Opera na cestách chystá premiéru. Zastaví se i v Brně

Opera na cestách chystá premiéru. Zastaví se i v Brně

Putovní operní společnost Opera na cestách, která od roku 2012 produkuje operní představení a cestuje s nimi po kulturních "periferiích", připravuje novou premiéru komické opery s názvem Les Amours De Ragonde aneb Každá chce milovat. Představí ji v zámeckém divadle ve Valticích a v zahradě Jurkovičovy vily v Brně. V titulních rolích vystoupí například Andrea Široká, Roman Hoza nebo Josef Škarka. O hudební doprovod se postará soubor Concerto Aventino.

Barokní komická opera Les Amours De Ragonde aneb Každá chce milovat má celkem 3 dějství, ale trvá pouze hodinu. Operní milostný uzel je zde rozpleten s vtipem a francouzským šarmem a hlavně v tanečním rytmu. Autorem je francouzský barokní skladatel Jean-Joseph Mouret (1682–1738), jeden z prvních tvůrců francouzské komické opery. Jeho dílo Les amours de Ragonde, kde je hlavní role vdovy Ragondy netradičně svěřena barytonistovi, vzniklo původně v roce 1714 pro šlechtickou společnost vévodkyně de Maine. Po uvedení v pařížské opeře se stalo velmi populárním a bylo na repertoáru řadu let. Pak se na něj i jeho autora, stejně jako na řadu dalších barokních oper zapomnělo, ale ani třistaletá pauza neubrala nic z humoru a kvalitní hudby.

Premiéra Les Amours De Ragonde aneb Každá chce milovat je ohlášena na 31. srpna od 19:00 v zámeckém divadle ve Valticích a 7. září od 19:00 v zahradě Jurkovičovy vily v Brně.

Spolek Opera na cestách vznikl v roce 2012 a stojí za ním tři milovníci opery, kteří svůj (nejen) pracovní život spojili s operou: Patricie Částková (dramaturgie), Jana Janulíková (marketing) a Tomáš Pilař (režie). Jejich cílem je přivézt operu do míst, která nemají operní divadlo v dosahu a rozšířit tak kulturní nabídku pro milovníky hudby a divadla i v regionech. Soubor klade důraz na vysokou uměleckou kvalitu provedení a inovativní dramaturgii. Angažuje renomované umělce a soubory, aktivně vyhledává mladé umělce a dává jim tak příležitost. Součástí jejich práce je nabídka vzdělávacích programů v oblasti opery pro děti, mládež i dospělé, protože jen poučený divák si může plně vychutnat operní představení.

Concerto Aventino je soubor zaměřující se na provozování evropské hudby 15. - 18. století na dobové nástroje vznikl v roce 2009. V popředí zájmu ansámblu je uvádění programů a projektů, které odhalují mnohdy méně známou tvář evropské hudby od konce středověku po baroko. Od roku 2009 vytvořil soubor Concerto Aventino řadu projektů, zaměřených na klíčové momenty vývoje evropského baroka a renesance: "European connections" (orchestrální hudba J. F. Rebela, G. Muffata a J. D. Zelenky), "Vivaldi revisited" (s obsazením pouze! ženských hlasů). V dramaturgii ansámblu je stále větší pozornost soustřeďována na hudbu předbarokní – programy "Nove e curiose" a "Nell'inconstanza" představují publiku repertoár raného italského baroka a úsvit instrumentální virtuozity. Ansámbl uvedl i několik jevištních inscenací: operní intermezzo G. B. Pergolesiho Livietta e Tracollo a hudbu ke komedii dell'arte Commedia nova Amorosa. Concerto Aventino se nevyhýbá ani méně ortodoxním projektům – v rámci česko-německé spolupráce uvedl soubor projekt Explorationen-traditionen, neboli spojení staré hudby a nového filmu. V posledních dvou letech pak soubor uvedl na koncertní pódia dramaturgie "Sacra et concentus" (vlámská polyfonie) a "Fortuna ingrata" (variace na dobové madrigaly a moteta). Mezi nejnovější počiny patří uvedení kompletního programu z Codexu Speciálník, realizovaného na základě vlastní edice původního rukopisu.

Les Amours De Ragonde aneb Každá chce milovat

verze 1742

JEAN-JOSEPH MOURET (1682–1738)

libreto Philippe Néricault Destouches (1680–1754)

opera o 3 dějstvích, délka 60 min, bez přestávky, ve francouzském originále

Obsazení solisté:

Roman Hoza (Ragonde, stará vesničanka)

Vilém Cupák (Colin, nápadník Ragondiny dcery)

Hana Kuželová (Colette, Ragondina dcera)

Josef Škarka (Lucas, Colletin milý), Andrea Široká (Mathurine)

Michal Robotka (Thibaude).

Concerto Aventino

dirigent​​​​ Jakub Kydlíček

Tadeáš Hoza/ foto FB souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Nejčtenější