Pink Floyd, Filharmonie Brno a Atom Heart Mother

Pink Floyd, Filharmonie Brno a Atom Heart Mother

Filharmonie Brno připravila nevšední koncert nejen pro fanoušky legendární skupiny Pink Floyd. Spolu s violoncellistou Jiřím Bártou, Českým filharmonickým sborem Brno a seskupením Atom Heart Mother Band, tvořeným předními českými rockovými muzikanty, předvede v brněnské Richard Adam Gallery skladbu Atom Heart Mother v originální verzi. Takřka půlhodinovou skladbu Pink Floyd v programu doplní minimalisticky laděné skladby dvou současných skladatelů – Johna TaveneraJohna Adamse.

Atom Heart Mother je páté album anglické skupiny Pink Floyd. Bylo vydáno v říjnu 1970 a stalo se prvním albem kapely, které se v britském žebříčku dostalo na první místo. Deska se stala mezníkem ve vývoji skupiny na její cestě k progresivnímu a symfonickému rocku. Důležitou roli na ní hraje žesťová sekce orchestru a sbor. Titulní skladba Atom Heart Mother zabírá celou první stranu původní gramofonové desky a je nejdelší skladbou Pink Floyd, kterou skupina oficiálně vydala. Jde o jakousi suitu, pod níž jsou jako autoři podepsáni všichni členové skupiny a také Ron Geesin, jenž dodal skladbě výslednou podobu a vytvořil orchestrální a sborové aranžmá. Název se zrodil zcela náhodně; když členy kapely žádný vhodný nenapadal, podívali se do novin, kde objevili článek o šestapadesátileté ženě, matce, která měla kardiostimulátor s atomovým pohonem.

Dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš k programu dodává: „V době, kdy byl program koncertu sestavován, jsme nemohli tušit, jak aktuální bude zařazení právě Tavenerovy skladby Svjatyj, jejíž staroslověnský text se přednáší při pravoslavných pohřbech během vynášení rakve z chrámů. Původně měla tato skladba pro sbor a violoncello na připravovaných koncertech sloužit jako křehká modlitba před ‚orchestrálním výbuchem’ atomové bomby v Adamsově symfonii Doctor Atomic. Vzhledem k nedávnému úmrtí Sira Johna Tavenera (12. listopadu 2013) se však provedení skladby Svjatyj stává i neplánovaným uctěním památky tohoto významného skladatele…“

Dvojí provedení programu, v němž dojde k fúzi rockové a vážné hudby, proběhne v Richard Adam Gallery (donedávna Wannieck Gallery) 30. a 31. ledna od 19.30 hod.

Richard Adam Gallery, ilustrační foto svajcr

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

KWG 3 B sólisté / ČFSB / FB / Vavřínek

31.1.2014, 19:30 / Adam Gallery

Dále si přečtěte

Pianistka Anna Vinnickaja působila vzhledem k repertoáru a své národní interpretační škole překvapivě mírně, pokorně a ukázněně.  Spíše dominoval nadhled, přirozená suverenita a vyrovnanost. Milan Paľa usiluje o krajně expresivní tón, mimo jiné i extrémním vibratem, nad kterým ovšem má natolik pevný přednesový i intonační nadhled, že tu opravdu dochází k pokusu o posunutí interpretačních hranic. Dirigenta Aleksandara Markoviće už netřeba chválit za to, jak proniká do Janáčkovy orchestrální sazby – prostě je v ní také jako doma.  více

Koncert měl výbornou atmosféru a sváteční směs se podařilo poskládat celkem rozumně, i když některé skoky – třeba od Armidy ke Dvěma vdovám – byly dost divoké. Emocionálně ale celý večer fungoval bezvadně, což by se dalo brát jako připomínka toho, že v opeře nakonec stejně hraje hlavní roli hudba.  více


První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Nejčtenější