Orchestr Concentus Musicus Wien zahájí letošní ročník festivalu Concentus Moraviae

25. leden 2023, 15:00

Orchestr Concentus Musicus Wien zahájí letošní ročník festivalu Concentus Moraviae

Světově uznávaný orchestr zahájí 28. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae v Kroměříži, následně zamíří do Brna. Koncerty povede dirigent Tomáš Netopil.

Slavnostní zahájení 28. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae poprvé zavede publikum do Sněmovního sálu Arcibiskupského zámku v Kroměříži, který prošel rozsáhlou rekonstrukcí. V těchto prostorách vystoupí rezidenční těleso festivalu, světově proslulý orchestr Concentus Musicus Wien.V jeho podání zazní Symfonie č. 3 zvaná “Eroica” Ludwiga van Beethovena, a to pod taktovkou jednoho z mezinárodně nejúspěšnějších českých dirigentů Tomáše Netopila. Zahajovací koncert proběhne 30. května v Kroměříži a o den později, ve středu 31. května, se odehraje stejný koncert v brněnském Besedním domě.

Dramaturgická myšlenka 28. ročníku festivalu Concentus Moraviae, která se snaží hudebně propojit Kroměříž a Vídeň, mne absolutně nadchla,“ chválí dirigent Tomáš Netopil, který stojí u výběru kultovní Beethovenovy Eroiky. „Bohatý kroměřížský zámecký archív a jeho významná barokní část je v nejširším hudebně-historickém povědomí. Co ovšem velmi oceňuji, je snaha a touha festivalu přiblížit posluchačům a divákům odkaz arcivévody Rudolfa Jana, který byl obrovským milovníkem hudby a který se v roce 1805 seznámil se samotným Ludwigem van Beethovenem, svým budoucím učitelem klavíru a také kompozice. Arcivévoda byl skladatelovým mecenášem, na oplátku Beethoven pro jmenování Rudolfa Jana arcibiskupem olomouckým zkomponoval Missu Solemnis. Uvedením jeho 3. symfonie zvané Eroica v nově zrekonstruovaném Sněmovním sále Arcibiskupského zámku v Kroměříži v provedení legendárního ansámblu specializovaného na barokní a klasicistní hudbu považuji za jedinečnou příležitost zachycení historického momentu spojení dvou významných osobností i propojení dvou velmi důležitých, ba klíčových měst hudební kultury.“

Kroměřížský i brněnský koncert je také věnován odkazu Nikolause Harnoncourta, který byl neúnavným hledačem spojitostí mezi Moravou a Vídní, osobně se zasadil o výzkum kroměřížské sbírky a pečlivě ji zkoumal v kontextu díla velkých skladatelů Mozarta, Haydna a Beethovena. Byl pionýrem nového vnímání staré hudby a svůj tehdy revoluční přístup interpretace uvedl do života založením vlastního orchestru Concentus Musicus Wien, rezidenčního souboru 28. ročníku festivalu. Je jen přirozené, že rakouský soubor staré hudby diriguje český dirigent Tomáš Netopil, hrdý rodák z Kroměříže, který zkoumá historicky poučenou interpretaci hudby Beethovenovy generace nejen jako dirigent, ale rovněž jako houslista a nově i doktor JAMU. Po mnoha desetiletích míjení, bádání a důkladného poznávání i prožívání se konečně začíná uzavírat kruh moderní a historické interpretační praxe. Podrobnosti o festivalovém programu a koupi vstupenek najdete zde

Tomáš Netopil/ foto Marco Borggreve

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější