Pátý ročník cyklu Jazz & World Music otevře koncert Matúše Jakabčice

Pátý ročník cyklu Jazz & World Music otevře koncert Matúše Jakabčice

Koncert Matúše Jakabčice a jeho kvintetu s Filharmonií Brno zahájí pátý ročník abonentního cyklu Jazz & World Music. Večer nabídne šest skladeb: od Jakabčicovy autorské tvorby, přes jazzové standardy až po Bachův braniborský koncert. Orchestr se představí pod taktovkou Pavla Šnajdra.

Slovenský skladatel, aranžér, kytarista, producent a pedagog je brněnskému publiku dobře známý, se symfonickým orchestrem se však představí poprvé. „Nahrál přes pětadvacet alb, s domácími i zahraničními tělesy a sólisty. Vystupuje na festivalech v Evropě, USA, Japonsku, Izraeli i na Kubě. Jsme rádi, že právě toto jméno otevírá naši jazzovou sezonu,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová

V první půli večera zazní autorská skladba Between 2 Worlds, která vznikla na objednávku Státní filharmonie Košice před devíti lety. Třičtvrtěhodinová kompozice je syntézou vážné hudby a jazzu, sóla patří členům jazzového kvinteta, v některých částech se ale jazzmani úplně odmlčí a hlavní slovo převezme symfonický orchestr. Po pauze následuje další Jakabčicova skladba s názvem 269 Sumner st.: „Je to adresa ve čtvrti East Boston, na které jsem pobýval během svých studií na Berklee College of Music. Bylo to příjemné, pohodové bydlení, a myslím, že se to zrcadlí i v náladě skladby. Téma vzniklo ještě při mém pobytu v zámoří, do této podoby jsem ho zpracoval až po návratu domů,“ uvedl Jakabčic. Představil i následující kompozici Room # 55. „Kdysi jsme měli s Jurajem Griglákem a Martinem Valihorou trio s názvem Madhouse a tato skladba vznikla pro ně. Později, v roce 2009, jsem skladbu přepracoval pro symfonický orchestr a kvinteto a tuto verzi jsem pojmenoval Room # 55. Blázinec (Madhouse) jsem si představoval jako velký dům s mnoha pokoji, každý má své číslo a v každém z nich se něco děje. Co se děje v pokoji číslo 55 si může posluchač představovat při poslechu skladby,“ podotkl.

Dále zazní melancholická skladba Autumn Leaves Josepha Kosmy. Naopak skladba Vernona Duka Autumn in New York je o okouzlení barvami podzimu ve velkoměstě. Svou cestu mezi jazzové standardy si v programu Matúše Jakabčice našel i Johann Sebastian Bach. Třídílná vznešená 1. věta 3. braniborského koncertu se stane prostorem pro sólové improvizace.

Jazz & World Music v letošní sezoně chystá dalších pět koncertů. „S radostí otevíráme pátou sezonu Jazz & World Music v Besedním domě, a to je příležitost ke troše bilancování. Tato abonentní řada se z nabídky koncertů pod křídly Filharmonie Brno v jednom ohledu vymyká. Notový zápis je často jen výchozím bodem toho, co slyšíme, nebo pult s notami na pódiu úplně chybí. Jazz a world music jsou totiž žánry nespoutané. Barvy a nálada večera bývají bezprostředně ovlivněny momentálním rozpoložením interpretů. Besední dům a soustředěné filharmonické publikum se tak stávají elegantní inspirací jazzmanů, a muzikanti z různých koutů světa, kteří nám Středoevropanům zprostředkovávají své autentické umění, do zlatem rámovaného sálu na oplátku přináší něco ryzí hudební syrovosti, již v notách nenajdeme,“ doplňuje Vilém Spilka, dramaturg cyklu JWM.

Program abonentního cyklu Jazz & World Music:

28. listopadu 2018 od 19:30 v Besedním domě

Sarah McKenzie Trio

Sarah McKenzie zpěv, klavír
Pierre Boussaguet kontrabas
Hugo Lippi kytara

30. ledna 2019 od 19:30 v Besedním domě

Tingvall Trio

Martin Tingvall klavír
Omar Rodriguez Calvo kontrabas
Jürgen Spiegel bicí

20. února 2018 od 19:30 v Besedním domě

Renaud Garcia-Fons & Dorantes

Renaud Garcia-Fons pětistrunný kontrabas
Dorantes klavír

13. března 2018 od 19:30 v Besedním domě

David Helbock 

8. dubna 2018od 19:30 v Besedním domě

Albayzyn

Cristina Aguilera flamenkový tanec
Luis Mariano kytara
Juan Angel Tirado zpěv

Matúš Jakabčic/ foto Jena Šimková

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější