Sběratel lidových písní Hynek Bím

5. březen 2014, 7:53

Sběratel lidových písní Hynek Bím

Před sto čtyřiceti lety se narodil Hynek Bím, pedagog, sbormistr a sběratel lidových písní. V jeho záznamech se jich zachovalo přes tři tisíce.

Hynek Bím se narodil 5. března 1874 v Lomnici nad Popelkou. První hudební vzdělání mu poskytl jeho otec, který tam působil jako regenschori. V roce 1886 odešel s matkou a bratrem do Brna, kde také v roce 1892 absolvoval učitelský ústav. Učil v Ivančicích, Kloboukách a ve Strážnici, v roce 1919 se stal ředitelem měšťanské školy ve Skalici na Slovensku.

Zájem o lidovou píseň se u něj probudil během studia pod vlivem Leoše Janáčka. Důležitým podnětem byla také příprava Národopisné výstavy českoslovanské v Praze v roce 1895. Sběratelskou činnost zahájil na Ivančicku, později rozšířil svou činnost i na Moravský Krumlov, Náměšť nad Oslavou a Hluboké u Náměště. Materiál získával i od podomních obchodníků ze Slovácka a Slovenska. Při zápisu si všímal nejen písní samotných, ale i prostředí, okolnostem, hudebnímu doprovodu a interpretačnímu stylu. K přesnému určení rytmu používal telegrafní klíč, texty zapisoval bez úprav včetně vulgárních výrazů. Na Janáčkův popud přispěl do třetího vydání Bartošovy sbírky. Ve sběratelské činnosti pokračoval v Kloboukách u Brna i ve Strážnici. Odmíal dechovou hudbu jako ničitelku lidové písně.

Jako člen Pracovního výboru pro českou lidovou píseň na Moravě a ve Slezsku pokračoval ve výzkumu na Valašsku. V letech 1906–12 poslal výboru 2930 písní, ale když se nedočkal jejich zveřejnění, se zásilkami skončil. Usiloval o zpřístupnění svých sbírek široké veřejnosti, jejich vědecké zpracování nepovažoval za podstatné. Za definitivní záchranu sebraného materiálu pokládal teprve vydání tiskem.

Další materiál sesbíral na Slovensku během svého působení ve Skalici, nové písně získával i od dětí ve škole. Zabýval se také zpěvem a vyvoláváním ponocných, které systematicky sledoval a napsal pojednání o jejich historii a významu. Zprostředkoval kontakt Leoše Janáčka s myjavskými hudci a připravil s nimi program na mezinárodní hudební festival ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 1927. Ve Skalici také vedl pěvecké spolky a věnoval se příležitostným kompozicím.

V roce 1934 odešel na odpočinek a žil v Tišnově, kam odešel za svým bratrem, až do své smrti 30. prosince 1958.

Zdroj: Národopisné aktuality, 3/1984

Hynek Bím při zápisu lidových písní na Slovensku, foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Hudební redaktor a režisér, folklorista, pedagog a publicista Jaromír Nečas, který jen tak mimochodem objevil world music, nedávno oslavil devadesáté druhé narozeniny. Rozhovor neměl potřebu autorizovat, tak jsem ho ani moc neupravoval. Jak řeč plynula, tak ji máte před sebou. Úsměvy a gesta směrem ke knihovně si domyslete sami.  více

Rozhovor s Tomášem Kočkem o cenách Anděl, putování Moravou, Brnu jako kulturním centru a především o jeho posledním albu Cestou na jihvíce

Jitce Šuranské se podařil výborný sólový debut. Bylo by ale fantastické, kdyby dokázala na této hudební úrovni přejít k autorskému repertoáru.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější