Coco Chanel

30. duben 2024, 1:00

Nový balet v Mahenově divadle – Coco Chanel

Balet Národního divadla Brno chystá novou premiéru věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský vytvořil balet o ženě, která ve své době převrátila svět módy vzhůru nohama. Balet Coco Chanel klade velký důraz na elegantní kostýmy ve stylu Chanel, které pro NdB navrhla výtvarnice Ľudmila Várossová.

V Mahenově divadle bude od května k vidění baletní inscenace o světoznámé módní ikoně Gabrielle neboli Coco Chanel. Byla vizionářkou, dravou obchodnicí, ženou oblíbenou i velmi kritizovanou. Pocházela z nejnuznějších poměrů a pro svůj úspěch byla ochotná obětovat téměř vše. A díky neuvěřitelnému odhodlání se jí to povedlo – dnes zná její jméno celý svět. Osobní život Coco Chanel byl stejně poutavý jako její kariéra. Její aféry s nejvýznamnějšími muži její doby, stejně jako přátelství s umělci a intelektuály, ukazují na ženu, která byla stejně nezávislá v osobním životě, jako ve své profesionální kariéře. Nikdy nevstoupila do manželství, ztělesňovala a propagovala obraz silné, nezávislé ženy, což bylo v její době revoluční. Premiéra baletu Coco Chanel se koná 3. května v 19:00 v Mahenově divadle.

Inscenace si ale neklade za cíl převyprávět celý život Coco Chanel. Choreograf si vybral určité momenty z jejího života a koncepci postavil na módní přehlídce, jako na důležitém komponentu světa módy. „Hledal jsem klíč, jak se v životě Coco Chanel neutopit. Spoustu situací a životních zákrut jsem úmyslně vynechal. Esencí jejího života, a vlastně života každého módního návrháře, je podle mne přehlídka. Přehlídka módy, přehlídka života. Na pozadí příprav fashion show se retrospektivně objevují flashbacky z hrdinčina života, které vždy na okamžik vyvolají konkrétní vzpomínku,“ doplňuje umělecký šéf Baletu NdB a choreograf inscenace Mário Radačovský.

Velký důraz se v tomto baletu kladl přirozeně na jeho výtvarnou stránku. Kostýmy v představení velebí typické znaky rukopisu Coco Chanel – odvahu, se kterou pracovala při odbourání zbytečné dekorativnosti, či používání mužských prvků v ženské módě a naopak. Náročného úkolu se s bravurou zhostila slovenská kostýmní výtvarnice Ľudmila Várossová„Být autorem kostýmní výpravy pro Coco Chanel vyžaduje mix odvahy a pokory současně. Zejména pokud nám v první řadě nejde o dobový přepis jejího života. Přeji si, aby kostýmy v představení velebily znaky jejího nadčasového rukopisu“, říká výtvarnice.

V rámci scény bude dominantní především slavné schodiště obložené zrcadlem, na kterém se konaly přehlídky nových kolekcí během jejího života a stalo ikonickou inspirací. Symbolizuje na jedné straně mohutnost a okázalost, na druhé, odvrácené pak obraz samoty, který doprovázel Coco Chanel celým životem. Autorem scény je slovenský výtvarník Marek Hollý.

Jako hlavní představitelky se během této a příští sezony postupně představí první sólistky souboru Se Hyun An a Chanell Cabrera Sansón, demisólistka Gloria Benaglia nebo hostující Kristýna Kmentová, která dříve působila jako demisólistka souboru.

Foto Balet NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější