Schnittke 90 & Bach: Filharmonie Brno zahajuje další abonentní řadu

18. listopad 2024, 12:00

Schnittke 90 & Bach: Filharmonie Brno zahajuje další abonentní řadu

Johann Sebastian Bach jako průlomový autor, a skladatelé, které jeho dílo inspirovalo, jsou námětem koncertu Schnittke 90 & Bach, který Filharmonie Brno hraje ve čtvrtek a pátek a otevírá jím další abonentní řadu. Koncerty se odehrají pod taktovkou Roberta Kružíka v Besedním domě. 

„Úvodním koncertem připomeneme nedožité devadesátiny Alfreda Schnittkeho, který patří k vlajkovým autorům našeho orchestru. Jeho dílo zaznívá v každé sezoně i na našich festivalech,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Koncerty proběhnou ve čtvrtek 21. a pátek 22. listopadu 2024 v Besedním domě.

První půle večera patří Bachově odkazu. „Bach je první velký skladatel, který nesmírnou mocí svého díla donutil obecenstvo, aby vzalo na vědomí jeho hudbu, i když patřila minulosti. Událost, která nemá obdoby, protože až do devatenáctého století poslouchá společnost téměř výhradně hudbu své vlastní doby,“ píše Milan Kundera v knize esejů O hudbě a románu. Bachovo dílo inspirovalo mnohé autory natolik, že se snažili jeho varhanní, vokální a komorní skladby dostat do repertoáru symfonických těles. Vznikla tak řada transkripcí a orchestrálních úprav, které koncert otevřou. Tři chorály a Houslová sonáta e moll zazní v úpravě Ottorina Respighiho, Chorální variace „Vom Himmel hoch da komm' ich her“ pak v úpravě Igora Stravinského. „Uslyšíme exponované dechové nástroje, typické pro Stravinského. Kromě nich použil už jen harfu, violy a kontrabasy,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Bach inspiroval i Schnittkeho. „Nedostižný ideál, který stojí v centru všeho. Střed, slunce, které svítí na všechny strany, ať se věnuji čemukoliv,“ vyjádřil se o něm. Schnittkeho jubileum, které připadá na neděli 24. listopadu, orchestr připomene jeho Symfonií č. 4. „Je to hluboké dílo s duchovním námětem a mocným účinkem polyfonie. Ve světové symfonické literatuře nemá obdoby. Je inspirováno růžencem, modlitbou, v níž věřící spolu s Marií rozjímají nad tzv. tajemstvím, tedy důležitými událostmi Ježíšova života,“ popsal dílo Mikeš.

Motivický materiál vychází z melodických modelů příznačných pro hudbu pravoslavných, katolíků, protestantů i Židů. Dílu vévodí klavír jako průvodce „chrámem všech církví“, pocit sakrálního prostoru navozují všudypřítomné zvony i sbor, který se v závěru připojí s latinským textem modlitby. „Kdosi kdysi přirovnal poslech této symfonie k pouti do Santiaga de Compostela. Je to trefné přirovnání, které nám může posloužit jako vodítko. Zapomeňme na klasický symfonický kánon a nechme se unášet poselstvím, na jehož konci můžeme být jinými, budeme-li chtít a budeme-li o to usilovat,“ doplnil Mikeš.

Koncerty se odehrají pod taktovkou Roberta Kružíka, sólového partu v Houslové sonátě e moll se ujme zástupce koncertního mistra Martin Pavlík, orchestr doprovodí Pěvecký sbor Gaudeamus pod vedením Daši Karasové. Oba večery jsou vyprodané, k dostání jsou už jen vstupenky na stání.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější