Poslední koncert Filharmonie Brno před prázdninami představí čtyři české premiéry

24. červen 2021, 14:00

Poslední koncert Filharmonie Brno před prázdninami představí čtyři české premiéry

Čtyři skladby a všechny v české premiéře, tři klavíristé – český, polský a vlámský. Filharmonie Brno pod taktovkou Pavla Šnajdra tímto večerem uzavře letošní ročník Expozice nové hudby, zároveň zahraje publiku naposled před prázdninami. 

V úvodu večera zazní Fourteen Johna Cage. „Od roku 1987 do své smrti v roce 1992 napsal Cage takovýchto number pieces sedmačtyřicet. Přestože jsou velmi rozdílné, všechny jsou založeny na principu, který odpozoroval z počasí: je dáno, co se stane, ale neví se přesně kdy. Jednotlivé zvuky, velmi často čisté tóny, jsou zasazeny do časových rozmezí, v jejichž rámci se mohou objevit kdykoliv a v jakékoliv délce,“ uvedl dramaturg festivalu Daniel Matej s tím, že každé provedení si tak uchovává svoji jedinečnost. Koncertantního partu se ujme skladatel a klavírista Jaroslav Šťastný, který mimo jiné řídil tým překladatelů českého vydání Cageovy knihy Silence a v letech 1993 - 2009 byl dramaturgem Expozice nové hudby. Koncert je ohlášený na neděli 27. června od 19:00 v Besedním domě.

U dalších dvou skladeb usedne za piano respektovaný interpret klavírní hudby 20. a 21. století Daan Vandewalle. Zahraje Concert pour piano et orchestre no. 2 – Aux fins des quelques siècles, který Clarence Barlow komponoval několik let. „Začal jsem na skladbě pracovat, když mi bylo patnáct let. Na jedné straně načrtává vývoj mých osobních schopností a postojů, na další úrovni stylistický vývoj hudby od éry 1800 přes 1900 až po 2000. Obsahuje i minutovou pasáž s elektronickými zvuky generovanými softwarem, který jsem napsal zvlášť pro tuto příležitost,“ popisuje své dílo Barlow.

Následující skladba od Johna Oswalda nese název Oswald´s First Piano Concerto by Tchaikovsky (as suggested by Michael Snow) Minus One in B minor. „S prostým výchozím nápadem přišel právě Michael Snow. Orchestr hraje podle not v partituře a klavírista naopak bez jakýchkoliv omezení, je osvobozen od zapsaného partu sólisty a improvizuje jak kadence, tak doprovod orchestru. Zvolili jsme pro tento princip ikonické dílo, Čajkovského První klavírní koncert,“ řekl Oswald. Hra sólisty přitom může ovlivnit tempo, dynamiku, vstupy a pauzy pro kadence. 

Poslední skladbou večera a festivalu vůbec bude Piano Concerto No. 3 - Fragments of Memory. v podání  legendy polské avantgardy Zygmunt Krauze. „Zásadní myšlenkou díla je můj nesouhlas s realitou moderního světa, plného nespravedlnosti a nerovnosti lidí na všech kontinentech. Vyjadřuje bolest, není však agresivní, místo toho jí proniká naděje, že přijdou lepší časy,“ řekl Krauze. Sólový part obsahuje i divadelní prvek. Klavírista vyslovuje a vykřikuje slova evokující pocity zmatku, nervozity, paniky a pochyb.

Zygmunt Krauze/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější