Prázdninové rozehrávání na brněnské konzervatoři

Prázdninové rozehrávání na brněnské konzervatoři

Ve dnech 24. až 30. srpna 2014 se na brněnské konzervatoři uskutečnil druhý ročník Brněnských smyčcových kurzů, které nesou podtitul „Radostně se smyčcem-prázdninové rozehrávání“. V letošním roce do Brna přijelo kolem 60 mladých hráčů na smyčcové nástroje (housle, viola, violoncello, kontrabas) ve věkovém rozmezí 8 až 20 let, aby se zdokonalovali ve hře na svůj nástroj pod vedením pedagogů smyčcového oddělení brněnské konzervatoře.

Zvláštním hostem Brněnských smyčcových kurzů byl významný houslista, emeritní profesor univerzit v norském Oslo a Stavangeru, František Veselka, který zde vedl mistrovskou třídu pro posluchače konzervatoře. V průběhu celého týdne účastníci také hráli v orchestrech pod vedením dalšího hosta, paní Evy Bublové, která působí jako pedagog v Hudební škole hlavního města Prahy a na Gymnáziu Jana Nerudy v Praze.

Součástí kurzů byl rovněž bohatý doplňující program, například návštěva generální zkoušky Filharmonie Brno, houslařského ateliéru rodiny Bursíků, prohlídka brněnské katedrály Petrov, Památníku Leoše Janáčka atd.

Také v letošním roce byl každý den zakončen koncertem hudebního „Festiválku“. Vystoupili zde lektoři letošních kurzů a jejich hosté. Hlavním tématem koncertů byl Rok české hudby a evropské kontexty. Na úvodním koncertu (25. 8.) s názvem „Večer s hlubokými tóny“ se představil kontrabasista Martin Šranko za klavírního doprovodu Jarmily Šrankové a přednesl Bottesiniho virtuózní skladby pro svůj nástroj. Variace na slovenskou lidovou píseň B. Martinů přednesla Eva Rohleder (violoncello a zpěv) a večer doplnila o vlastní tvorbu inspirovanou lidovou písní. Další večer se uskutečnila beseda s prof. Františkem Veselkou, doplněná poslechem jeho nahrávek. Koncert 27. 8. nesl podtitul „Smyčcové kvarteto na druhou“. Představila se zde dvě smyčcová kvarteta. Matysovo kvarteto předneslo 1. kvartet L. Janáčka a Graffovo kvarteto 6. kvartet Viktora Kalabise, společně potom slavný Oktet Felixe Mendelssohna. 28. 8. se uskutečnil „Večer s violou“ a byl věnován památce Bohuslava Martinů (na tento den připadalo 55. výročí úmrtí skladatele). Zazněla sonáta J. Brahmse a Martinů violová sonáta v interpretaci Jana Řezníčka (viola) a Libuše Pančochové (klavír). Tento večeru přinesl také hudební lahůdku, světovou premiéru Suity pro violu a klavír Jana Nováka, jenž byl také žákem B. Martinů. Poslední koncert (29. 8.) nesl název „Večer s Moravským komorním orchestrem“. Tento smyčcový komorní orchestr, složený z posluchačů brněnské konzervatoře, přednesl pod taktovkou svého vedoucího Richarda Kružíka Sukovu Meditaci na staročeský chorál Svatý Václave a málo slýchaný Houslový koncert d moll Felixe Mendelssohna. Sólového partu se ujal houslista Jiří Pospíchal. Po koncertě následovala zajímavá beseda o historii a činnosti tohoto tělesa, které je opakovaným vítězem renomované rozhlasové soutěže Concerto Bohemia.

Závěrečný koncert kurzů se konal 30. 8. a vystoupili na něm orchestry účastníků kurzů (mladších i straších) pod vedením Evy Bublové a Moravský komorní orchestr na závěr přednesl Suitu pro smyčce Leoše Janáčka. Dlužno podotknout, že koncerty by se jen stěží mohly uskutečnit bez laskavé podpory Nadace Leoše Janáčka, Nadace Bohuslava Martinů, Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové a Nadačního fondu Antonína Moravce.

Odměnou všem pořadatelům a pedagogům byly rozzářené tváře účastníků a jejich rodičů a krásná hudba, která zazněla na letošních kurzech, jež snad začínají zakládat novou tradici obohacující zdaleka hranice moravské metropole.

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Nejčtenější