První hudební spolupráce Charkov – Brno: masterclass s harfistkou Veronikou Lemishenko

První hudební spolupráce Charkov – Brno: masterclass s harfistkou Veronikou Lemishenko

Brno – město hudby UNESCO pořádá už zítra, tedy v sobotu 11. června, masterclass vynikající koncertní harfistky Veroniky Lemishenko, umělecké ředitelky soutěže a festivalu Glowing Harp a členky představenstva Světového harfového kongresu, vítězky mezinárodních harfových soutěží ve Francii, Španělsku, UK, České republice, Bulharsku, Rusku, Řecku, Singapuru a samozřejmě na rodné Ukrajině. Veronika se narodila a svou první Vysokou hudební školu vystudovala v Charkově.

Charkov je dlouholetým partnerským městem Brna. V minulém roce bylo navíc přijato do Sítě kreativních měst hudby UNESCO, a přiřadilo se v tomto celosvětovém prestižním společenství po bok Brna v oboru hudba. Tím se dřívější vazby mezi oběma městy ještě prohloubily a poprvé spolupracují také jako dvě hudební města UNESCO. V rámci svého pobytu v Brně se Veronika Lemishenko setká i s hudebníky z Filharmonie Brno a orchestru opery ND Brno, s některými žáky a učiteli brněnských ZUŠ.

Harfový masterclass Veroniky Lemishenko se uskuteční v sobotu 11. června od 14:00 v Divadle na Orlí. Vítáni jsou zájemci z řad studentů harfy ze ZUŠ, konzervatoře či HAMU i všichni ostatní harfenisté. Nástroj bude k dispozici. Vstup na masterclass je volný, ale je podmíněn přihlášením u Davida Dittricha na e-mailu david@mestohudby.cz.

Velké poděkování za přípravy a pomoc s organizací patří Ivaně Švestkové a Dominice Kvardové.

Veronika Lemishenko/ foto archiv festivalu Concentus Moraviae

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější