Sbohem a řetěz: CD s písněmi Filipa Topola

10. červen 2015, 7:40

Sbohem a řetěz: CD s písněmi Filipa Topola

Album vychází k nedožitým padesátinám Filipa Topola. Jedná se o koláž nahrávek z loňských vzpomínkových koncertů za účasti kapel Květy, Už jsme Doma, Zuby Nehty a dalších. Bonusem je Krylova píseň Bratříčku, zavírej vrátka v podání Psích vojáků. Křest CD se uskuteční v den Topolových narozenin.

Indies MG v koprodukci s A.M.P. vydávají CD Sbohem a řetěz jako poctu životnímu dílu Filipa Topola. Název vychází ze tří koncertů, které se uskutečnily v minulém roce na počest tohoto umělce. Každá z kapel tehdy kromě svého repertoáru zahrála i vybranou skladbu od Psích vojáků. Písně byly zaznamenány a částečně dotočeny ve studiu. Křest alba se uskuteční 12. června od 19:00 v pražském Divadle Archa.

Zpěvák, pianista, skladatel a textař Filip Topol byl ústřední postavou kapely Psí vojáci. Jejich první veřejné vystoupení se uskutečnilo v roce 1979 v rámci Pražských jazzových dnů, věkový průměr kapely byl tehdy pouhých 13 let. Zpočátku na textech a písních spolupracoval s bratrem Jáchymem Topolem, později však pro Psí vojáky tvořil pouze on. Kapela se stala součástí undergroundové scény. Po roce 1989 se z malých klubových scén dostala na pódia zahraničních festivalů, do filmů nebo k tvorbě scénické hudby. Topol také vydával sólová alba, knihy svých veršů i prózy, experimentoval s vyjadřovacími prostředky soudobé vážné hudby a zahrál si hlavní roli ve filmu Žiletky, pro který složil hudbu.

P. Turek z Respektu o kapele řekl: „Psí vojáci přinesli hudební estetický názor, který nemá srovnání na české ani světové scéně“. Po smrti Filipa Topola kapela oznámila konec svého působení.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Nejčtenější