Operní a koncertní podzim Ensemble Opera Diversa

Operní a koncertní podzim Ensemble Opera Diversa

Soubor Ensemble Opera Diversa chystá v podzimní části sezóny nejen premiéry i reprízy jevištních děl, ale také koncerty s vynikajícími sólisty. Kromě opakování oblíbeného Dýňového démona posluchače čekají také sólové recitály Richarda Nováka a Viléma Veverky. Díky spolupráci s Národním divadlem Brno se drtivá většina produkcí uskuteční v Redutě na Zelném trhu v Brně.

Sezónu otevírá zcela výjimečný recitál basisty Richarda Nováka s klavíristkou Alicí Rajnohovou. Zatím poslední recitál tohoto fenomenálního pěvce se uskutečnil již před třemi roky. Ten aktuální je připomínkou šedesáti let aktivní kariéry Richarda Nováka, ale také poctou Roku české hudby. V programu zaznějí díla Vítězslava Nováka, Jaroslava Křičky, Vítězslavy Kaprálové, Jana NovákaJosefa Berga (18. 9. v 19.00).

Po delší době uvádí Ensemble Opera Diversa také oblíbené miniopery tvůrčího tandemu Pavel Drábek – Ondřej Kyas. Výběr obzvláště explozivních minioper pod názvem Minioperní miny se v režii Tomáše Studeného odehraje neobvykle v atriu brněnské Reduty, v hlavních rolích s Hanou Škarkovou, Alešem Janigou a dalšími (24. 9. v 19.00).

Zcela unikátním projektem pokračuje Ensemble Opera Diversa v tradici koncertů soudobé duchovní hudby. Pod taktovkou Gabriely Tardonové zaznějí skladby Davida Matthewse, Františka Emmerta, Jaroslava Šťastného alias Petera Grahama, Roberta HejnaraOndřeje Kyase. Vedle premiérového uvedení Chrámového koncertu pro basklarinet a orchestr (sólista Pavel Zlámal) Petera Grahama a Te Deum laudamus pro sbor (Ensemble Versus), soprán, varhany a orchestr od Ondřeje Kyase bude koncert výjimečný také přítomností všech pěti autorů (kostel sv. Augustina v Brně, 7. 10. v 19.00).  

Říjen si, přinejmenším v operním Brně, už také skoro nelze představit bez Dýňového démona ve vegetariánské restauraci. Tento oblíbený gastronomický gesamtkunstwerk Pavla Drábka a Ondřeje Kyase bude tentokrát uveden v kapacitně příznivějším Divadelním sále Reduty. Tato úspěšná kulinární opera však nesytí tóny, vůněmi a chutěmi jen smysly, obsahově je neméně bohatá. Stává se možná i určitým  obřadem, jímž se loučíme s létem a smiřujeme s podzimem. Režisér a šéfkuchař v jedné osobě přímo na jevišti připravuje výtečný pokrm z dýně a při tom mu sekunduje zpívající pár majitelů restaurace, démon čerstvě zaříznuté dýně, pinkl, sbor kuchyňského personálu a sedmičlenný orchestr. Na závěr se k nim připojí i obecenstvo a představení plynule přejde v neformální raut. V hlavních rolích Lucie Kašpárková, Hana Škarková, Jan ŠťávaJakub Tuček; režie Tomáš Studený, dirigentka Gabriela Tardonová (16. 10. v 19.00).

Poctou skladateli Františku Emmertovi je společný koncert sborů VersusVox Iuvenalis. V bazilice na Starém Brně zazní z obou chrámových kůrů renesanční moteta a v premiéře Emmertův sborový cyklus Nirmal Hridaj, jako sólistka se představí opět Hana Škarková (21. 10. v 19.00).

Třetí a poslední z řady diversních orchestrálních koncertů k Roku české hudby 2014 se tentokrát nesoustředí výlučně na brněnské autory. Osou programu jsou dvě premiéry – zcela nové skladby Ondřeje Štochla, napsané pro Ensemble Opera Diversa a vynikajícího hobojistu Viléma Veverku – a Suita pro hoboj a klavír Pavla Haase v úpravě pro hoboj a smyčce, vytvořené pro tuto příležitost Ondřejem Kyasem. Zaznějí však také skladby pro smyčcový orchestr od Gideona Kleina, Jana NovákaZdeňka Pololáníka. Dirigent Ondrej Olos, hoboj Vilém Veverka (18. 11. v 19.00).

Podzimní část diversní sezóny symbolicky zakončí dvě komorní hry Pavla Drábka, pro něž Ondřej Kyas napsal několik písní. Everyman čili Kdokoli vznikl původně jako rozhlasová hra, adaptace středověké morality o Člověku a Smrti, která se však  zcela současně dotýká otázky, nakolik jsme vyrovnáni s vlastní smrtelností.  Premiérový Leviatan je adaptací povídky Josepha Rotha, prazvláštně hořkého příběhu korálkáře Nissena Piczenika. Hru napsal Pavel Drábek ve spolupráci Markem McLaughlinemLizzy Steel.

Více průběžně na www.operadiversa.cz

EOD v Redutě, Richard Novák, foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Requiem

2.11.2024, 18:00 / bazilika Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně, Mendlovo náměstí

Duchovní koncert festivalu Janáček Brno

7.11.2024, 19:00 / bazilika Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně, Mendlovo náměstí

Se svou novou operou Ponava (Ztracené řeky) se Ensemble Opera Diversa posunul k vážné a působivé alegorii o současném světě. Jmenuje se podle brněnské podzemní řeky, ale není o Brně. Je o světě a spodních proudech, které jsou neviditelné, ale věrné a stále nablízku.  více


Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější