Johann Sebastian Bach jako průlomový autor, a skladatelé, které jeho dílo inspirovalo, jsou námětem koncertu Schnittke 90 & Bach, který Filharmonie Brno hraje ve čtvrtek a pátek a otevírá jím další abonentní řadu. Koncerty se odehrají pod taktovkou Roberta Kružíka v Besedním domě.
„Úvodním koncertem připomeneme nedožité devadesátiny Alfreda Schnittkeho, který patří k vlajkovým autorům našeho orchestru. Jeho dílo zaznívá v každé sezoně i na našich festivalech,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Koncerty proběhnou ve čtvrtek 21. a pátek 22. listopadu 2024 v Besedním domě.
První půle večera patří Bachově odkazu. „Bach je první velký skladatel, který nesmírnou mocí svého díla donutil obecenstvo, aby vzalo na vědomí jeho hudbu, i když patřila minulosti. Událost, která nemá obdoby, protože až do devatenáctého století poslouchá společnost téměř výhradně hudbu své vlastní doby,“ píše Milan Kundera v knize esejů O hudbě a románu. Bachovo dílo inspirovalo mnohé autory natolik, že se snažili jeho varhanní, vokální a komorní skladby dostat do repertoáru symfonických těles. Vznikla tak řada transkripcí a orchestrálních úprav, které koncert otevřou. Tři chorály a Houslová sonáta e moll zazní v úpravě Ottorina Respighiho, Chorální variace „Vom Himmel hoch da komm' ich her“ pak v úpravě Igora Stravinského. „Uslyšíme exponované dechové nástroje, typické pro Stravinského. Kromě nich použil už jen harfu, violy a kontrabasy,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.
Bach inspiroval i Schnittkeho. „Nedostižný ideál, který stojí v centru všeho. Střed, slunce, které svítí na všechny strany, ať se věnuji čemukoliv,“ vyjádřil se o něm. Schnittkeho jubileum, které připadá na neděli 24. listopadu, orchestr připomene jeho Symfonií č. 4. „Je to hluboké dílo s duchovním námětem a mocným účinkem polyfonie. Ve světové symfonické literatuře nemá obdoby. Je inspirováno růžencem, modlitbou, v níž věřící spolu s Marií rozjímají nad tzv. tajemstvím, tedy důležitými událostmi Ježíšova života,“ popsal dílo Mikeš.
Motivický materiál vychází z melodických modelů příznačných pro hudbu pravoslavných, katolíků, protestantů i Židů. Dílu vévodí klavír jako průvodce „chrámem všech církví“, pocit sakrálního prostoru navozují všudypřítomné zvony i sbor, který se v závěru připojí s latinským textem modlitby. „Kdosi kdysi přirovnal poslech této symfonie k pouti do Santiaga de Compostela. Je to trefné přirovnání, které nám může posloužit jako vodítko. Zapomeňme na klasický symfonický kánon a nechme se unášet poselstvím, na jehož konci můžeme být jinými, budeme-li chtít a budeme-li o to usilovat,“ doplnil Mikeš.
Koncerty se odehrají pod taktovkou Roberta Kružíka, sólového partu v Houslové sonátě e moll se ujme zástupce koncertního mistra Martin Pavlík, orchestr doprovodí Pěvecký sbor Gaudeamus pod vedením Daši Karasové. Oba večery jsou vyprodané, k dostání jsou už jen vstupenky na stání.
Zatím nebyl přidán žádný komentář..