ProART oslaví 60. narozeniny Báry Basikové multižánrovou adaptací jejího románu

27. únor 2023, 14:15

ProART oslaví 60. narozeniny Báry Basikové multižánrovou adaptací jejího románu

Zpěvačka Bára Basiková oslavila před pár dny životní jubileum. Režisér a choreograf Martin Dvořák ze skupiny ProART pro ni připravuje multižánrovou jevištní adaptaci jejího románu z 80. let s názvem Rozhovory s útěkem.

ProART Company se v jedné ze svých dramaturgických linií věnuje dramatizování literárních předloh. Dramatizování ve smyslu multižánrovému inscenování – propojení pohybu, tance, hlasu, slova, hudby, výtvarného prvku. S tímto přístupem uchopil autor inscenace Martin Dvořák i knihu Báry Basikové z 80. let minulého století. Jedná se o poetický, literárně ceněný román s tématem lesbické lásky a milostného hledání mladé dívky. Kniha svou abstraktní formou ve své době zcela vybočovala. Zájem o ni a její adaptaci projevila řada filmařů a divadelníků, žádný z nich však kýženého cíle nedosáhl. Nyní po čtyřiceti letech dostal svolení k jevištní verzi režisér, choreograf a tanečník Martin Dvořák. Jde o komorní psychologický kus s poetickým vnímáním světa hlavní hrdinky Anny. Představení je koncipováno pro 4 představitele – vypravěčku, Annu, milenku Kew a muže. Tvůrčím principem je opět propojování a hledání nových forem pohybu-tance, slova a hudby, resp. zpěvu. Současně není cílem „skandalizování“ lesbického tématu, které už dnes dávno nikoho nešokuje. Je to pouze příběh o mezilidských vztazích a citovém hledání a zrání jedince. 

Autorka předlohy: Bára Basiková

Adaptace, choreografie, režie: Martin Dvořák

Hudba: Jan Hanák Sonority, Igor Paleta

Kostýmy: Jindra Rychlá

Účinkují: Lucie Hrochová, Kristýna Křemenáková, Klára Uhlířová a Martin Dvořák

Fotografie: Jan Mikolášek

 

Foto archiv ProART

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější