Olomoucké barokní slavnosti rozezní město již podesáté. Začínají zítra

20. červenec 2022, 1:00

Olomoucké barokní slavnosti rozezní město již podesáté. Začínají zítra

Festival Olomoucké barokní slavnosti nabídne program plný barokní až raně romantické hudby. Zahrnuje celkem 11 unikátních projektů, které budou probíhat po celé Olomouci. Festival zavítá i mimo Olomouc a to do poutního kostela v Dubu nad Moravou. Rezidenční soubor slavností je i letos Volantes Orchestra. Dále vystoupí Musica figuralis, Societas Incognitorum, Musica Florea, Arte dei Suonatori a další.

Vrcholem letošní dramaturgie je koncert Beethovenova přátelství, v rámci kterého budou uvedena díla Ludwiga van Beethovenova – Klavírní koncert č. 5 Es dur, op. 73, tzv. “Císařský” a Pavla Vranického Symfonie C dur op. 33, č. 2 "Siri Brahe". Tento jedinečný koncert zazní v podání Volantes Orchestra s polskou sólistkou Dominikou Maszczyńskou, hráčkou na historické klávesové nástroje a světově uznáváným dirigentem Jos van Immerseelem, specialistou na historicky poučenou interpretaci. Festival bude probíhat od 21. července do 3. září 2022.

Opera Dráteník z pera Františka Škroupa, autora české hymny, je jediné divadelní představení, které v rámci festivalu zazní. Vůbec první česká opera, náš národní poklad, bude uvedena v Olomouci po dlouhých 64 letech. Tehdy zazněla na prknech Moravského divadla Olomouc. Na našem festivalu operu uvedeme v obnovené premiéře podle autografního originálu. V roli dráteníka se představí Matúš Šimko, renomovaný slovenský tenorista, další role obsadí Lenka Cafourková Ďuricová (Růžena), Vincenc Ignác Novotný (Vojtěch), Zuzana Badárová (Liduška), Aleš Janiga (Květenský), Jiří Miroslav Procházka (Lána), Martin Vodrážka (Kůl), Martin Mihál (Hranatý/Chmelenský). Sylva Marková je autorkou scény a kostýmů, Marek Čermák operu hudebně nastuduje a jako dirigent povede jak zpěváky, tak hudebníky Volantes Orchestra. Dráteník bude uveden v režii Kateřiny Křivánkové.

Pořadatelé i v letošním roce pokračují v liniích, které nastavili v roce 2021. Právě polský soubor Arte dei Suonatori ve spolupráci s klavíristkou Katarzynou Drogosz zahájí  letošní jubilejní ročník a podpoří tak oslavy města Olomouce spojené s česko-polským rokem. Na koncertě zazní Serenáda č. 13 G dur, KV 525 Malá noční hudba a Klavírní koncert d moll č. 20 d moll, KV 466 (v dobové úpravě Ignaze Lachnera) od Wolfganga Amadea Mozarta. Nebue chybět ani polská tvorba raně romantické skladatelky a klavírní virtuozky Marie Szymanowské.

Mezi další komorní koncerty můžeme zmínit jeden z vrcholných opusů Johanna Sebastiana Bacha Goldbergovy variace, které zazní v podání cembalisty Jaroslava Tůmy v Rotundě Cyrilometodějské teologické fakulty UP. V reprezentativním Slavnostním sále Olomouckého arcibiskupství zazní flétnové koncerty a symfonie olomouckého dómského kapelníka Antona Neumanna. Díla zahraje pod vedením Marka Čermáka soubor Musica figuralis a sólistka Jana Semerádová. Tvorba českých a slovenských klasiků Karla Kohauta, Jana Ladislava Dusíka či Johanna Nepomuka Hummela zazní v podání Musica Florea spolu s klavíristkou Petrou Matějovou v rekonstruovaném Freskovém sále ZŠ Komenium.

K architektonickým skvostům Olomouce patří převážně chrámové budovy. V katedrále sv. Václava zazní novodobá premiéra zádušní mše Requiem c moll a další duchovní skladby Josepha Puschmanna v podání souboru Musica figuralis. V kostele Panny Marie Sněžné bude představeno oratorium Triumf času a pravdy Georga Friedricha Händela v podání frekventantů a lektorů Letní školy staré hudby a Czech Ensemble Baroque pod vedením Romana a Terezy Válkových. Hudebně jedinečné Slavnostní nešpory z pera jednoho z nějvětších italských skladatelů Giovanniho Antonia Rigattiho uvede umělecký vedoucí Eduard Tomaštík se svým souborem Societas Incognitorum v poutním kostele Očišťování Panny Marie v Dubu nad Moravou. Svým obsazením se jedná o typ velkých oslavných nešpor počítajících, s na svou dobu velkým vokálním a instrumentálním aparátem. Program je skvělou ukázkou italské raně-barokní sakrální tvorby, navazující na odkaz Claudia Monteverdiho.

Koncerty Talentum umožňují vystoupit začínajícím umělcům. V rámci letošní dramaturgie vystoupí v Kapli Božího Těla Uměleckého centra Univerzity Palackého flétnistka Johana Chlupáčová, žačka renomovaného umělce na zobcovou flétnu Jakuba Kydlíčka, za hudebního doprovodu cembalisty Maxmiliána Pilmaiera. Frekventanti Letní školy barokní hudby jsou již pravidelným účastníkem festivalu a uvedou již zmíněné oratorium Triumf času a pravdy. Poslední koncert Talentum uzavírají mladí varhaníci, kteří završí své hudební zkušenosti díky intenzivním kurzům pod vedením Jaroslava Tůmy v chrámu Panny Marie Sněžné.

Volantes Orchestra/ foto web souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější