Osm bicistů zahraje na plechovky, hodinové pružiny i květináče

22. leden 2024, 10:00

Osm bicistů zahraje na plechovky, hodinové pružiny i květináče

První koncert svého druhu v historii brněnské filharmonie – sóla se totiž ujmou nástroje, které obvykle bývají ukryté vzadu za orchestrem. Osm bicistů obsadí část hlediště, posluchači budou sedět v jejich blízkosti a také na podiu. Bicisty doplní houslista Milan Pala. Tři z pěti skladeb zazní v české premiéře.

„Kromě klasických nástrojů hrajeme například i na velké plechovky, brzdové kotouče, hliněné květináče, železné trubice, struny od kontrabasu nebo třeba hodinářské bicí péro, což je pružina z pendlovek,“ uvedl šéf bicistů Filharmonie Brno Lukáš Krejčí. Všechny netradiční předměty se podle něj používají pro větší zvukovou barevnost, proto, aby nezněly jen zvuky ušlechtilé, ale i syrové a zajímavé, které lidé z koncertních síní neznají. Koncertu, který proběhne 24. ledna 2024, předchází setkání s bicisty, které povede dramaturg Vítězslav Mikeš. Koná se od 18:00 v ředitelském salonku Besedního domu a může na něj přijít každý, kdo má vstupenku na koncert. Kapacita je omezena, místo se dá rezervovat na adrese info@filharmonie-brno.cz.

V úvodní skladbě večera se představí postupně všech osm bicistů. Koncert otevře skladba 24 Loops francouzského skladatele Pierra Jodlowského zkomponovaná na principu nabalující se melodie. V hledišti bude rozmístěna sestava bicích nástrojů, kolem které se všichni vystřídají a díky nahraným smyčkám vytvoří před závěrečnou improvizací hutný zvuk. Výsledkem je meditativní až hypnotický charakter díla.

Následuje Psalmus Niger brněnského skladatele Miroslava Ištvana, a to téměř na den přesně padesát let od své premiéry, kterou tehdy provedli bicisté Filharmonie Brno v sále Besedního domu. Ištvan ve skladbě pracuje se rytmy západní Afriky. „Afronegerská hudební kultura je plná rytmické rozmanitosti a barevnosti a svým bezprostřední vztahem k okolnímu světu a přírodě,“ popsal kdysi svoje dílo autor. Skladba je rozčleněna do dvou přibližně tříminutových vět, které mají poněkud rozdílný, kontrastní charakter daný samotnou instrumentací. Pojítkem je rytmické bubnové ostinato či marimbový a xylofonový refrén.

Mezinárodně uznávanou litevskou skladatelku Ramintu Šerkšnytė představí skladba Idée fixe. Jak název napovídá, je postavena na opakujícím se motivu s rostoucí dramatičností, kterou utnou až burácející bubny následně končící v tichu. Na minimalismus Šerkšnyté naváže minimalismus Estonce Arvo Pärta ve skladbě Fratres. „Patří k jeho nejslavnějším dílům, o čemž svědčí i několik variant s odlišnými instrumentacemi od komorního obsazení přes orchestrální se sólovými houslemi až po provedení hudebníky zaměřujícími se na historicky poučenou interpretaci,“ uvedl publicista Jiří Čevela.

Opakem k Pärtově klidu a meditaci je závěrečná skladba prodchnutá indonéským gamelanem a divokými rytmy. Koncert pro housle a orchestr bicích nástrojů amerického autora Lou Harrisona zazní v české premiéře a bicisty v něm doplní houslista Milan Paľa. „Jedná se o jedinečné dílo v použití instrumentace a strhující co do posluchačského zážitku,“ zdůraznil Čevela s tím, že kromě tohoto díla zazní v české premiéře i skladba Jodlowského a Šerkšnyté.

Ištvanovu a Harrisonovu skladbu bude dirigovat Martin Opršál, vedoucí Katedry bicích nástrojů JAMU, která letos slaví čtyřicet let, a zároveň člověk, u kterého studovali všichni interpreti večera s výjimkou Maximiliana Joppa.

Lukáš Krejčí/ foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější