Pink Floyd, Filharmonie Brno a Atom Heart Mother

Pink Floyd, Filharmonie Brno a Atom Heart Mother

Filharmonie Brno připravila nevšední koncert nejen pro fanoušky legendární skupiny Pink Floyd. Spolu s violoncellistou Jiřím Bártou, Českým filharmonickým sborem Brno a seskupením Atom Heart Mother Band, tvořeným předními českými rockovými muzikanty, předvede v brněnské Richard Adam Gallery skladbu Atom Heart Mother v originální verzi. Takřka půlhodinovou skladbu Pink Floyd v programu doplní minimalisticky laděné skladby dvou současných skladatelů – Johna TaveneraJohna Adamse.

Atom Heart Mother je páté album anglické skupiny Pink Floyd. Bylo vydáno v říjnu 1970 a stalo se prvním albem kapely, které se v britském žebříčku dostalo na první místo. Deska se stala mezníkem ve vývoji skupiny na její cestě k progresivnímu a symfonickému rocku. Důležitou roli na ní hraje žesťová sekce orchestru a sbor. Titulní skladba Atom Heart Mother zabírá celou první stranu původní gramofonové desky a je nejdelší skladbou Pink Floyd, kterou skupina oficiálně vydala. Jde o jakousi suitu, pod níž jsou jako autoři podepsáni všichni členové skupiny a také Ron Geesin, jenž dodal skladbě výslednou podobu a vytvořil orchestrální a sborové aranžmá. Název se zrodil zcela náhodně; když členy kapely žádný vhodný nenapadal, podívali se do novin, kde objevili článek o šestapadesátileté ženě, matce, která měla kardiostimulátor s atomovým pohonem.

Dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš k programu dodává: „V době, kdy byl program koncertu sestavován, jsme nemohli tušit, jak aktuální bude zařazení právě Tavenerovy skladby Svjatyj, jejíž staroslověnský text se přednáší při pravoslavných pohřbech během vynášení rakve z chrámů. Původně měla tato skladba pro sbor a violoncello na připravovaných koncertech sloužit jako křehká modlitba před ‚orchestrálním výbuchem’ atomové bomby v Adamsově symfonii Doctor Atomic. Vzhledem k nedávnému úmrtí Sira Johna Tavenera (12. listopadu 2013) se však provedení skladby Svjatyj stává i neplánovaným uctěním památky tohoto významného skladatele…“

Dvojí provedení programu, v němž dojde k fúzi rockové a vážné hudby, proběhne v Richard Adam Gallery (donedávna Wannieck Gallery) 30. a 31. ledna od 19.30 hod.

Richard Adam Gallery, ilustrační foto svajcr

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

KWG 3 B sólisté / ČFSB / FB / Vavřínek

31.1.2014, 19:30 / Adam Gallery

Dále si přečtěte

Pianistka Anna Vinnickaja působila vzhledem k repertoáru a své národní interpretační škole překvapivě mírně, pokorně a ukázněně.  Spíše dominoval nadhled, přirozená suverenita a vyrovnanost. Milan Paľa usiluje o krajně expresivní tón, mimo jiné i extrémním vibratem, nad kterým ovšem má natolik pevný přednesový i intonační nadhled, že tu opravdu dochází k pokusu o posunutí interpretačních hranic. Dirigenta Aleksandara Markoviće už netřeba chválit za to, jak proniká do Janáčkovy orchestrální sazby – prostě je v ní také jako doma.  více

Koncert měl výbornou atmosféru a sváteční směs se podařilo poskládat celkem rozumně, i když některé skoky – třeba od Armidy ke Dvěma vdovám – byly dost divoké. Emocionálně ale celý večer fungoval bezvadně, což by se dalo brát jako připomínka toho, že v opeře nakonec stejně hraje hlavní roli hudba.  více


Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější