Poslední rozloučení s Rudolfem Šťastným

5. únor 2013, 20:14

Narodil se v roce 1933, v Brně studoval hru na housle na konzervatoři u Františka Krejčího a na JAMU u J. Šlajse. Rudolf Šťastný učil od roku 1969 na brněnské konzervatoři, od roku 1979 se stal profesorem na JAMU. Publikum si ho ale nejspíš pamatuje jako dlouholetého primária Moravského kvarteta, kde působil v letech 1964–1986. Studoval také dirigování u Josefa Veselky a od roku 1990 působil jako dirigent Moravského komorního orchestru. Vedl také amatérský symfonický orchestr v Zábřehu.

Když se Ivě Bittové v době jejího hereckého angažmá v Divadle Na provázku vrátila chuť hrát na housle, obrátila se právě na Rudolfa Šťastného a je dnes zřejmě jeho nejproslulejší žákyní. K jeho dalším žákům patří členové Janáčkova kvarteta Miloš Vacek a Jan Řezníček, dále Věra Nováková-Brodmann, Petr Růžička, Richard Kružík, Pavel Mikeska, Štěpán Graffe aj.

Poslední rozloučení s Rudolfem Šťastným proběhne tento pátek, tedy 8. 2. v  16.15 hod. v obřadní síni krematoria na Ústředním hřbitově v Brně.

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější