Prolínání kultur a žánrů: Projekt Konektiv míří do Brna

29. listopad 2023, 1:00

Prolínání kultur a žánrů: Projekt Konektiv míří do Brna

V rámci projektu Konektiv on tour se v Brně v Centru experimentálního divadla poprvé představí nová hudební spojení, prolínající rozmanité hudební žánry a kultury, ze kterých jednotliví hudebníci pocházejí. 

Portugalskou zvukovou umělkyni Saru Pinheiro a českou zpěvačku a producentku Fæ Bestia spojuje zájem o objevování nových způsobů vyjádření pohybujících se na hranici mezi hudbou a zvukem. Zatímco Sara se věnuje zejména terénním nahrávkám a vícekanálovým zvukovým instalacím, své hledání přetavuje do netradičně strukturovaných písní, ve kterých se prolínají prvky folku, RnB nebo elektronické i klasické hudby.

Propojení výrazně odlišných hudebních světů nabídne spolupráce Iana Mikysky, skladatele a intermediálního umělce, jehož tvorba se často zabývá pomíjivostí, kontemplací nebo vztahem mezi zvukem a dalšími uměleckými disciplínami, a kapely Dunjingarav, jejíž repertoár tvoří zejména tradiční písně evokující v posluchačích nekonečné stepi jejich rodného Mongolska.

Hluboké a komplexní hudební tradice, které se dlouhá staletí vyvíjely paralelně tisíce kilometrů od sebe, se protnou ve společném vystoupení mistra hry na barokní loutnu a její basovou variantu, theorbu, Marka Kubáta a Chaitanyi Bhata, který se pod vedením věhlasných guruů vypracoval na mistra pěvecké techniky severoindického žánru Khayal.

„S Konektiv Nights se zaměřujeme na vytváření jedinečného prostoru pro umělce, kteří zde objevují nové tvůrčí metody a hudební tradice, kombinují je se svými vlastními přístupy a ukazují, jak kreativní spolupráce může překonávat kulturní i žánrové bariéry“, říká iniciátor projektu Pavel Kraus. Koncert je ohlášený na 1. prosince 2023 od 19:30 v Centru experimentálního divadla.

V roce 2023 se Konektiv Night koná již pošesté, na minulých ročnících se ve spolupráci představili například Ema Brabcová z kapely Khoiba s experimentální perkusistou Eliou Morettim původem z Itálie, přední česká harfistka Mariana Jouzová s z Egypta pocházejícím producentem vystupujícím pod jménem Qow nebo kytarový virtuóz Tomáš Niesner a hráčka na jakutský chomus Aldana Duoraan. Konektiv je hrdým podporovatelem Iniciativy Hlavák, uskupení pomáhající lidem, kteří jsou z různých důvodů nuceni opustit své domovy – ať už tito lidé přijíždějí přímo ze zemí sužovaných válkou, chudobou a z dalších vážných důvodů, nebo přijíždějí na nádraží po propuštění z českých detenčních zařízení, uprchlických táborů nebo z cizinecké policie.

Dunjingarav a Ian Mikyska/ foto Libor Galia

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější