Poslední koncert Filharmonie Brno před prázdninami představí čtyři české premiéry

24. červen 2021, 14:00

Poslední koncert Filharmonie Brno před prázdninami představí čtyři české premiéry

Čtyři skladby a všechny v české premiéře, tři klavíristé – český, polský a vlámský. Filharmonie Brno pod taktovkou Pavla Šnajdra tímto večerem uzavře letošní ročník Expozice nové hudby, zároveň zahraje publiku naposled před prázdninami. 

V úvodu večera zazní Fourteen Johna Cage. „Od roku 1987 do své smrti v roce 1992 napsal Cage takovýchto number pieces sedmačtyřicet. Přestože jsou velmi rozdílné, všechny jsou založeny na principu, který odpozoroval z počasí: je dáno, co se stane, ale neví se přesně kdy. Jednotlivé zvuky, velmi často čisté tóny, jsou zasazeny do časových rozmezí, v jejichž rámci se mohou objevit kdykoliv a v jakékoliv délce,“ uvedl dramaturg festivalu Daniel Matej s tím, že každé provedení si tak uchovává svoji jedinečnost. Koncertantního partu se ujme skladatel a klavírista Jaroslav Šťastný, který mimo jiné řídil tým překladatelů českého vydání Cageovy knihy Silence a v letech 1993 - 2009 byl dramaturgem Expozice nové hudby. Koncert je ohlášený na neděli 27. června od 19:00 v Besedním domě.

U dalších dvou skladeb usedne za piano respektovaný interpret klavírní hudby 20. a 21. století Daan Vandewalle. Zahraje Concert pour piano et orchestre no. 2 – Aux fins des quelques siècles, který Clarence Barlow komponoval několik let. „Začal jsem na skladbě pracovat, když mi bylo patnáct let. Na jedné straně načrtává vývoj mých osobních schopností a postojů, na další úrovni stylistický vývoj hudby od éry 1800 přes 1900 až po 2000. Obsahuje i minutovou pasáž s elektronickými zvuky generovanými softwarem, který jsem napsal zvlášť pro tuto příležitost,“ popisuje své dílo Barlow.

Následující skladba od Johna Oswalda nese název Oswald´s First Piano Concerto by Tchaikovsky (as suggested by Michael Snow) Minus One in B minor. „S prostým výchozím nápadem přišel právě Michael Snow. Orchestr hraje podle not v partituře a klavírista naopak bez jakýchkoliv omezení, je osvobozen od zapsaného partu sólisty a improvizuje jak kadence, tak doprovod orchestru. Zvolili jsme pro tento princip ikonické dílo, Čajkovského První klavírní koncert,“ řekl Oswald. Hra sólisty přitom může ovlivnit tempo, dynamiku, vstupy a pauzy pro kadence. 

Poslední skladbou večera a festivalu vůbec bude Piano Concerto No. 3 - Fragments of Memory. v podání  legendy polské avantgardy Zygmunt Krauze. „Zásadní myšlenkou díla je můj nesouhlas s realitou moderního světa, plného nespravedlnosti a nerovnosti lidí na všech kontinentech. Vyjadřuje bolest, není však agresivní, místo toho jí proniká naděje, že přijdou lepší časy,“ řekl Krauze. Sólový part obsahuje i divadelní prvek. Klavírista vyslovuje a vykřikuje slova evokující pocity zmatku, nervozity, paniky a pochyb.

Zygmunt Krauze/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Nejčtenější