Pátý ročník cyklu Jazz & World Music otevře koncert Matúše Jakabčice

Pátý ročník cyklu Jazz & World Music otevře koncert Matúše Jakabčice

Koncert Matúše Jakabčice a jeho kvintetu s Filharmonií Brno zahájí pátý ročník abonentního cyklu Jazz & World Music. Večer nabídne šest skladeb: od Jakabčicovy autorské tvorby, přes jazzové standardy až po Bachův braniborský koncert. Orchestr se představí pod taktovkou Pavla Šnajdra.

Slovenský skladatel, aranžér, kytarista, producent a pedagog je brněnskému publiku dobře známý, se symfonickým orchestrem se však představí poprvé. „Nahrál přes pětadvacet alb, s domácími i zahraničními tělesy a sólisty. Vystupuje na festivalech v Evropě, USA, Japonsku, Izraeli i na Kubě. Jsme rádi, že právě toto jméno otevírá naši jazzovou sezonu,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová

V první půli večera zazní autorská skladba Between 2 Worlds, která vznikla na objednávku Státní filharmonie Košice před devíti lety. Třičtvrtěhodinová kompozice je syntézou vážné hudby a jazzu, sóla patří členům jazzového kvinteta, v některých částech se ale jazzmani úplně odmlčí a hlavní slovo převezme symfonický orchestr. Po pauze následuje další Jakabčicova skladba s názvem 269 Sumner st.: „Je to adresa ve čtvrti East Boston, na které jsem pobýval během svých studií na Berklee College of Music. Bylo to příjemné, pohodové bydlení, a myslím, že se to zrcadlí i v náladě skladby. Téma vzniklo ještě při mém pobytu v zámoří, do této podoby jsem ho zpracoval až po návratu domů,“ uvedl Jakabčic. Představil i následující kompozici Room # 55. „Kdysi jsme měli s Jurajem Griglákem a Martinem Valihorou trio s názvem Madhouse a tato skladba vznikla pro ně. Později, v roce 2009, jsem skladbu přepracoval pro symfonický orchestr a kvinteto a tuto verzi jsem pojmenoval Room # 55. Blázinec (Madhouse) jsem si představoval jako velký dům s mnoha pokoji, každý má své číslo a v každém z nich se něco děje. Co se děje v pokoji číslo 55 si může posluchač představovat při poslechu skladby,“ podotkl.

Dále zazní melancholická skladba Autumn Leaves Josepha Kosmy. Naopak skladba Vernona Duka Autumn in New York je o okouzlení barvami podzimu ve velkoměstě. Svou cestu mezi jazzové standardy si v programu Matúše Jakabčice našel i Johann Sebastian Bach. Třídílná vznešená 1. věta 3. braniborského koncertu se stane prostorem pro sólové improvizace.

Jazz & World Music v letošní sezoně chystá dalších pět koncertů. „S radostí otevíráme pátou sezonu Jazz & World Music v Besedním domě, a to je příležitost ke troše bilancování. Tato abonentní řada se z nabídky koncertů pod křídly Filharmonie Brno v jednom ohledu vymyká. Notový zápis je často jen výchozím bodem toho, co slyšíme, nebo pult s notami na pódiu úplně chybí. Jazz a world music jsou totiž žánry nespoutané. Barvy a nálada večera bývají bezprostředně ovlivněny momentálním rozpoložením interpretů. Besední dům a soustředěné filharmonické publikum se tak stávají elegantní inspirací jazzmanů, a muzikanti z různých koutů světa, kteří nám Středoevropanům zprostředkovávají své autentické umění, do zlatem rámovaného sálu na oplátku přináší něco ryzí hudební syrovosti, již v notách nenajdeme,“ doplňuje Vilém Spilka, dramaturg cyklu JWM.

Program abonentního cyklu Jazz & World Music:

28. listopadu 2018 od 19:30 v Besedním domě

Sarah McKenzie Trio

Sarah McKenzie zpěv, klavír
Pierre Boussaguet kontrabas
Hugo Lippi kytara

30. ledna 2019 od 19:30 v Besedním domě

Tingvall Trio

Martin Tingvall klavír
Omar Rodriguez Calvo kontrabas
Jürgen Spiegel bicí

20. února 2018 od 19:30 v Besedním domě

Renaud Garcia-Fons & Dorantes

Renaud Garcia-Fons pětistrunný kontrabas
Dorantes klavír

13. března 2018 od 19:30 v Besedním domě

David Helbock 

8. dubna 2018od 19:30 v Besedním domě

Albayzyn

Cristina Aguilera flamenkový tanec
Luis Mariano kytara
Juan Angel Tirado zpěv

Matúš Jakabčic/ foto Jena Šimková

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Nejčtenější