Pro královnu Elišku: Cyklus koncertů klasické hudby na Starém Brně

15. říjen 2021, 2:00

Pro královnu Elišku: Cyklus koncertů klasické hudby na Starém Brně

Czech Ensemble Baroque připravuje cyklus koncertů s názvem Pro královnu Elišku. Kromě čtyř hudebních večerů nabízí také možnost prohlídky klášterní knihovny Augustiniánského kláštera.

Přestože opatství na Starém Brně založila v roce 1323 královna Eliška Rejčka, je toto místo spojené spíš z Mendelem a Janáčkem. A právě nový komorní cyklus souboru Czech Ensemble Baroque chce tento dluh splatit. Soubor chystá celkem čtyři koncerty klasické hudby z období renesance a baroka. „V neposlední řadě je našim cílem také využití netradičních a akusticky zajímavých prostor k realizaci koncertů vokální a vokálně instrumentální především renesanční a barokní hudby“ doplňuje Tereza Válková, sbormistryně Czech Ensemble Baroque. První koncert je ohlášený už na tuto neděli 17. října od 18:00.

Eliška (Alžběta) Rejčka se narodila 1. září 1288 v Poznani. V roce 1303 se vdala za českého krále Václava a byla korunována na českou a polskou královnu. Přijala jméno podle světice Alžběty (Elišky), ale lid ji nazýval Rejčkou, podle křestního jména Richenza, které dostala od své švédské matky. Václav II. záhy umřel, stejně jako její druhý manžel Rudolf Habsburský, a jejím přítelem a ochráncem se stává nejmocnější muž království pan Jindřich z Lipé. Za ním se v roce 1318 stěhuje do Brna, kde roku 1323 zakládá "na uspokojení svědomí a odpuštění hříchů" při starším farním kostele Panny Marie na Starém Brně klášter cisterciaček a rozhodne se postavit i nový klášterní chrám Nanebevzetí Panny Marie. Na památku panovnice zakladatelky a taky pro bližší seznámení veřejnosti jak s touto významnou historickou osobností, tak s prostory a dějinami kláštera, který vybudovala, se bude v prostoru opatství konat cyklus čtyř koncertů, z nichž každý bude doplněn o komentovaný úvod zaměřený na téma ze života Elišky Rejčky. Teoretickou a přednáškovou část zabezpečí Miriam Kolářová a o hudební program se postará Czech Ensemble Baroque a jeho hosté, například soubor Ensemble Versus s Vladimírem Maňasem. Koncerty se uskuteční v refektáři i Kapitulní síni blízko samotné baziliky Panny Marie, kde je Eliška Rejčka pohřbena.

Prohlídky a přednášky pro posluchače zaštítí Miriam Kolářová, ředitelka Muzea starobrněnského opatství. „Jsme přesvědčeni, že žena, která se zasloužila o zbudování jedné z nejvýznamnějších brněnských památek a která odkázala klášteru téměř veškerý svůj majetek, si zaslouží být připomenuta dnešnímu světu, a že krásné prostory kláštera mohou být otevřeny široké veřejnosti, aby se mohla obdivovat působivým interiérům, ale i krásným zahradám uvnitř komplexu“ říká k projektu Miriam Kolářová, ředitelka Muzea starobrněnského opatství.

Pro královnu Elišku – cyklus koncertů v Augustiniánském opatství na Starém Brně

  1. 10. 2021 18.00

Recitál Michaely Koudelkové (C. Schaffrath, F. X. Richter, C. P. E. Bach)

  1. 10. 2021 18.00

Monteverdi: Madrigali – Ensemble Baroque Qiuntet (výběr ze 4. knihy madrigalů)

  1. 11. 2021 18.00

Když jsi ve štěstí – Ensemble Baroque Qiuntet (Boleslavský, Vodňanský, Schütz a další)

  1. 12. 2021 18.00

Adventní koncert – Ensemble Versus (renesanční i soudobá adventní moteta)

Foto archiv CEBQ

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější