Scénická premiéra Didone abbandonata

24. leden 2014, 7:46

Scénická premiéra Didone abbandonata

Sdružení Hudební lahůdky a Opera na cestách uvedou v Redutě novodobou scénickou premiéru barokní opery Didone abbandonata. Dílo Domenica Sarriho se hrálo v Brně před dvě stě osmdesáti lety.

Tragický příběh lásky královny Kartága Dido k zakladateli Říma Aeneovi ztvárnil jeden z nejvýznamnějších libretistů operní historie Pietro Metastasio (1698–1782). Jedná se o jeho vůbec první libreto a Domenico Sarri (1679–1744) jej zhudebnil jako první. Text byl později použit ještě mnohokrát jinými skladateli, což byla kdysi běžná praxe. Didone abbandonata měla premiéru 1. února 1724 v Teatro San Bartolomeo v Neapoli a patří k vrcholným autorovým dílům. V Brně se hrála o deset let později v Teatro della taverna, které stálo na místě dnešní Reduty. Opera se tedy vrací na původní místo brněnského uvedení.

Brněnské znění opery zrekonstruovali Jana Spáčilová, Jan ČižmářPatricie Částková na základě dochované benátské verze a libreta brněnského provedení. Hudebního nastudování se ujal Jan Čižmář, hraje {oh!} Orkiestra Historyczna z Katovic. Režii a výpravu vytvořil Tomáš Pilař, mezi účinkujícími se objeví sólistka pražského Národního divadla Stanislava Jirků, basbaryton Roman Hoza, slovenská sopranistka Michaela Kušteková a kontratenor Michal Ptáček. Titulní roli ztvární Andrea Široká. Projekt je součástí oslav 95. výročí založení Masarykovy univerzity. Pro ni je také zadáno představení 28. ledna. Premiéra pro veřejnost se koná 29. ledna v Redutě od 19 hod.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Barokní opera Didone abbandonata Domenica Sarriho bude po dvou stech osmdesáti letech znovu uvedena v Redutě.  více


Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Nejčtenější