Premiéra Hubičky v Janáčkově divadle. Úsměvný příběh hnaný vnitřními konflikty

26. listopad 2015, 8:29

Premiéra Hubičky v Janáčkově divadle. Úsměvný příběh hnaný vnitřními konflikty

Druhou operní premiérou Národního divadla Brno v této sezóně je Hubička Bedřicha Smetany. Scénickému řešení dominuje množství oken – spor Vendulky a Lukáše sleduje pozorně celá vesnice.

Brněnské nastudování připravuje dirigent Jakub Klecker a režisérka Linda Keprtová. Ta se zaměřila v první řadě na vnitřní konflikt Vendulky, která se musí vyrovnat se smrtí Lukášovy první ženy. Tragickou událostí bylo vykoupeno Vendulčino vlastní štěstí a cesta ke smíření s Lukášem, který chce všechno hned, není jednoduchá.

Po Prodané nevěstě se Hubička řadí k nejhranějším operám Bedřicha Smetany. Libreto napsala česká básnířka a spisovatelka Eliška Krásnohorská podle stejnojmenné povídky Karolíny Světlé. Úsměvný příběh o vztahu tvrdohlavé Vendulky a Lukáše, jejichž lásku málem ukončila hádka o předmanželský polibek, Smetana zpočátku nevnímal jako dostatečně dramatický námět. Původní premiéra se uskutečnila v pražském Prozatímním divadle v roce 1876. Po velkém úspěchu se stala součástí repertoáru mnoha divadel u nás. Smetana psal operu již po ztrátě sluchu a znamenala pro něj i vítězství nad osobním neštěstím.

V hlavních rolích Smetanovy opery se v Brně představí Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová, Aleš Briscein, Petr Levíček a další. Autorkou scény je Eva Jiřikovská, kostýmy navrhla Marie Blažková. Režisérka přizvala do inscenace i několik dětí z projektu Brundibár z ghetta, na kterém se minulý rok podílela. Premiéra Hubičky se uskuteční 4. prosince 2015 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Foto archiv ND Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Hubička

4.12.2015, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Dále si přečtěte

Děti ze sociálně vyloučených částí Brna sehrály v Divadle na Orlí operu Hanse Krásy Brundibár. Kdysi ji v Terezíně hrávaly děti židovské, dnes to byli převážně malí Romové. Ze svého současného ghetta tím ale vyšli jen na chvíli.  více





Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Nejčtenější