Opera Diversa uvádí premiéru Ponavy

2. prosinec 2013, 8:38

Opera Diversa uvádí premiéru Ponavy

V sezoně 2013/2014 se představení i koncerty souboru Ensemble Opera Diversa uskutečňují díky spolupráci s Národním divadlem Brno v prostorách Reduty na Zelném trhu. Na začátku prosince tak bude v divadelním sále možno zhlédnout vůbec první uvedení celovečerní komorní opery Ponava (Zmizelé řeky). Jde o třetí premiéru souboru v letošním roce, po vlastenecké hanopisné opeře Palackého truchlivý konec od Miloše Štědroně a po komorní hudební hře Everyman čili Kdokoli Pavla Drábka a Ondřeje Kyase. Všechny tři premiéry režíroval Tomáš Studený a vypravila scénografka Sylva Marková.

Co mohou diváci od nové opery z „diversní“ produkce očekávat, naznačuje autor hudby Ondřej Kyas: „Tentokrát jsme se odvážili být vážnější, téma zamlčované minulosti, které je v opeře asi nejvíce zastoupené, se mi zdá být dost nosné. V Ponavě se ale neobjevují nějaké konkrétní reálie, jako třeba likvidace různých etnických menšin nebo poválečný odsun německého obyvatelstva.“ V Ponavě vystupují symbolické postavy (Král, Blázen apod.) a celý příběh má také spíše obecnější, metaforický charakter. Ve společenské rovině jde o mechanismy moci a její manipulace, v rovině osobní se pracuje se základní psychologickou symbolikou: vědomí / nevědomí, rozum / šílenství, světlo / tma, země / voda, povrch / hlubina, přičemž obě roviny se prolínají. Libretista Pavel Drábek doplňuje: „Celé to vzniklo z uvědomění, jak si vytváříme, přizpůsobujeme a ochočujeme historii, a zároveň mě celoživotně fascinují řeky – a v Brně máme řeku pohřbenou pod zemí, navíc tak mysticky nazvanou Ponava.“

Většina příznivců zná patrně Ensemble Opera Diversa jako soubor, v jehož produkcích převažuje osobitý humor, ten se však pro tentokrát rozhodli tvůrci upozadit. Sám název Ponava odkazuje k Brnu. Zajímavostí také je, že inscenace vzniká poprvé přímo pro divadelní sál Reduty. „Chystáme se se scénografkou Sylvou Markovou využít co nejlépe možnosti Divadla Reduta, které jsme při našich dosavadních produkcích neměli nikdy plně k dispozici. Už proto se na Ponavu velmi těšíme, ačkoli stále pracujeme s velmi omezenými prostředky. Chtěli bychom tedy tentokrát výrazněji akcentovat imaginativní práci se scénografií, prostorem a světlem, vystihnout atmosféru a scénickou metaforou nabízet divákům významy a přesahy v symbolickém příběhu…,“ říká režisér Tomáš Studený. Komorní orchestr vede již stálá dirigentka souboru Gabriela Tardonová. V hlavních rolích vystoupí Lucie Kašpárková (v alternaci s Hanou Škarkovou), Aleš Janiga (v alternaci s Alešem Procházkou) a David Vonšík. Repríza opery Ponava (Zmizelé řeky) je plánovaná na duben 2014 rovněž v Redutě.

Pavel Drábek | Ondřej Kyas
PONAVA (ZMIZELÉ ŘEKY)

Pondělí 2. 12. 2013 v 19 h
Divadlo Reduta, Zelný trh 4, Brno
dirigentka: Gabriela Tardonová
scénografie: Sylva Marková
režie: Tomáš Studený

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Opera diversa minulý týden uvedla brněnskou premiéru Palackého truchlivý konec Miloše Štědroně podle předlohy Huberta Krejčího  více

Orchestr Ensemble Opera Diversa včera v Domě umění obhlédl svůj repertoár, uvedl dvě premiéry a splnil jeden malý dluh. Sborový pořad z postních motet odstaral sbor Ensemble Versusvíce

“Hledali jsme mezi posluchači, absolventy i profesionály z oboru ty, kteří mají vhodné dispozice, předpoklady pro týmovou práci a chuť pracovat na svém vlastním růstu,” píše mimo jiné režisér Tomáš Studený o účastnících specifického projektu VCHOD...  více


Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Nejčtenější