Překlady Zuzany Čtveráčkové byly vybrány do zpěvníku The EU Songbook

5. listopad 2024, 11:00

Překlady Zuzany Čtveráčkové byly vybrány do zpěvníku The EU Songbook

Dvorní překladatelka Městského divadla Brno Zuzana Čtveráčková zvítězila v soutěži pořádané The European Union Songbook Association, jež v červenci 2020 vyzvala překladatele k přeložení textů vybraných českých písní do zpívatelného/melodického anglického jazyka.

Čtveráčková se do soutěže přihlásila na základě otevřené výzvy, kterou zveřejnil Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním (OSA) a zvítězila. První Zpěvník EU sestavovalo po dobu devíti let – nezávisle na institucích EU – více než 100 hudebních organizací a konzervatoří. Prostřednictvím veřejného hlasování zastřešeného více než 400 masmédii, do něhož se zapojilo více než 87 000 občanů ve 27 členských státech, bylo vybráno 164 písní, šest z každé členské země. Každá z písní je ve Zpěvníku EU zaznamenána v podobě pro sólový zpěv, s akordy a s textem v jednom z 25 původních jazyků (zahrnujících tři abecedy) a hned vedle s textem anglickým. Zpěvník EU zároveň obsahuje QR kódy na všech partiturách, jež vás přesměrují k bezplatné aplikaci s odkazy na originální nahrávky. Součástí každé písně jsou i teoretické úvody vytvořené 61 národními editory, které poskytují jedinečný přehled o evropské hudební historii v průběhu šesti století. Nejstarší písní je řecký byzantský hymnus, nejmladší je světoznámá portugalská milostná píseň z tohoto tisíciletí. Editory Zpěvníku EU za Českou republiku a autory úvodů k českým písním jsou kromě OSA i Lukáš Prchal z Unie českých pěveckých sborů a Hanuš Bartoň (1960–2023), tehdejší vedoucí katedry skladby na Akademii múzických umění v Praze.

V roce 2018 bylo ve spolupráci s Akademií múzických umění v Praze (AMU) a Unií českých pěveckých sborů (UČPS) vybráno šest nejlepších písní z České republiky ve veřejné anketě, do které se zapojilo 1 568 zájemců prostřednictvím médií iROZHLAS.cz, Frekvence 1 a Aktuálně.cz:

  • Milostné písně: Lásko má, já stůňu (1982) – (Karel Svoboda / Jiří Štaidl)
  • Příroda a roční období: Chválím Tě, Země  (1995) – (Jaroslav Uhlíř / Zdeněk Svěrák)
  • Svoboda a mír: Modlitba pro Martu (1968) – (Jindřich Brabec / Petr Rada)
  • Lidové písně: Černé oči, jděte spát – (lidová píseň)
  • Písně víry: Ktož jsú boží bojovníci – (středověký chorál)
  • Dětské písně: Není nutno (1993) – (Jaroslav Uhlíř / Zdeněk Svěrák)

Uvedené písňové texty jsou ve Zpěvníku EU vedle sebe zveřejněny jak v původní české verzi, tak v anglickém překladu Zuzany Čtveráčkové (s výjimkou písně Modlitba pro Martu, kterou do angličtiny přeložil již v roce 1990 textař Michal Bukovič, jehož překlad je zde použit).

Zpěvník EU vychází dnes, tedy v úterý 5. listopadu 2024, a to nejen v celé Evropské unii, ale i ve Spojeném království a v USA. A také zmiňovaná aplikace EU Songbook App obsahující všech 164 písní, úvody i odkazy na YouTube je již zdarma ke stažení na App Store a Google Play.

Foto archiv MdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější