Čtyři skladby a všechny v české premiéře, tři klavíristé – český, polský a vlámský. Filharmonie Brno pod taktovkou Pavla Šnajdra tímto večerem uzavře letošní ročník Expozice nové hudby, zároveň zahraje publiku naposled před prázdninami.
V úvodu večera zazní Fourteen Johna Cage. „Od roku 1987 do své smrti v roce 1992 napsal Cage takovýchto number pieces sedmačtyřicet. Přestože jsou velmi rozdílné, všechny jsou založeny na principu, který odpozoroval z počasí: je dáno, co se stane, ale neví se přesně kdy. Jednotlivé zvuky, velmi často čisté tóny, jsou zasazeny do časových rozmezí, v jejichž rámci se mohou objevit kdykoliv a v jakékoliv délce,“ uvedl dramaturg festivalu Daniel Matej s tím, že každé provedení si tak uchovává svoji jedinečnost. Koncertantního partu se ujme skladatel a klavírista Jaroslav Šťastný, který mimo jiné řídil tým překladatelů českého vydání Cageovy knihy Silence a v letech 1993 - 2009 byl dramaturgem Expozice nové hudby. Koncert je ohlášený na neděli 27. června od 19:00 v Besedním domě.
U dalších dvou skladeb usedne za piano respektovaný interpret klavírní hudby 20. a 21. století Daan Vandewalle. Zahraje Concert pour piano et orchestre no. 2 – Aux fins des quelques siècles, který Clarence Barlow komponoval několik let. „Začal jsem na skladbě pracovat, když mi bylo patnáct let. Na jedné straně načrtává vývoj mých osobních schopností a postojů, na další úrovni stylistický vývoj hudby od éry 1800 přes 1900 až po 2000. Obsahuje i minutovou pasáž s elektronickými zvuky generovanými softwarem, který jsem napsal zvlášť pro tuto příležitost,“ popisuje své dílo Barlow.
Následující skladba od Johna Oswalda nese název Oswald´s First Piano Concerto by Tchaikovsky (as suggested by Michael Snow) Minus One in B minor. „S prostým výchozím nápadem přišel právě Michael Snow. Orchestr hraje podle not v partituře a klavírista naopak bez jakýchkoliv omezení, je osvobozen od zapsaného partu sólisty a improvizuje jak kadence, tak doprovod orchestru. Zvolili jsme pro tento princip ikonické dílo, Čajkovského První klavírní koncert,“ řekl Oswald. Hra sólisty přitom může ovlivnit tempo, dynamiku, vstupy a pauzy pro kadence.
Poslední skladbou večera a festivalu vůbec bude Piano Concerto No. 3 - Fragments of Memory. v podání legendy polské avantgardy Zygmunt Krauze. „Zásadní myšlenkou díla je můj nesouhlas s realitou moderního světa, plného nespravedlnosti a nerovnosti lidí na všech kontinentech. Vyjadřuje bolest, není však agresivní, místo toho jí proniká naděje, že přijdou lepší časy,“ řekl Krauze. Sólový part obsahuje i divadelní prvek. Klavírista vyslovuje a vykřikuje slova evokující pocity zmatku, nervozity, paniky a pochyb.
Zatím nebyl přidán žádný komentář..