Operní a koncertní podzim Ensemble Opera Diversa

Operní a koncertní podzim Ensemble Opera Diversa

Soubor Ensemble Opera Diversa chystá v podzimní části sezóny nejen premiéry i reprízy jevištních děl, ale také koncerty s vynikajícími sólisty. Kromě opakování oblíbeného Dýňového démona posluchače čekají také sólové recitály Richarda Nováka a Viléma Veverky. Díky spolupráci s Národním divadlem Brno se drtivá většina produkcí uskuteční v Redutě na Zelném trhu v Brně.

Sezónu otevírá zcela výjimečný recitál basisty Richarda Nováka s klavíristkou Alicí Rajnohovou. Zatím poslední recitál tohoto fenomenálního pěvce se uskutečnil již před třemi roky. Ten aktuální je připomínkou šedesáti let aktivní kariéry Richarda Nováka, ale také poctou Roku české hudby. V programu zaznějí díla Vítězslava Nováka, Jaroslava Křičky, Vítězslavy Kaprálové, Jana NovákaJosefa Berga (18. 9. v 19.00).

Po delší době uvádí Ensemble Opera Diversa také oblíbené miniopery tvůrčího tandemu Pavel Drábek – Ondřej Kyas. Výběr obzvláště explozivních minioper pod názvem Minioperní miny se v režii Tomáše Studeného odehraje neobvykle v atriu brněnské Reduty, v hlavních rolích s Hanou Škarkovou, Alešem Janigou a dalšími (24. 9. v 19.00).

Zcela unikátním projektem pokračuje Ensemble Opera Diversa v tradici koncertů soudobé duchovní hudby. Pod taktovkou Gabriely Tardonové zaznějí skladby Davida Matthewse, Františka Emmerta, Jaroslava Šťastného alias Petera Grahama, Roberta HejnaraOndřeje Kyase. Vedle premiérového uvedení Chrámového koncertu pro basklarinet a orchestr (sólista Pavel Zlámal) Petera Grahama a Te Deum laudamus pro sbor (Ensemble Versus), soprán, varhany a orchestr od Ondřeje Kyase bude koncert výjimečný také přítomností všech pěti autorů (kostel sv. Augustina v Brně, 7. 10. v 19.00).  

Říjen si, přinejmenším v operním Brně, už také skoro nelze představit bez Dýňového démona ve vegetariánské restauraci. Tento oblíbený gastronomický gesamtkunstwerk Pavla Drábka a Ondřeje Kyase bude tentokrát uveden v kapacitně příznivějším Divadelním sále Reduty. Tato úspěšná kulinární opera však nesytí tóny, vůněmi a chutěmi jen smysly, obsahově je neméně bohatá. Stává se možná i určitým  obřadem, jímž se loučíme s létem a smiřujeme s podzimem. Režisér a šéfkuchař v jedné osobě přímo na jevišti připravuje výtečný pokrm z dýně a při tom mu sekunduje zpívající pár majitelů restaurace, démon čerstvě zaříznuté dýně, pinkl, sbor kuchyňského personálu a sedmičlenný orchestr. Na závěr se k nim připojí i obecenstvo a představení plynule přejde v neformální raut. V hlavních rolích Lucie Kašpárková, Hana Škarková, Jan ŠťávaJakub Tuček; režie Tomáš Studený, dirigentka Gabriela Tardonová (16. 10. v 19.00).

Poctou skladateli Františku Emmertovi je společný koncert sborů VersusVox Iuvenalis. V bazilice na Starém Brně zazní z obou chrámových kůrů renesanční moteta a v premiéře Emmertův sborový cyklus Nirmal Hridaj, jako sólistka se představí opět Hana Škarková (21. 10. v 19.00).

Třetí a poslední z řady diversních orchestrálních koncertů k Roku české hudby 2014 se tentokrát nesoustředí výlučně na brněnské autory. Osou programu jsou dvě premiéry – zcela nové skladby Ondřeje Štochla, napsané pro Ensemble Opera Diversa a vynikajícího hobojistu Viléma Veverku – a Suita pro hoboj a klavír Pavla Haase v úpravě pro hoboj a smyčce, vytvořené pro tuto příležitost Ondřejem Kyasem. Zaznějí však také skladby pro smyčcový orchestr od Gideona Kleina, Jana NovákaZdeňka Pololáníka. Dirigent Ondrej Olos, hoboj Vilém Veverka (18. 11. v 19.00).

Podzimní část diversní sezóny symbolicky zakončí dvě komorní hry Pavla Drábka, pro něž Ondřej Kyas napsal několik písní. Everyman čili Kdokoli vznikl původně jako rozhlasová hra, adaptace středověké morality o Člověku a Smrti, která se však  zcela současně dotýká otázky, nakolik jsme vyrovnáni s vlastní smrtelností.  Premiérový Leviatan je adaptací povídky Josepha Rotha, prazvláštně hořkého příběhu korálkáře Nissena Piczenika. Hru napsal Pavel Drábek ve spolupráci Markem McLaughlinemLizzy Steel.

Více průběžně na www.operadiversa.cz

EOD v Redutě, Richard Novák, foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Requiem

2.11.2024, 18:00 / bazilika Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně, Mendlovo náměstí

Duchovní koncert festivalu Janáček Brno

7.11.2024, 19:00 / bazilika Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně, Mendlovo náměstí

Se svou novou operou Ponava (Ztracené řeky) se Ensemble Opera Diversa posunul k vážné a působivé alegorii o současném světě. Jmenuje se podle brněnské podzemní řeky, ale není o Brně. Je o světě a spodních proudech, které jsou neviditelné, ale věrné a stále nablízku.  více


Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Nejčtenější