Otto Schenk získá čestný doktorát JAMU

2. listopad 2017, 1:00
Otto Schenk získá čestný doktorát JAMU

Janáčkova akademie múzických umění v Brně udělí rakouskému herci a opernímu režisérovi Otto Schenkovi čestný doktorát. Slavnostní shromáždění proběhne v Divadle na Orlí a je součástí letošních celoročních oslav 70. výročí založení JAMU.

Rakouský umělec Otto Schenk převezme titul Doctor Honorius Causa jako patnáctá osobnost, které JAMU udělí své nejvyšší ocenění. Schenk čestný doktorát na brněnské akademii získá za jeho přínos české hudbě. „Je mi zvláštním potěšením přijmout čestný doktorát Janáčkovy akademie múzických umění v Brně; tato neobyčejná radost přišla od instituce, od níž jsem absolutně nic nečekal, ani nemohl očekávat,“ uvedl Schenk. Jeho inscenace českých operních děl tvořily stálý repertoár zahraničních operních scén a pomohly prosazovat českou hudbu v zahraničí.

Sedmaosmdesátiletý Schenk je legendou operní režie. Záhy po rozjezdu své bohaté a mimořádné kariéry začal inscenovat opery Leoše Janáčka. Jako první z jeho děl režíroval v roce 1964 Její pastorkyňu, která zároveň byla jeho první inscenací ve Vídeňské státní opeře. Od té doby se ke tvorbě skladatele rád vracel. „Otto Schenk a Leoš Janáček si navzájem dali velmi mnoho. A ještě více toho dali nám,“ poznamenal děkan Hudební fakulty JAMU, profesor Jindřich Petráš. Dosud posledním českým titulem Otto Schenka byly Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky ve Vídeňské státní opeře v roce 2014. Na inscenaci, vysoce ceněnou odborníky i laiky režisér vzpomněl slovy: „Janáček pro mne byl vždy jako otec. S ním jsem ve vídeňské Státní opeře začínal a taky končil.“

Kromě Janáčka Schenk režíroval například Smetanovu Prodanou nevěstu (1982). Jeho legendární, velice úspěšné nastudování Dvořákovy Rusalky (1987) s českým týmem, v němž excelovali dirigent Václav Neumann, Gabriela Beňačková jako Rusalka či Peter Dvorský v roli Prince, bylo v roce 2014 přeneseno do Metropolitní opery v New Yorku. Obsazeny byly světové hvězdy jako Renée Fleming či Piotr Beczala. K patronu brněnské JAMU dodává, že Janáčka si nejde nezamilovat. Otto Schenk působil na nejprestižnějších světových scénách, jako jsou Bavorská Státní opera v Mnichově, Hamburská Státní opera, Deutsche Oper Berlin, milánské Teatro alla Scala, londýnská Royal Opera House Covent Garden, či Metropolitan Opera v New Yorku.

Janáčkova akademie múzických umění v Brně uděluje titul Doctor honoris causa od roku 1993. Vesměs celosvětově proslulí čestní doktoři povyšují nejen tuzemskou image ale také mezinárodní prestiž akademie. V dosavadní řadě šlo vždy o mimořádné divadelníky či hudebníky. „Jsme přesvědčeni, že nejvyšší hodnost, jakou můžeme na naší Alma Mater udělit, Otto Schenkovi plným právem náleží,“ uvedl rektor JAMU profesor Ivo Medek.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější