Opera NdB se představí na Hong Kong Arts Festival 2021

Opera NdB se představí na Hong Kong Arts Festival 2021

Janáčkova opera hostovala úspěšně už na 45. ročníku prestižního mezinárodního Hong Kong Arts Festival s inscenací Janáčkovy Věci Makropulos v roce 2017. Nyní se brněnský operní soubor na hongkongské festivalové pódium vrací. Vzhledem k pandemické situaci se vedení festivalu rozhodlo pro účast zahraničních souborů v on-line formě prostřednictvím záznamů i live streamů.

Původně plánované uvedení inscenace opery Bohuslava Martinů Řecké pašije vystřídají dva záznamy brněnských janáčkovských inscenací, které vznikly ve spolupráci s Českou televizí – Její pastorkyňa a Příhody lišky Bystroušky. „Jestliže první pozvání na HKAF byl pro NdB obrovský úspěch, představuje návrat na tak prestižní akci po pouhých třech letech potvrzení vzrůstajících uměleckých kvalit divadla v celosvětovém kontextu. Smekám před silou vedení festivalu, které loni na začátku pandemie muselo festival zcela zrušit, že letos připravilo kompletní a hlavně smysluplnou online variantu. Jsem hrdý, že můžeme být při tom – další důkaz, že naše produkce obstojí nejen naživo, ale navíc i ve virtuálním prostředí.“ Martin Glaser, generální ředitel NdB.

Součástí festivalového programu bude i několik záznamů z koncertů, které zazněly v rámci festivalu Janáček Brno 2020 a řada doprovodných programů na webu festivalu přibližujících nejen samotné produkce, ale i díla českých skladatelů a historii brněnské opery (on-line výstava Into the Czech Lands) či Brno a Leoše Janáčka. Záznamy inscenací a koncertů budou přístupné pro diváky vždy 3 dny.

Program, který bude uveden na festivalu:

L. Janáček: Její pastorkyňa (záznam ČT), 11. 3. 2021 19.30 – 14. 3. 2021 19.29

L. Janáček: Příhody lišky Bystroušky (záznam ČT), 13. 3. 2021 19.30 – 16. 3. 19.29

L. Janáček: Zápisník zmizelého (záznam koncertu z festivalu Janáček Brno 2020, sólisté Pavol Breslik, Štěpánka Pučálková, klavír Robert Pechanec), 12. 3. 2021 20.00 – 15. 3. 2021 19:59

Arnold Schoenberg Chor (záznam koncertu z festivalu Janáček Brno 2020), 14. 3. 2021 15.00 – 17. 3. 2021 14.59.

Klavírní recitál Jana Bartoše (záznam koncertu z festivalu Janáček Brno 2020), 15. 3. 2021 20.00 – 18. 3. 2021 19:59.

Pavel Haas Quartet (záznam koncertu z festivalu Janáček Brno 2020), 16. 3. 2021 20.00 – 19. 3. 2021  19.59.

Její pastorkyňa/ foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější