Nový termín koncertu ŠTĚD80Ň – Narozeninový koncert pro Miloše Štědroně

Nový termín koncertu ŠTĚD80Ň – Narozeninový koncert pro Miloše Štědroně

Ensemble Opera Diversa organizuje začátkem dubna (po přesunu z původního termínu) narozeninový koncert pro Miloše Štědroně. Skladatel, hudebník, univerzitní profesor a popularizátor vědy i hudby se souborem spolupracuje několik let a vytvořil pro něj řadu operních, koncertních i komorních hudebních děl. Koncert nakonec proběhne v Divadle Husa na provázku.

Na programu samotného narozeninového koncertu zazní nová skladba oslavence, v níž zhudebnil verše Jana Skácela. Dále budou pod vedením kmenové dirigentky souboru Gabriely Tardonové uvedeny méně provozované skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana, Ctirada Kohoutka a Jana Kapra – skladatelů v různých rovinách významně spojených se Štědroňovým životem i dílem. Koncert je ohlášený na 5. dubna 2022 v 19:00 v Divadle Husa na provázku.

Koncert se uskuteční v místě neodmyslitelně spjatém s působením Miloše Štědroně, a to nejen díky Baladě pro banditu. Spolupráce skladatele s Ensemble Opera Diversa dala v minulosti vzniknout mnoha povedeným dílům, a to jak operním, tak orchestrálním. Ze skladeb pro orchestr je to například třídílná skladba …or not to be… pro smyčce (2012) věnovaná Johnu Tyrrellovi nebo čtyřvětý dvojkoncert Quattro omaggi claudiani pro klavír, housle a smyčce inspirovaný Monteverdim, který zazněl v premiéře v roce 2017.

Mezi opery, které se objevily na diversním repertoáru pak patří Palackého truchlivý konec (2013) podle hry Huberta Krejčího a fraška Chameleon (2015) podle Ludvíka Kundery. K letošnímu výročí Gregora Johanna Mendela je pak v současnosti připravována polovečerní opera Magnum mysterium. Sacra et profana de vita Gregori Mendeli / Velké tajemství. Světské a posvátné ze života Gregora Mendela na vlastní libreto Miloše Štědroně. V produkci Ensemble Opera Diversa pak zaznělo také několik světových premiér v podání komorních souborů: skladba Pour Rien (2017) dedikovaná uskupení Francisextet, pětivětá skladba Affetti Banalissimi (2018) psaná na míru pro Trio Aperto nebo cyklus osmi miniatur Canti diversi insieme pro perkuse (2020), který zazněl v podání OK Percussion Duo.

PROGRAM:

Leoš Janáček: Zvuky ku památce Forchgotta-Tovačovského (II. oddíl) pro smyčce (1875)

Miloslav Ištvan: Solitudo pro smyčce (1989)

Miloš Štědroň: Maminko, nejsi na texty Jana Skácela pro soprán a komorní ansámbl (2021) Premiéra

Ctirad Kohoutek: Miniatury pro smyčce (1965)

Jan Kapr: Koncert pro akordeon a smyčce (1982)

Miloš Štědroň/ foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější