Před 115 lety se narodil Ivo Váňa Psota. NdB k jeho výročí pořádá e-výstavu

1. květen 2023, 10:00

Před 115 lety se narodil Ivo Váňa Psota. NdB k jeho výročí pořádá e-výstavu

Národní divadlo Brno si připomíná 115 let od narození tanečníka, choreografa a vedoucí osobnosti brněnského baletu Ivo Váni Psoty e-výstavou, která mapuje jeho život a dílo.

Tanečník a choreograf Ivo Váňa Psota se narodil 1. května 1908 v Kyjevě, zemřel 16. února 1952 v Brně. Psota je jednou z největších osobností českého tanečního umění 20. století. Už ve svých dvaceti letech byl jmenován uměleckým šéfem baletu NdB a tři období, po která v NdB působil jako tanečník, choreograf a umělecký šéf (1926–32, 1936–41, 1947–52), přinesla brněnskému baletu řadu vynikajících inscenací, ale také položila pevný základ kvalitního souboru. Psota je spojený s vůbec prvním nastudováním Prokofjevova Romea a Julie, světovou premiéru tohoto baletu uvedl roku 1938 právě s brněnským baletem.

Nová e-výstava archivu NdB reflektuje Psotův život a dílo a přináší fotografie z jeho nejznámějších inscenací, jako bylo Divadlo za branou, Signorina Gioventù nebo Romeo a Julie, ale také z mnoha dalších, a to jak brněnských, tak zahraničních, především jihoamerických. E-výstava s názvem Ivo Váňa Psota je přístupná od 1. května do 4. září 2023 zde.

Foto archiv NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější