Orchestrální koncert Janáčkova akademického orchestru oslaví Rok české hudby

17. říjen 2024, 10:00

Orchestrální koncert Janáčkova akademického orchestru oslaví Rok české hudby

Janáčkův akademický orchestr vystoupí v Besedním domě s výjimečným koncertním programem, který je nejen přehlídkou vrcholných děl světové hudební literatury, ale také příspěvkem k letošním oslavám Roku české hudby. Dramaturgie koncertu je  postavena na dílech významných skladatelů a představí jak světoznámé klasiky, tak tvorbu českých autorů.

Janáčkův akademický orchestr je nedílnou součástí Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění a je složen ze studentů této fakulty, kteří tímto způsobem získávají cenné zkušenosti pro své budoucí působení nejen v rámci českých orchestrů. Koncert se koná 24. října 2024 v 19:00 v Besedním domě v Brně.

V první polovině večera zazní dvě koncertantní skladby: Houslový koncert Jeana Sibelia a Koncert pro trombon a orchestr od českého skladatele Josefa Matěje. Jako sólisté se představí houslistka Hana Jasanská a trombonista Jaroslav Broža, oba studenti Hudební fakulty JAMU.

Druhá část večera nabídne posluchačům jedinečný zážitek v podobě provedení Symfonie č. 4 Antonína Dvořáka, která zaujímá v autorově tvorbě mimořádné postavení. „Dvořák se odvrací od původních wagnerovských nekonečných melodií a nově pracuje s jasnými motivy a tématy. Instrumentaci staví na přehlednějších a barvitějších obrysech, celkový kompoziční styl má vytříbenější formu. Všechny věty symfonie přinášejí typický znak Dvořákovy pozdější zralé tvorby,“ uvedl Jakub Klecker, dirigent Janáčkova akademického orchestru. Společně s Jakubem Kleckerem bude koncert dirigovat také Jáchym Svoboda, další ze studentů Hudební fakulty JAMU.

Program:

Jean Sibelius: Houslový koncert (sólistka: Hana Jasanská)

Josef Matěj: Koncert pro trombon a orchestr (sólista: Jaroslav Broža)

Antonín Dvořák: Symfonie č. 4

Besední dům/ foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější