Opera Diversa uvádí premiéru Ponavy

2. prosinec 2013, 8:38

Opera Diversa uvádí premiéru Ponavy

V sezoně 2013/2014 se představení i koncerty souboru Ensemble Opera Diversa uskutečňují díky spolupráci s Národním divadlem Brno v prostorách Reduty na Zelném trhu. Na začátku prosince tak bude v divadelním sále možno zhlédnout vůbec první uvedení celovečerní komorní opery Ponava (Zmizelé řeky). Jde o třetí premiéru souboru v letošním roce, po vlastenecké hanopisné opeře Palackého truchlivý konec od Miloše Štědroně a po komorní hudební hře Everyman čili Kdokoli Pavla Drábka a Ondřeje Kyase. Všechny tři premiéry režíroval Tomáš Studený a vypravila scénografka Sylva Marková.

Co mohou diváci od nové opery z „diversní“ produkce očekávat, naznačuje autor hudby Ondřej Kyas: „Tentokrát jsme se odvážili být vážnější, téma zamlčované minulosti, které je v opeře asi nejvíce zastoupené, se mi zdá být dost nosné. V Ponavě se ale neobjevují nějaké konkrétní reálie, jako třeba likvidace různých etnických menšin nebo poválečný odsun německého obyvatelstva.“ V Ponavě vystupují symbolické postavy (Král, Blázen apod.) a celý příběh má také spíše obecnější, metaforický charakter. Ve společenské rovině jde o mechanismy moci a její manipulace, v rovině osobní se pracuje se základní psychologickou symbolikou: vědomí / nevědomí, rozum / šílenství, světlo / tma, země / voda, povrch / hlubina, přičemž obě roviny se prolínají. Libretista Pavel Drábek doplňuje: „Celé to vzniklo z uvědomění, jak si vytváříme, přizpůsobujeme a ochočujeme historii, a zároveň mě celoživotně fascinují řeky – a v Brně máme řeku pohřbenou pod zemí, navíc tak mysticky nazvanou Ponava.“

Většina příznivců zná patrně Ensemble Opera Diversa jako soubor, v jehož produkcích převažuje osobitý humor, ten se však pro tentokrát rozhodli tvůrci upozadit. Sám název Ponava odkazuje k Brnu. Zajímavostí také je, že inscenace vzniká poprvé přímo pro divadelní sál Reduty. „Chystáme se se scénografkou Sylvou Markovou využít co nejlépe možnosti Divadla Reduta, které jsme při našich dosavadních produkcích neměli nikdy plně k dispozici. Už proto se na Ponavu velmi těšíme, ačkoli stále pracujeme s velmi omezenými prostředky. Chtěli bychom tedy tentokrát výrazněji akcentovat imaginativní práci se scénografií, prostorem a světlem, vystihnout atmosféru a scénickou metaforou nabízet divákům významy a přesahy v symbolickém příběhu…,“ říká režisér Tomáš Studený. Komorní orchestr vede již stálá dirigentka souboru Gabriela Tardonová. V hlavních rolích vystoupí Lucie Kašpárková (v alternaci s Hanou Škarkovou), Aleš Janiga (v alternaci s Alešem Procházkou) a David Vonšík. Repríza opery Ponava (Zmizelé řeky) je plánovaná na duben 2014 rovněž v Redutě.

Pavel Drábek | Ondřej Kyas
PONAVA (ZMIZELÉ ŘEKY)

Pondělí 2. 12. 2013 v 19 h
Divadlo Reduta, Zelný trh 4, Brno
dirigentka: Gabriela Tardonová
scénografie: Sylva Marková
režie: Tomáš Studený

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Opera diversa minulý týden uvedla brněnskou premiéru Palackého truchlivý konec Miloše Štědroně podle předlohy Huberta Krejčího  více

Orchestr Ensemble Opera Diversa včera v Domě umění obhlédl svůj repertoár, uvedl dvě premiéry a splnil jeden malý dluh. Sborový pořad z postních motet odstaral sbor Ensemble Versusvíce

“Hledali jsme mezi posluchači, absolventy i profesionály z oboru ty, kteří mají vhodné dispozice, předpoklady pro týmovou práci a chuť pracovat na svém vlastním růstu,” píše mimo jiné režisér Tomáš Studený o účastnících specifického projektu VCHOD...  více


Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Nejčtenější