Překlady Zuzany Čtveráčkové byly vybrány do zpěvníku The EU Songbook

5. listopad 2024, 11:00

Překlady Zuzany Čtveráčkové byly vybrány do zpěvníku The EU Songbook

Dvorní překladatelka Městského divadla Brno Zuzana Čtveráčková zvítězila v soutěži pořádané The European Union Songbook Association, jež v červenci 2020 vyzvala překladatele k přeložení textů vybraných českých písní do zpívatelného/melodického anglického jazyka.

Čtveráčková se do soutěže přihlásila na základě otevřené výzvy, kterou zveřejnil Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním (OSA) a zvítězila. První Zpěvník EU sestavovalo po dobu devíti let – nezávisle na institucích EU – více než 100 hudebních organizací a konzervatoří. Prostřednictvím veřejného hlasování zastřešeného více než 400 masmédii, do něhož se zapojilo více než 87 000 občanů ve 27 členských státech, bylo vybráno 164 písní, šest z každé členské země. Každá z písní je ve Zpěvníku EU zaznamenána v podobě pro sólový zpěv, s akordy a s textem v jednom z 25 původních jazyků (zahrnujících tři abecedy) a hned vedle s textem anglickým. Zpěvník EU zároveň obsahuje QR kódy na všech partiturách, jež vás přesměrují k bezplatné aplikaci s odkazy na originální nahrávky. Součástí každé písně jsou i teoretické úvody vytvořené 61 národními editory, které poskytují jedinečný přehled o evropské hudební historii v průběhu šesti století. Nejstarší písní je řecký byzantský hymnus, nejmladší je světoznámá portugalská milostná píseň z tohoto tisíciletí. Editory Zpěvníku EU za Českou republiku a autory úvodů k českým písním jsou kromě OSA i Lukáš Prchal z Unie českých pěveckých sborů a Hanuš Bartoň (1960–2023), tehdejší vedoucí katedry skladby na Akademii múzických umění v Praze.

V roce 2018 bylo ve spolupráci s Akademií múzických umění v Praze (AMU) a Unií českých pěveckých sborů (UČPS) vybráno šest nejlepších písní z České republiky ve veřejné anketě, do které se zapojilo 1 568 zájemců prostřednictvím médií iROZHLAS.cz, Frekvence 1 a Aktuálně.cz:

  • Milostné písně: Lásko má, já stůňu (1982) – (Karel Svoboda / Jiří Štaidl)
  • Příroda a roční období: Chválím Tě, Země  (1995) – (Jaroslav Uhlíř / Zdeněk Svěrák)
  • Svoboda a mír: Modlitba pro Martu (1968) – (Jindřich Brabec / Petr Rada)
  • Lidové písně: Černé oči, jděte spát – (lidová píseň)
  • Písně víry: Ktož jsú boží bojovníci – (středověký chorál)
  • Dětské písně: Není nutno (1993) – (Jaroslav Uhlíř / Zdeněk Svěrák)

Uvedené písňové texty jsou ve Zpěvníku EU vedle sebe zveřejněny jak v původní české verzi, tak v anglickém překladu Zuzany Čtveráčkové (s výjimkou písně Modlitba pro Martu, kterou do angličtiny přeložil již v roce 1990 textař Michal Bukovič, jehož překlad je zde použit).

Zpěvník EU vychází dnes, tedy v úterý 5. listopadu 2024, a to nejen v celé Evropské unii, ale i ve Spojeném království a v USA. A také zmiňovaná aplikace EU Songbook App obsahující všech 164 písní, úvody i odkazy na YouTube je již zdarma ke stažení na App Store a Google Play.

Foto archiv MdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější