Olomoucké hudební jaro představuje světy mocných – příběhy mecenášů umění

Olomoucké hudební jaro představuje světy mocných – příběhy mecenášů umění

Nejstarší festival Olomouckého kraje vstupuje do 68. ročníku. Uvede na 12 unikátních hudebních projektů, v rámci kterých vystoupí přední čeští i zahraniční umělci světového renomé. Festival dnes zahájí Vilém Veverka a jeho TRIOplus. Mezi dalšími účinkujícími během festivalu jsou dirigenti Robert Kružík a Tomáš Netopil, operní pěvkyně Kateřina Kněžíková a další.

Díky loňskému spojení dvou významných festivalů (Dvořákova Olomouc a Olomoucké barokní slavnosti) došlo k záchraně hudební nabídky ve statutárním městě Olomouc. Obnova nejstaršího festivalu Olomouckého kraje, Olomouckého hudebního jara, přinesla zpět do hanácké metropole šanci na renomovaný a v evropském prostoru respektovaný hudební festival. Důkazem toho je i loňské účinkování Symfonického orchestru Českého rozhlasu téměř po 20 letech a uvedení děl v novodobých premiérách nejen olomouckých kapelníků. Festival Olomoucké hudební jaro proběhne od 3. dubna do 8. května 2025. 

Když jsme začali připravovat program letošního ročníku, uvědomili jsme si, jak je kulturní svět, a hlavně ten s vážnou hudbou, finančně křehký a jak se tato skutečnost promítá skrze dotační podpory nejrůznějších institucí, mecenášů či milovníků umění do samotné možnosti vytvářet a realizovat unikátní projekty, které by jinak vznikaly v nepoměrně menším měřítku,“ uvádí Kateřina Hiklová, nová ředitelka festivalu. „V návaznosti na tento fakt jsme se nakonec rozhodli upozornit na mecenáše, kteří jdou ruku v ruce s kulturou již stovky, ne-li tisíce let a to prostřednictvím tématu vybraného pro 68. ročník – Svět mocných,“ dodává Hiklová.

Příprava dramaturgie se pro mě stala výzvou. A to jak z pohledu potenciálu a ambicí festivalu, který v loňském roce ukázal, že dokáže nevídané, tak z pohledu spojení daného programu s konkrétním mecenášem,“ říká dramaturg festivalu, Karel Valenta. „Domnívám se, že poukázat na fakt, že kultura byla prakticky od počátku finančně podporována milovníky umění, ať už to byli králové, šlechtici či měšťané, mi přijde v dnešní době zásadní a to jak ve vztahu k ekonomice, tak ve vztahu ke kultuře jako takové…“ doplňuje Valenta.

Program 68. ročníku uvede díla posledních sedmi století, kdy nejstarší skladby, které na festivalu zazní, budou díla francouzského renesančního skladatele Guillaume de Machaut v podání Cappella Mariana s Hanou Blažíkovou, naopak nejmladší skladbou bude Vltava z cyklu „Má jazzová vlast“ skladatele Martina Hyblera, která měla premiéru na podzim roku 2024 a kterou představí Vilém Veverka TRIOplus v rámci zahajovacího galakoncertu. K vrcholům festivalu lze bezesporu zařadit koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK, který se v Olomouci představí téměř po 30 letech spolu s Tomášem Netopilem a vynikající houslistkou Sara Dragan, která v Olomouci vystoupí poprvé. Největším koncertem bude provedení Symfonie č. 2 Gustava Mahlera v podání Kateřiny Kněžíkové, Jarmily Vantuchové, Filharmonie Bohuslava Martinů a Českého filharmonického sboru Brno. Celý projekt proběhne pod uměleckým vedením Roberta Kružíka v kostele sv. Mořice. Třetím vrcholem bude naopak projekt komorní. Nejznámější barokní skladba, Čtvero ročních dob Antonia Vivaldiho, slaví 300 leté výročí. Na festivalu zazní tím nejoriginálnějším a nejautentičtějším způsobem a to v podání Volantes Orchestra, jako sólista se představí renomovaný umělec působící převážně ve Francii, Josef Žák.

Na festivalu dále vystoupí soubory zaměřující se na historicky poučenou interpretaci a to Societas Incognitorum či Musica figuralis, Pražské kytarové kvarteto a výherci německé pěvecké soutěže, kterou pořádá organizace Ars Augusta. Festival bude velkolepě zakončen 8. května na Horním náměstí v Olomouci, kde oslaví 80. výročí konce 2. světové války. Festival proběhne v celkem 10 různých prostorách po celé Olomouci a to např. v Klášterním Hradisku, Arcibiskupském paláci, katedrále sv. Václava, Domě u parku či zcela poprvé v atriu Orbis v Bea centru.

Robert Kružík/ foto archiv NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Nejčtenější