Online workshop Perspektivy výzkumu františkánské kultury v Čechách

13. leden 2021, 1:00

Online workshop Perspektivy výzkumu františkánské kultury v Čechách

Online workshop s podtitulem Historie – spiritualita – liturgie – hudba a umění pořádá Masarykův ústav a archiv Akademie věd ČR. Uzávěrka přihlášek na jednodenní akci je tento pátek, tedy 15. ledna 2021.

Workshop s názvem Perspektiva výzkumu františkánské kultury v Čechách proběhne 1. února 2021 od 9:00 do 16:00. Celý workshop se bude konat online přes aplikaci ZOOM. Přihlášky zasílejte, prosím, do 15. 1. 2021 na adresu kralova@mua.cas.cz.

Cíle workshopu jsou:

• koordinace výzkumu a ustanovení české mezioborové výzkumné komunity
• perspektivní návaznost na mezinárodní výzkum
• zapojení do odborných databází (Knihověda apod.)
• edice a digitální edice: metodologie a formáty
• témata společného publikačního výstupu
 

Program:

Úvod: 9:00–9:30

Historie řádu v Čechách

Petr Hlaváček (FLÚ AV ČR) – diskuse

 

Sekce I: 9:45–10:45

• Sebeprezentace a komunikace řádu ve středověké a novodobé společnosti
• Martin Elbel (UP Olomouc), Kateřina Bobková Valentová (HIU AV ČR), Marek Brčák (Archiv UK)
 

Sekce II: 11:00–12:30

• Liturgie, hudba a hudební kultura v klášterech českých františkánů a klarisek
• Vít Aschenbrenner (ZČU Plzeň), Markéta Králová (MÚA AV ČR), Hana Vlhová-Wörner (MÚA)
 

Diskuzní panel: 13:30-15:15

• Historické a hudební prameny:
• stav znalosti a zpracování materiálu
• historie: Martin Elbel, Marek Brčák, Kateřina Bobková-Valentová, Petr Hlaváček
• hudební věda: Vít Aschenbrenner, Markéta Králová, Hana Vlhová-Wörner
• projekt Knihověda a františkánské knihovny: Marta Hradilová (MÚA), Jindřich Marek (FF UK)
 

Závěrečná diskuse: 15:30–16:00

Masarykův ústav a archiv Akademie věd ČR/ foto FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Nejčtenější