Severský program Filharmonie Brno představí Abrahamsenovu skladbu Let me tell you

Severský program Filharmonie Brno představí Abrahamsenovu skladbu Let me tell you

Norský, dánský a finský skladatel. K tomu literární předloha Dána Henrika Ibsena a Shakespearův Hamlet odehrávající se v Dánsku. To vše pod taktovkou dánského dirigenta. Program s názvem Dávné nordické příběhy odehraje Filharmonie Brno příští čtvrtek a pátek v Janáčkově divadle. Zazní v něm skladba Hanse Abrahamsena Let me tell you (povím vám), která patří k jedněm z nejzásadnějších hudebních děl posledního desetiletí a je uváděna na prestižních světových podiích.

Hans Abrahamsen na sebe ihned po premiéře skladby Let me tell you připoutal pozornost mezinárodní hudební veřejnosti. Líčí příběh Ofélie ze Shakespearova Hamleta, ovšem z pohledu samotné hrdinky. „Zachycuje její pocity a vytváří z nich poetické obrazy, které v brahamsenově zhudebnění získávají působivý náboj s vygradovaným závěrem,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Doplnil, že skladba získala sedm prestižních ocenění a úctyhodně se rozšiřuje okruh sólistek, které se zhošťují sólového partu. Koncerty proběhnou 12. a 13. ledna od 19:00 v Janáčkově divadle.

Ofélii v Brně ztvární americká sopranistka Nicole Chevalier. Po vzájemném provedení loni v Hannoveru si ji vyžádal dirigent Michael Schønwandt, který koncerty v Brně povede. Skladba vznikla v roce 2013 na objednávku Berlínských filharmoniků. Od té doby se kromě Carnegie Hall hrála například v Londýně, Paříži, Torontu, Bostonu a na dalších desítkách pódií. Krátce po premiéře „Na počátku zhudebnění Griffithsova románu Let me tell you stál nápad spisovatelovy manželky na originální narozeninový dárek: milostnou píseň. Svědectví proměny toho, co žena mohla cítit v minulosti a může dnes, spisovatel utkal za použití pouhých 483 slov – Oféliiny slovní zásoby v Shakespearově hře,“ uvedla hudební publicistka Wanda Dobrovská.

Skladba se dělí na tři části: minulost, současnost a buducnost. Ofélie se nejdříve ohlíží do minulosti, zpívá o čase, kdy žádný čas nebyl. Druhá část je milostnou písní, kde přirovnává svou lásku ke slunci, které oživuje a spaluje, ve třetím „dějství“ odchází do zasněžené nicoty. „Vrcholné hojnosti hudba dosáhne, když se Hamlet stane pro Ofélii sluncem a hrdinka se mění v předmět jeho odrazu. V pozadí obrazu je již přítomen ostrý tón bolesti a neštěstí. Na své poslední cestě zimní krajinou se Ofélie vzdává lásky, všeho,“ uvedla Dobrovská.

Jsem vaším zrcadlem –

zrcadlem šíleným vaším světlem,

zrcadlem, který skrápěl světelný déšť

a déšť, ten déšť neustával, a prší dál,

zrcadlem, v němž tryská světlo,

světlo bez konce

Závěrečná věta v podání sopranistky Barbary Hanniganové, která dílo premiérovala.

Severský program, který zahrnuje také výběr ze suit Greigova Peera Gynta a Symfonii č. 5 Jeana Sibelia, povede již zmíněný Michael Schønwandt, bývalý hudební ředitel Královského orchestru a Královské opery v Kodani. „Do Brna se vrací po třech letech, kdy tu dirigoval Sibeliovu Symfonii č. 2. „Zveme ho opakovaně a rádi bychom v tom pokračovali, protože na Sibealia bych těžko hledali někoho povolanějšího,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Dílo finského národního skladatele je inspirováno severskou krajinou, jejím drsným klimatem, horami a jezery stejně tak jako dobovými romantickými ideálny a folklorem.

Michael Schønwandt/ foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

DÁVNÉ NORDICKÉ PŘÍBĚHY

12.1.2023, 19:00 / Janáčkovo divadlo

DÁVNÉ NORDICKÉ PŘÍBĚHY

13.1.2023, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější