Pátý ročník cyklu Jazz & World Music otevře koncert Matúše Jakabčice

Pátý ročník cyklu Jazz & World Music otevře koncert Matúše Jakabčice

Koncert Matúše Jakabčice a jeho kvintetu s Filharmonií Brno zahájí pátý ročník abonentního cyklu Jazz & World Music. Večer nabídne šest skladeb: od Jakabčicovy autorské tvorby, přes jazzové standardy až po Bachův braniborský koncert. Orchestr se představí pod taktovkou Pavla Šnajdra.

Slovenský skladatel, aranžér, kytarista, producent a pedagog je brněnskému publiku dobře známý, se symfonickým orchestrem se však představí poprvé. „Nahrál přes pětadvacet alb, s domácími i zahraničními tělesy a sólisty. Vystupuje na festivalech v Evropě, USA, Japonsku, Izraeli i na Kubě. Jsme rádi, že právě toto jméno otevírá naši jazzovou sezonu,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová

V první půli večera zazní autorská skladba Between 2 Worlds, která vznikla na objednávku Státní filharmonie Košice před devíti lety. Třičtvrtěhodinová kompozice je syntézou vážné hudby a jazzu, sóla patří členům jazzového kvinteta, v některých částech se ale jazzmani úplně odmlčí a hlavní slovo převezme symfonický orchestr. Po pauze následuje další Jakabčicova skladba s názvem 269 Sumner st.: „Je to adresa ve čtvrti East Boston, na které jsem pobýval během svých studií na Berklee College of Music. Bylo to příjemné, pohodové bydlení, a myslím, že se to zrcadlí i v náladě skladby. Téma vzniklo ještě při mém pobytu v zámoří, do této podoby jsem ho zpracoval až po návratu domů,“ uvedl Jakabčic. Představil i následující kompozici Room # 55. „Kdysi jsme měli s Jurajem Griglákem a Martinem Valihorou trio s názvem Madhouse a tato skladba vznikla pro ně. Později, v roce 2009, jsem skladbu přepracoval pro symfonický orchestr a kvinteto a tuto verzi jsem pojmenoval Room # 55. Blázinec (Madhouse) jsem si představoval jako velký dům s mnoha pokoji, každý má své číslo a v každém z nich se něco děje. Co se děje v pokoji číslo 55 si může posluchač představovat při poslechu skladby,“ podotkl.

Dále zazní melancholická skladba Autumn Leaves Josepha Kosmy. Naopak skladba Vernona Duka Autumn in New York je o okouzlení barvami podzimu ve velkoměstě. Svou cestu mezi jazzové standardy si v programu Matúše Jakabčice našel i Johann Sebastian Bach. Třídílná vznešená 1. věta 3. braniborského koncertu se stane prostorem pro sólové improvizace.

Jazz & World Music v letošní sezoně chystá dalších pět koncertů. „S radostí otevíráme pátou sezonu Jazz & World Music v Besedním domě, a to je příležitost ke troše bilancování. Tato abonentní řada se z nabídky koncertů pod křídly Filharmonie Brno v jednom ohledu vymyká. Notový zápis je často jen výchozím bodem toho, co slyšíme, nebo pult s notami na pódiu úplně chybí. Jazz a world music jsou totiž žánry nespoutané. Barvy a nálada večera bývají bezprostředně ovlivněny momentálním rozpoložením interpretů. Besední dům a soustředěné filharmonické publikum se tak stávají elegantní inspirací jazzmanů, a muzikanti z různých koutů světa, kteří nám Středoevropanům zprostředkovávají své autentické umění, do zlatem rámovaného sálu na oplátku přináší něco ryzí hudební syrovosti, již v notách nenajdeme,“ doplňuje Vilém Spilka, dramaturg cyklu JWM.

Program abonentního cyklu Jazz & World Music:

28. listopadu 2018 od 19:30 v Besedním domě

Sarah McKenzie Trio

Sarah McKenzie zpěv, klavír
Pierre Boussaguet kontrabas
Hugo Lippi kytara

30. ledna 2019 od 19:30 v Besedním domě

Tingvall Trio

Martin Tingvall klavír
Omar Rodriguez Calvo kontrabas
Jürgen Spiegel bicí

20. února 2018 od 19:30 v Besedním domě

Renaud Garcia-Fons & Dorantes

Renaud Garcia-Fons pětistrunný kontrabas
Dorantes klavír

13. března 2018 od 19:30 v Besedním domě

David Helbock 

8. dubna 2018od 19:30 v Besedním domě

Albayzyn

Cristina Aguilera flamenkový tanec
Luis Mariano kytara
Juan Angel Tirado zpěv

Matúš Jakabčic/ foto Jena Šimková

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Nejčtenější