Podzimní JazzFestBrno: Al Di Meola, Kamasi Washington, José James nebo Jiří Slavík

Podzimní JazzFestBrno: Al Di Meola, Kamasi Washington, José James nebo Jiří Slavík

Do Brna během podzimu přijede například jeden z největších jazzrockových kytaristů Al Di Meola nebo již oznámený kultovní americký saxofonista Kamasi Washington. Skladatel a multiinstrumentalista Jiří Slavík vystoupí s devítičlenným souborem Polka-boys a představí v rámci projektu Polkatime radikální úpravy polky, které sahají až do ragtime. Na podzim bude také pokračovat klubová řada Club Life v Cabaretu des Péchés. Tentokrát se zpěvákem a „jazzovým hudebníkem pro hip hopovou generaci” José Jamesem a s dvojkoncertem předních formací domácího jazzu - Robert Balzar Trio a Matej Benko Quintet.

„Naše podzimní jazzová sezona je jako deštník, pod který se zároveň schová kapela Polka-boys s parafrázemi na Bedřicha Smetanu, R´n´B zpěvák José James nebo kryptorocker Al Di Meola. Všechny spojuje radost z tvoření a prožívání hudby v reálném čase, což je doufám nejen pro mě to nejsilnější, co jazz lidem přináší,” láká umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka. Podzimní část festivalu JazzFestBrno zahájí 17. září v Sono centru jeden z největších jazzových kytaristů všech dob Al Di Meola. „Hráč s udivující technikou, ale také průkopník jazzových fúzí s rockem a flamencem. Na koncertu v Brně bude hlavně vzpomínat na tu část své kariéry, kdy byla jeho doménou hra na elektrickou kytaru,” přibližuje Spilka.

Al Di Meola je ale významný také skladatelským stylem, ve kterém se mu podařilo spojit jazzovou podstatu s hudebními prvky Středomoří a Latinské Ameriky a vytvořit tak naprosto svébytný hudební jazyk. „V tomto smyslu vykonal v kytarovém jazzu podobné dílo jako Carlos Santana v kytarovém rocku. Není náhoda, že oba kolegové v roce 1980 absolvovali společné turné,” doplňuje Spilka. Po většinu své kariéry patří Al Di Meola k velmi produktivním a aktivním hudebníkům, jen jeho sólových alb je kolem tří desítek. Velmi podstatné a populární jsou také nahrávky, ve kterých Di Meola hraje s dalšími kolegy - například s Johnem McLaughlinem nebo Pacem de Lucíou. 13. října se Husou na provázku rozezní polka. Ale ne tak, jak ji posluchači normálně znají, ale v radikálních úpravách Jiřího Slavíka a jeho Polka-boys. „V některých skladbách českých velikánů, Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka nebo Leoše Janáčka, ale i mnoha světových autorů, se polka změnila natolik, že se z ní úplně vytratil její původní účel – tanec,“ uvádí Jiří Slavík důvody, proč se s Polka-boys rozhodl polce vrátit s humorem a nadsázkou její taneční charakter a přímočarou odvázanost. Slavík svůj projekt dále vysvětluje: „Z polek slavných českých skladatelů jsem si vypůjčil témata, která však přetvářím, dekoruji a jak káže tradice jazzového muzikantství, improvizuji na ně.“ K výsledku tomuto skladateli, kontrabasistovi a v tomto případě i akordeonistovi přispějí velká jména naší jazzové, ale i klasické scény.

Americký zpěvák, kytarista, skladatel a producent José James, který vystoupí 20. října v klubovém prostředí Cabaretu des Péchés, stírá hranice mezi tradičním a moderním jazzem, hip hopem, soulem, funkem, popem a rockem. „José James je skutečně maximálně žánrově rozkročený umělec. O jeho záběru svědčí i hudební odkaz předchůdců, respektive předchůdkyň, které považuje za mimořádně inspirativní a rád se jejich hudbou zabývá,” uvádí Spilka. Jeho zatím poslední, loňské album On & On, je například poklonou skladatelce a zpěvačce Erykah Badu. „Pro mou generaci byla Erykah Badu jedním z nejinovativnějších a nejpronikavějších skladatelů. Její práce se ukázala jako průlomová v sociálním, hudebním a uměleckém smyslu,“ říká José James. 22. října bude bude Cabaret des Péchés patřit dvěma stálicím domácí jazzové scény - formacím Robert Balzar Trio a Matej Benko Quintet. Kontrabasista a baskytarista Robert Balzar se na české hudební scéně pohybuje už od druhé poloviny osmdesátých let. Robert Balzar Trio založil v roce 1996, koncertoval s ním po celém světě a natočil devět alb. Většinu repertoáru tria tvoří vlastní skladby nebo úpravy nejen jazzových standardů. Současnými členy Robert Balzar Tria jsou vedle kapelníka pianista Vít Křišťan a bubeník Kamil Slezák. Záběr klavíristy a skladatele Mateje Benka, nyní čtyřiačtyřicetiletého hudebníka původem ze Slovenska a dlouhodobě usazeného v Praze, je mimořádně široký zdaleka nejen v oblasti jazzu. I ve svém kvintetu soustředil hudebníky, kteří rádi překračují hranice, v základu ale patří k domácí jazzové špičce. První oznámeným jménem podzimní části festivalu je jedna z nejkultovnějších osobností současné jazzové scény, americký saxofonista Kamasi Washington, který 5. listopadu v Sono Centru na svém jediném letošním tuzemském koncertě představí nové album Fearless Movement. 

Al Di Meola/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější