Schnittke 90 & Bach: Filharmonie Brno zahajuje další abonentní řadu

18. listopad 2024, 12:00

Schnittke 90 & Bach: Filharmonie Brno zahajuje další abonentní řadu

Johann Sebastian Bach jako průlomový autor, a skladatelé, které jeho dílo inspirovalo, jsou námětem koncertu Schnittke 90 & Bach, který Filharmonie Brno hraje ve čtvrtek a pátek a otevírá jím další abonentní řadu. Koncerty se odehrají pod taktovkou Roberta Kružíka v Besedním domě. 

„Úvodním koncertem připomeneme nedožité devadesátiny Alfreda Schnittkeho, který patří k vlajkovým autorům našeho orchestru. Jeho dílo zaznívá v každé sezoně i na našich festivalech,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Koncerty proběhnou ve čtvrtek 21. a pátek 22. listopadu 2024 v Besedním domě.

První půle večera patří Bachově odkazu. „Bach je první velký skladatel, který nesmírnou mocí svého díla donutil obecenstvo, aby vzalo na vědomí jeho hudbu, i když patřila minulosti. Událost, která nemá obdoby, protože až do devatenáctého století poslouchá společnost téměř výhradně hudbu své vlastní doby,“ píše Milan Kundera v knize esejů O hudbě a románu. Bachovo dílo inspirovalo mnohé autory natolik, že se snažili jeho varhanní, vokální a komorní skladby dostat do repertoáru symfonických těles. Vznikla tak řada transkripcí a orchestrálních úprav, které koncert otevřou. Tři chorály a Houslová sonáta e moll zazní v úpravě Ottorina Respighiho, Chorální variace „Vom Himmel hoch da komm' ich her“ pak v úpravě Igora Stravinského. „Uslyšíme exponované dechové nástroje, typické pro Stravinského. Kromě nich použil už jen harfu, violy a kontrabasy,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Bach inspiroval i Schnittkeho. „Nedostižný ideál, který stojí v centru všeho. Střed, slunce, které svítí na všechny strany, ať se věnuji čemukoliv,“ vyjádřil se o něm. Schnittkeho jubileum, které připadá na neděli 24. listopadu, orchestr připomene jeho Symfonií č. 4. „Je to hluboké dílo s duchovním námětem a mocným účinkem polyfonie. Ve světové symfonické literatuře nemá obdoby. Je inspirováno růžencem, modlitbou, v níž věřící spolu s Marií rozjímají nad tzv. tajemstvím, tedy důležitými událostmi Ježíšova života,“ popsal dílo Mikeš.

Motivický materiál vychází z melodických modelů příznačných pro hudbu pravoslavných, katolíků, protestantů i Židů. Dílu vévodí klavír jako průvodce „chrámem všech církví“, pocit sakrálního prostoru navozují všudypřítomné zvony i sbor, který se v závěru připojí s latinským textem modlitby. „Kdosi kdysi přirovnal poslech této symfonie k pouti do Santiaga de Compostela. Je to trefné přirovnání, které nám může posloužit jako vodítko. Zapomeňme na klasický symfonický kánon a nechme se unášet poselstvím, na jehož konci můžeme být jinými, budeme-li chtít a budeme-li o to usilovat,“ doplnil Mikeš.

Koncerty se odehrají pod taktovkou Roberta Kružíka, sólového partu v Houslové sonátě e moll se ujme zástupce koncertního mistra Martin Pavlík, orchestr doprovodí Pěvecký sbor Gaudeamus pod vedením Daši Karasové. Oba večery jsou vyprodané, k dostání jsou už jen vstupenky na stání.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Nejčtenější