Scénická premiéra Didone abbandonata

24. leden 2014, 7:46

Scénická premiéra Didone abbandonata

Sdružení Hudební lahůdky a Opera na cestách uvedou v Redutě novodobou scénickou premiéru barokní opery Didone abbandonata. Dílo Domenica Sarriho se hrálo v Brně před dvě stě osmdesáti lety.

Tragický příběh lásky královny Kartága Dido k zakladateli Říma Aeneovi ztvárnil jeden z nejvýznamnějších libretistů operní historie Pietro Metastasio (1698–1782). Jedná se o jeho vůbec první libreto a Domenico Sarri (1679–1744) jej zhudebnil jako první. Text byl později použit ještě mnohokrát jinými skladateli, což byla kdysi běžná praxe. Didone abbandonata měla premiéru 1. února 1724 v Teatro San Bartolomeo v Neapoli a patří k vrcholným autorovým dílům. V Brně se hrála o deset let později v Teatro della taverna, které stálo na místě dnešní Reduty. Opera se tedy vrací na původní místo brněnského uvedení.

Brněnské znění opery zrekonstruovali Jana Spáčilová, Jan ČižmářPatricie Částková na základě dochované benátské verze a libreta brněnského provedení. Hudebního nastudování se ujal Jan Čižmář, hraje {oh!} Orkiestra Historyczna z Katovic. Režii a výpravu vytvořil Tomáš Pilař, mezi účinkujícími se objeví sólistka pražského Národního divadla Stanislava Jirků, basbaryton Roman Hoza, slovenská sopranistka Michaela Kušteková a kontratenor Michal Ptáček. Titulní roli ztvární Andrea Široká. Projekt je součástí oslav 95. výročí založení Masarykovy univerzity. Pro ni je také zadáno představení 28. ledna. Premiéra pro veřejnost se koná 29. ledna v Redutě od 19 hod.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Barokní opera Didone abbandonata Domenica Sarriho bude po dvou stech osmdesáti letech znovu uvedena v Redutě.  více


Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Nejčtenější