Nový koncertní sál bude před Janáčkovým divadlem

1. duben 2014, 7:01
Nový koncertní sál bude před Janáčkovým divadlem

O umístění Janáčkova centra, jehož hlavní součástí bude koncertní sál, je definitivně rozhodnuto. Stavět se bude přímo před vchodem do Janáčkova divadla.

Absence důstojného koncertního sálu s dobrou akustikou trápí Brno už mnoho desítek let. Kapacita Besedního domu je nedostačující, Janáčkovo divadlo nevhodné a na Stadionu se cvičí. Představitelé města se na posledním zasedání shodli na překvapivém řešení. Nový koncertní sál vyroste nad podzemními garážemi před Janáčkovým divadlem. Město Brno by tak mohlo získat základ podobného uměleckého komplexu, jakým je například Lincoln Center v New Yorku. Tam spolu rovněž sousedí Metropolitní opera a sídlo newyorské filharmonie Avery Fisher Hall.

Brno sice nemá hlavního architekta, ale i tak se zrodil pozoruhodný urbanistický nápad, k němuž zastupitelé dospěli čistě úřednickou cestou. „Pro Janáčkovo kulturní centrum je určeno místo mezi Besedním domem a hotelem International, kde se má začít stavbou podzemních garáží. Proč tedy nezačít raději tam, kde už garáže jsou?“ říká k tomu Jana Vyhlídalová, mluvčí stavební společnosti Buryja Invest, která nečekané řešení navrhla. Jako zcestné jí připadají námitky, že se tak úplně zakryje výhled z foyer divadla na Moravské náměstí. „Z předsálí Janáčkova divadla se dříve lidé dívali na nádherný vodotrysk, později už jen na menší boční chrliče, potom na prázdný bazén a teď je tam jen hlína. Je to prostě vývoj a myslím, že si návštěvníci opery snadno zvyknou i na to, že o přestávkách neuvidí vůbec nic. Podle Manuálu úspěšného diváka by stejně měli být o přestávce na toaletách a konzumovat chlebíčky,“ dodává ještě.

Projekt nabízí do budoucnosti i praktické využití v uměleckém provozu. Pokud by došlo ke spojení Filharmonie Brno s orchestrem Janáčkova divadla, stačilo by v suterénu probourat příčku. „Orchestry se promíchají a nikdo si ničeho ani nevšimne,“ dodává k tomu produkční filharmonie Robert Čaroskvoucí a usmívá se, „v těch fracích stejně nejsou k rozeznání.“ Blízkost obou hudebních institucí bude výhodná i pro publikum, které bude moci snadno přecházet z opery do sálu a naopak. „Je to zcela nový, flexibilní koncept, který přiblíží zkamenělé instituce a vážnou hudbu mladým lidem,“ raduje se také skladatel Jaroslav Živný a navrhuje postavit místo průchodu mezi oběma budovami U-rampu. „Tím by se zajistil i bezbariérový přístup,“ upozorňuje na další pozitivní důsledek svého návrhu.

Všichni ale z umístění sálu před operu nadšení nejsou a odmítavé postoje se objevují mezi odbornou i laickou veřejností. Nelíbí se to ani Dopravnímu podniku města Brna, který se obává přetížení zastávky Janáčkovo divadlo. Navíc by ji zřejmě musel přejmenovat na zastávku Janáčkovo divadlo – Koncertní sál a příliš dlouhý název se nevejde na cedule.

Většinu lidí pravděpodobně nový koncertní sál ani opera nezajímají vůbec. „Nechodím tam ani onam a pivo kvůli tomu levnější nebude,“ nechce o problému vůbec diskutovat podnikatel Matěj Brouček. „S tím nic nenaděláte, umění to má v dnešní uspěchané době pořád těžší,“ podotýká k tomu Živný, to už je náš osud.

Skica umístění nového koncertního sálu před Janáčkovo divadlo, foto archiv

Komentáře

Reagovat
  • Martin Bejček

    1. duben 2014, 8:32
    Krásný apríl!

Dále si přečtěte

Blíží se Nový rok a s ním kromě jiného i novoroční koncert Filharmonie Brno. Tradice těchto koncertů k orchestru patří od samého počátku: brněnská filharmonie 1. ledna 1956 zahájila novoročním koncertem svou činnost.  více

Brno má od tohoto týdne nejvyšší dům v republice. Nejmenší koncertní sál má už dávno.  více

Starosti s koncertním sálem jsou v Brně věčné. Nejen že nemáme nový, ale už jsme nemuseli mít ani Besední dům, jak se dozvíte v dalším díle seriálu Město hudby v historii a historkáchvíce


Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Nejčtenější