ProART Company připravuje Píseň pro Viktorku

3. listopad 2022, 2:00

ProART Company připravuje Píseň pro Viktorku

Chystaná premiéra ProART Company je multižánrovým scénickým projektem vycházejícím ze Seifertovy básně Píseň o Viktorce. Báseň je přepsána do milostného dopisu Jaroslava Seiferta adresovaného Boženě Němcové. Příběh slavné knižní postavy z pera Němcové se tu zrcadlí na pozadí spisovatelčiných dopisů. Brněnská premiéra proběhne v Káznici na Cejlu.

Písní pro Viktorku navazuje soubor na svoji poetickou a literární dramaturgickou linii započatou již dříve v Blatném, Holanovi či Ortenovi. Tentokrát se tvůrci nechávají oslovit tvorbou a životem Boženy Němcové a Jaroslava Seiferta, oživí osudy ikonické postavy Viktorky a její autorky. Jedná se o dopis básníka, který tak jako mnozí před ním, vzplanul k Němcové láskou. Jeho cit však na rozdíl od notoricky známých vztahů básnířky přetrval, básnířku přežil a Seifert své „vyvolené“ – mimo jiné právě v podobě skladby Píseň o Viktorce – vystavěl pomník. Seifertův opus i jeho obdiv jsou tak určitým zadostiučiněním pro autorku, jejíž skutečné milostné vztahy nedošly naplnění a jejíž osud, pokud jde o lásku, nachází obraz spíš v tragickém příběhu Viktorky „šílené láskou“. V režii a choreografii Martina Dvořáka se představí Kateřina Janečková, Lucie Hrochová, Dušan Sitek a Martin Dvořák s hudebním doprovodem manželů Havlových. Brněnská premiéra je ohlášena na 2. prosince v Káznici na Cejlu.

Autoři: Božena Němcová, Jaroslav Seifert, Martin Dvořák

Režie a choreografie: Martin Dvořák

Hudba: Irena a Vojtěch Havlovi

Kostýmy: Jindra Rychlá

Námět a koncept: Lukáš Novák

Účinkují: Kateřina Janečková, Lucie Hrochová, Dušan Sitek a Martin Dvořák

Jazyková spolupráce: Pavel Michele

Asistent režie: Klára Lidinská

Foto Martin Babic

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější