Pro královnu Elišku: Cyklus koncertů klasické hudby na Starém Brně

15. říjen 2021, 2:00

Pro královnu Elišku: Cyklus koncertů klasické hudby na Starém Brně

Czech Ensemble Baroque připravuje cyklus koncertů s názvem Pro královnu Elišku. Kromě čtyř hudebních večerů nabízí také možnost prohlídky klášterní knihovny Augustiniánského kláštera.

Přestože opatství na Starém Brně založila v roce 1323 královna Eliška Rejčka, je toto místo spojené spíš z Mendelem a Janáčkem. A právě nový komorní cyklus souboru Czech Ensemble Baroque chce tento dluh splatit. Soubor chystá celkem čtyři koncerty klasické hudby z období renesance a baroka. „V neposlední řadě je našim cílem také využití netradičních a akusticky zajímavých prostor k realizaci koncertů vokální a vokálně instrumentální především renesanční a barokní hudby“ doplňuje Tereza Válková, sbormistryně Czech Ensemble Baroque. První koncert je ohlášený už na tuto neděli 17. října od 18:00.

Eliška (Alžběta) Rejčka se narodila 1. září 1288 v Poznani. V roce 1303 se vdala za českého krále Václava a byla korunována na českou a polskou královnu. Přijala jméno podle světice Alžběty (Elišky), ale lid ji nazýval Rejčkou, podle křestního jména Richenza, které dostala od své švédské matky. Václav II. záhy umřel, stejně jako její druhý manžel Rudolf Habsburský, a jejím přítelem a ochráncem se stává nejmocnější muž království pan Jindřich z Lipé. Za ním se v roce 1318 stěhuje do Brna, kde roku 1323 zakládá "na uspokojení svědomí a odpuštění hříchů" při starším farním kostele Panny Marie na Starém Brně klášter cisterciaček a rozhodne se postavit i nový klášterní chrám Nanebevzetí Panny Marie. Na památku panovnice zakladatelky a taky pro bližší seznámení veřejnosti jak s touto významnou historickou osobností, tak s prostory a dějinami kláštera, který vybudovala, se bude v prostoru opatství konat cyklus čtyř koncertů, z nichž každý bude doplněn o komentovaný úvod zaměřený na téma ze života Elišky Rejčky. Teoretickou a přednáškovou část zabezpečí Miriam Kolářová a o hudební program se postará Czech Ensemble Baroque a jeho hosté, například soubor Ensemble Versus s Vladimírem Maňasem. Koncerty se uskuteční v refektáři i Kapitulní síni blízko samotné baziliky Panny Marie, kde je Eliška Rejčka pohřbena.

Prohlídky a přednášky pro posluchače zaštítí Miriam Kolářová, ředitelka Muzea starobrněnského opatství. „Jsme přesvědčeni, že žena, která se zasloužila o zbudování jedné z nejvýznamnějších brněnských památek a která odkázala klášteru téměř veškerý svůj majetek, si zaslouží být připomenuta dnešnímu světu, a že krásné prostory kláštera mohou být otevřeny široké veřejnosti, aby se mohla obdivovat působivým interiérům, ale i krásným zahradám uvnitř komplexu“ říká k projektu Miriam Kolářová, ředitelka Muzea starobrněnského opatství.

Pro královnu Elišku – cyklus koncertů v Augustiniánském opatství na Starém Brně

  1. 10. 2021 18.00

Recitál Michaely Koudelkové (C. Schaffrath, F. X. Richter, C. P. E. Bach)

  1. 10. 2021 18.00

Monteverdi: Madrigali – Ensemble Baroque Qiuntet (výběr ze 4. knihy madrigalů)

  1. 11. 2021 18.00

Když jsi ve štěstí – Ensemble Baroque Qiuntet (Boleslavský, Vodňanský, Schütz a další)

  1. 12. 2021 18.00

Adventní koncert – Ensemble Versus (renesanční i soudobá adventní moteta)

Foto archiv CEBQ

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější