Progres hraje již 45 let

Progres hraje již 45 let

Progress Organization – Progres 2 – Progres-Pokrok – název se lehce obměňoval, ale pořád za ním byli podobní lidé a snaha o koncepční přístup k rockové hudbě. Legendární brněnská kapela se od svých počátků zhlížela především v The Cream a Pink Floyd. Progress Organization odehrál první koncert v roce 1969 v Redutě a díky Hynku Žalčíkovi natočil album Barnodaj úspěšné u publika i kritiky. Zakládajícími členy byli Zdeněk Kluka (dříve Atlantis), Pavel Váně (Synkopy 61),  Jan SochorEmanuel Sideridis. V letech 1971–1978 procházela skupina složitým obdobím změn i odchodů a pod názvem Barnodaj natočila album Mauglí. Jejím členem byl nově Pavel Pelc (vedle Kluky, Váněho a Sochora).

V letech 1978–1987 hrála kapela pod názvem Progres 2 a vytvořila první československou rockovou operu Dialog s vesmírem. Po odchodu Pavla Váněho přibyl nový výrazný člen Roman Dragoun, skupina natočila album Třetí kniha džunglí, a po Dragounově a Morávkově odchodu MozekZměna! V letech 1987–1990 kapela hrála pod názvem Progres-Pokrok. Program Otrava krve parodoval budovatelské písně, frontmankou se stala zpěvačka Pavla Dvořáčková.

K obnovení Progres 2 došlo v roce 1992 při sérii koncertů Comeback a kapela hraje v různých obměnách dodnes. Koncert k příležitosti 45 let existence se koná tento čtvrtek 23. května v Semilassu. Progres 2 vystoupí v sestavě Roman Dragoun, Zdeněk Kluka, Pavel Pelc, Miloš Morávek a Pavel Váně, jako hosté Emanuel Sideridis, Aleš Bajger, Ivan Manolov a Borek Nedorost.

Foto: Zdeněk Kluka, koncert Progres 2 v Semilassu, 2005, zdroj www.progres2.org

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Nejčtenější