Premiéra opery Chytračka bude plná bicích nástrojů

21. listopad 2017, 8:00

Premiéra opery Chytračka bude plná bicích nástrojů

Komorní opera Hudební fakulty JAMU připravuje dílo německého skladatele Carla Orffa. V operní inscenaci Chytračka vystoupí pět perkusionistů obsluhujících více než dvě desítky bicích nástrojů a dva klavíristi. Premiéra proběhne v Divadle na Orlí.

Opera Chytračka se do Brna vrací po sedmnácti letech, v současné době je uváděna v Opavě a Praze. Orffovo dílo inspirované pohádkou bratří Grimmů a lidovými pořekadly je také jakýmsi odkazem na druhou světovou válku. Chytračka potkává krále, který nezvládá svou funkci. Žena jej chce změnit a probudit v něm city, zároveň se snaží pomoci své zemi.

"Orff Chytračku napsal jako satiru na tehdejší nacistické Německo a ukryl to pod pohádku. V příběhu je znát, že vztah krále a chytračky je podobný vztahu Hitlera a Evy Braunové," uvedl režisér Jan Levý. Nová komorní verze této opery je dílem Friedricha Wanekena. „Hrajeme komorní úpravu opery pro dva klavíry, tympány a bicí z roku 1980. Paradoxně i klavír je tady vlastně používaný jako bicí nástroj,“ poznamenal dirigent Jiří Najvar. Orchestr doprovodí osm mladých pěvců.

Dvě premiéry se 25. a 26. listopadu odehrají v Divadle na Orlí, následovat budou dvě reprízy 27. a 29 listopadu.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější