Olomoucké barokní slavnosti rozezní město již podesáté. Začínají zítra

20. červenec 2022, 1:00

Olomoucké barokní slavnosti rozezní město již podesáté. Začínají zítra

Festival Olomoucké barokní slavnosti nabídne program plný barokní až raně romantické hudby. Zahrnuje celkem 11 unikátních projektů, které budou probíhat po celé Olomouci. Festival zavítá i mimo Olomouc a to do poutního kostela v Dubu nad Moravou. Rezidenční soubor slavností je i letos Volantes Orchestra. Dále vystoupí Musica figuralis, Societas Incognitorum, Musica Florea, Arte dei Suonatori a další.

Vrcholem letošní dramaturgie je koncert Beethovenova přátelství, v rámci kterého budou uvedena díla Ludwiga van Beethovenova – Klavírní koncert č. 5 Es dur, op. 73, tzv. “Císařský” a Pavla Vranického Symfonie C dur op. 33, č. 2 "Siri Brahe". Tento jedinečný koncert zazní v podání Volantes Orchestra s polskou sólistkou Dominikou Maszczyńskou, hráčkou na historické klávesové nástroje a světově uznáváným dirigentem Jos van Immerseelem, specialistou na historicky poučenou interpretaci. Festival bude probíhat od 21. července do 3. září 2022.

Opera Dráteník z pera Františka Škroupa, autora české hymny, je jediné divadelní představení, které v rámci festivalu zazní. Vůbec první česká opera, náš národní poklad, bude uvedena v Olomouci po dlouhých 64 letech. Tehdy zazněla na prknech Moravského divadla Olomouc. Na našem festivalu operu uvedeme v obnovené premiéře podle autografního originálu. V roli dráteníka se představí Matúš Šimko, renomovaný slovenský tenorista, další role obsadí Lenka Cafourková Ďuricová (Růžena), Vincenc Ignác Novotný (Vojtěch), Zuzana Badárová (Liduška), Aleš Janiga (Květenský), Jiří Miroslav Procházka (Lána), Martin Vodrážka (Kůl), Martin Mihál (Hranatý/Chmelenský). Sylva Marková je autorkou scény a kostýmů, Marek Čermák operu hudebně nastuduje a jako dirigent povede jak zpěváky, tak hudebníky Volantes Orchestra. Dráteník bude uveden v režii Kateřiny Křivánkové.

Pořadatelé i v letošním roce pokračují v liniích, které nastavili v roce 2021. Právě polský soubor Arte dei Suonatori ve spolupráci s klavíristkou Katarzynou Drogosz zahájí  letošní jubilejní ročník a podpoří tak oslavy města Olomouce spojené s česko-polským rokem. Na koncertě zazní Serenáda č. 13 G dur, KV 525 Malá noční hudba a Klavírní koncert d moll č. 20 d moll, KV 466 (v dobové úpravě Ignaze Lachnera) od Wolfganga Amadea Mozarta. Nebue chybět ani polská tvorba raně romantické skladatelky a klavírní virtuozky Marie Szymanowské.

Mezi další komorní koncerty můžeme zmínit jeden z vrcholných opusů Johanna Sebastiana Bacha Goldbergovy variace, které zazní v podání cembalisty Jaroslava Tůmy v Rotundě Cyrilometodějské teologické fakulty UP. V reprezentativním Slavnostním sále Olomouckého arcibiskupství zazní flétnové koncerty a symfonie olomouckého dómského kapelníka Antona Neumanna. Díla zahraje pod vedením Marka Čermáka soubor Musica figuralis a sólistka Jana Semerádová. Tvorba českých a slovenských klasiků Karla Kohauta, Jana Ladislava Dusíka či Johanna Nepomuka Hummela zazní v podání Musica Florea spolu s klavíristkou Petrou Matějovou v rekonstruovaném Freskovém sále ZŠ Komenium.

K architektonickým skvostům Olomouce patří převážně chrámové budovy. V katedrále sv. Václava zazní novodobá premiéra zádušní mše Requiem c moll a další duchovní skladby Josepha Puschmanna v podání souboru Musica figuralis. V kostele Panny Marie Sněžné bude představeno oratorium Triumf času a pravdy Georga Friedricha Händela v podání frekventantů a lektorů Letní školy staré hudby a Czech Ensemble Baroque pod vedením Romana a Terezy Válkových. Hudebně jedinečné Slavnostní nešpory z pera jednoho z nějvětších italských skladatelů Giovanniho Antonia Rigattiho uvede umělecký vedoucí Eduard Tomaštík se svým souborem Societas Incognitorum v poutním kostele Očišťování Panny Marie v Dubu nad Moravou. Svým obsazením se jedná o typ velkých oslavných nešpor počítajících, s na svou dobu velkým vokálním a instrumentálním aparátem. Program je skvělou ukázkou italské raně-barokní sakrální tvorby, navazující na odkaz Claudia Monteverdiho.

Koncerty Talentum umožňují vystoupit začínajícím umělcům. V rámci letošní dramaturgie vystoupí v Kapli Božího Těla Uměleckého centra Univerzity Palackého flétnistka Johana Chlupáčová, žačka renomovaného umělce na zobcovou flétnu Jakuba Kydlíčka, za hudebního doprovodu cembalisty Maxmiliána Pilmaiera. Frekventanti Letní školy barokní hudby jsou již pravidelným účastníkem festivalu a uvedou již zmíněné oratorium Triumf času a pravdy. Poslední koncert Talentum uzavírají mladí varhaníci, kteří završí své hudební zkušenosti díky intenzivním kurzům pod vedením Jaroslava Tůmy v chrámu Panny Marie Sněžné.

Volantes Orchestra/ foto web souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější