Orchestrální koncert Janáčkova akademického orchestru oslaví Rok české hudby

17. říjen 2024, 10:00

Orchestrální koncert Janáčkova akademického orchestru oslaví Rok české hudby

Janáčkův akademický orchestr vystoupí v Besedním domě s výjimečným koncertním programem, který je nejen přehlídkou vrcholných děl světové hudební literatury, ale také příspěvkem k letošním oslavám Roku české hudby. Dramaturgie koncertu je  postavena na dílech významných skladatelů a představí jak světoznámé klasiky, tak tvorbu českých autorů.

Janáčkův akademický orchestr je nedílnou součástí Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění a je složen ze studentů této fakulty, kteří tímto způsobem získávají cenné zkušenosti pro své budoucí působení nejen v rámci českých orchestrů. Koncert se koná 24. října 2024 v 19:00 v Besedním domě v Brně.

V první polovině večera zazní dvě koncertantní skladby: Houslový koncert Jeana Sibelia a Koncert pro trombon a orchestr od českého skladatele Josefa Matěje. Jako sólisté se představí houslistka Hana Jasanská a trombonista Jaroslav Broža, oba studenti Hudební fakulty JAMU.

Druhá část večera nabídne posluchačům jedinečný zážitek v podobě provedení Symfonie č. 4 Antonína Dvořáka, která zaujímá v autorově tvorbě mimořádné postavení. „Dvořák se odvrací od původních wagnerovských nekonečných melodií a nově pracuje s jasnými motivy a tématy. Instrumentaci staví na přehlednějších a barvitějších obrysech, celkový kompoziční styl má vytříbenější formu. Všechny věty symfonie přinášejí typický znak Dvořákovy pozdější zralé tvorby,“ uvedl Jakub Klecker, dirigent Janáčkova akademického orchestru. Společně s Jakubem Kleckerem bude koncert dirigovat také Jáchym Svoboda, další ze studentů Hudební fakulty JAMU.

Program:

Jean Sibelius: Houslový koncert (sólistka: Hana Jasanská)

Josef Matěj: Koncert pro trombon a orchestr (sólista: Jaroslav Broža)

Antonín Dvořák: Symfonie č. 4

Besední dům/ foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Nejčtenější