Prázdninové rozehrávání na brněnské konzervatoři

Prázdninové rozehrávání na brněnské konzervatoři

Ve dnech 24. až 30. srpna 2014 se na brněnské konzervatoři uskutečnil druhý ročník Brněnských smyčcových kurzů, které nesou podtitul „Radostně se smyčcem-prázdninové rozehrávání“. V letošním roce do Brna přijelo kolem 60 mladých hráčů na smyčcové nástroje (housle, viola, violoncello, kontrabas) ve věkovém rozmezí 8 až 20 let, aby se zdokonalovali ve hře na svůj nástroj pod vedením pedagogů smyčcového oddělení brněnské konzervatoře.

Zvláštním hostem Brněnských smyčcových kurzů byl významný houslista, emeritní profesor univerzit v norském Oslo a Stavangeru, František Veselka, který zde vedl mistrovskou třídu pro posluchače konzervatoře. V průběhu celého týdne účastníci také hráli v orchestrech pod vedením dalšího hosta, paní Evy Bublové, která působí jako pedagog v Hudební škole hlavního města Prahy a na Gymnáziu Jana Nerudy v Praze.

Součástí kurzů byl rovněž bohatý doplňující program, například návštěva generální zkoušky Filharmonie Brno, houslařského ateliéru rodiny Bursíků, prohlídka brněnské katedrály Petrov, Památníku Leoše Janáčka atd.

Také v letošním roce byl každý den zakončen koncertem hudebního „Festiválku“. Vystoupili zde lektoři letošních kurzů a jejich hosté. Hlavním tématem koncertů byl Rok české hudby a evropské kontexty. Na úvodním koncertu (25. 8.) s názvem „Večer s hlubokými tóny“ se představil kontrabasista Martin Šranko za klavírního doprovodu Jarmily Šrankové a přednesl Bottesiniho virtuózní skladby pro svůj nástroj. Variace na slovenskou lidovou píseň B. Martinů přednesla Eva Rohleder (violoncello a zpěv) a večer doplnila o vlastní tvorbu inspirovanou lidovou písní. Další večer se uskutečnila beseda s prof. Františkem Veselkou, doplněná poslechem jeho nahrávek. Koncert 27. 8. nesl podtitul „Smyčcové kvarteto na druhou“. Představila se zde dvě smyčcová kvarteta. Matysovo kvarteto předneslo 1. kvartet L. Janáčka a Graffovo kvarteto 6. kvartet Viktora Kalabise, společně potom slavný Oktet Felixe Mendelssohna. 28. 8. se uskutečnil „Večer s violou“ a byl věnován památce Bohuslava Martinů (na tento den připadalo 55. výročí úmrtí skladatele). Zazněla sonáta J. Brahmse a Martinů violová sonáta v interpretaci Jana Řezníčka (viola) a Libuše Pančochové (klavír). Tento večeru přinesl také hudební lahůdku, světovou premiéru Suity pro violu a klavír Jana Nováka, jenž byl také žákem B. Martinů. Poslední koncert (29. 8.) nesl název „Večer s Moravským komorním orchestrem“. Tento smyčcový komorní orchestr, složený z posluchačů brněnské konzervatoře, přednesl pod taktovkou svého vedoucího Richarda Kružíka Sukovu Meditaci na staročeský chorál Svatý Václave a málo slýchaný Houslový koncert d moll Felixe Mendelssohna. Sólového partu se ujal houslista Jiří Pospíchal. Po koncertě následovala zajímavá beseda o historii a činnosti tohoto tělesa, které je opakovaným vítězem renomované rozhlasové soutěže Concerto Bohemia.

Závěrečný koncert kurzů se konal 30. 8. a vystoupili na něm orchestry účastníků kurzů (mladších i straších) pod vedením Evy Bublové a Moravský komorní orchestr na závěr přednesl Suitu pro smyčce Leoše Janáčka. Dlužno podotknout, že koncerty by se jen stěží mohly uskutečnit bez laskavé podpory Nadace Leoše Janáčka, Nadace Bohuslava Martinů, Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové a Nadačního fondu Antonína Moravce.

Odměnou všem pořadatelům a pedagogům byly rozzářené tváře účastníků a jejich rodičů a krásná hudba, která zazněla na letošních kurzech, jež snad začínají zakládat novou tradici obohacující zdaleka hranice moravské metropole.

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější